اصولگرایان بر سر کاندیداتوری جلیلی به اجماع می‌رسند؟

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: جلیلی چهره‌ای است که پایگاه اجتماعی بالایی دارد و اجماع بر او بستگی به شرایط متعدد دارد اما اصلا بعید نیست که در نهایت مجموع اصولگرایان در شرایط رقابت دو قطبی با اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که باید بر او اجماع شود.

اصولگرایان بر سر کاندیداتوری جلیلی به اجماع می‌رسند؟
کد خبر: 443462
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۷:۴۸:۲۲

اعتمادآنلاین| چندماهی بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 باقی نمانده است و هنوز در جبهه اصولگرایی نامزدها به طور دقیق مشخص نشده است و معلوم نیست اصولگرایان در پایان می‌توانند بر سر یک نامزد واحد به اجماع برسند یا خیر؟ این پرسش زمانی مهم‌تر می‌شود که گویا برخی اصلاح‌طلبان بنا دارند در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا از نتیجه آن انتخابات به نفع خود بهره سیاسی ببرند و با طرح دو قطبی مذاکره-مقابله یا همان جنگ و صلح سرمایه اجتماعی خود را تحریک به حضور در انتخابات کنند.

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل فضای انتخاباتی کنونی گفت: «در ابتدا باید صبر کرد و دید که کدام یک از دو نامزد انتخابات آمریکا پیروز می‌شوند زیرا متأسفانه دولتمردان ما طوری به مردم القاء کرده‌اند که انتخابات آمریکا بر سیاست داخلی ایران تأثیر می‌گذارد و بخشی از مردم نیز این ذهنیت را پذیرفته‌اند و برای آنها نتیجه انتخابات آمریکا بر تصمیم‌گیری انتخاباتی‌شان در سال آینده مهم است. با همه این‌ها بخش زیادی از مردم دیگر از رویکرد دولت و حامیان دولت خسته‌ شده‌اند و همان‌طور که در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم به سمت نیروهای انقلاب سوق پیدا کرده‌اند. در شرایطی که مردم نسبت به اصلاح‌طلبان رغبتی نشان ندهند و آنها خودشان هم به این نتیجه برسند که توفیقی در انتخابات ندارند، بد نیست که رقابت بین نیروهای انقلاب باشد اما اگر اصلاح‌طلبان بتوانند یک چهره برای انتخابات1400 معرفی کنند، نیروهای انقلاب هم به سمت اجماع بر یک نامزد واحد خواهند رفت اما اینکه این حالت پدید می‌آید هنوز معلوم نیست».


او درباره نقش جبهه پایداری در انتخابات1400 هم گفت: «به هر حال جبهه پایداری یکی از گروه‌های فعال اصولگراست و اخیرا هم به حزب تبدیل شده است و می‌تواند نقش مؤثری در انتخابات داشته باشد اما تصور من این است که اگر دو قطبی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ایجاد شود، نیروهای پایداری خود را در قالب نیروهای انقلاب تعریف می‌کنند و با اکثریت اصولگرایان به اجماع می‌رسند؛ هرچند دیرهنگام».

این فعال سیاسی درباره احتمال اجماع بر سعید جلیلی هم خاطرنشان کرد: «آقای جلیلی چهره‌ای است که پایگاه اجتماعی بالایی دارد و اجماع بر او بستگی به شرایط متعدد دارد اما اصلا بعید نیست که در نهایت مجموع اصولگرایان در شرایط رقابت دو قطبی با اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که باید بر او اجماع شود اما همه این‌ها بسته به آن است که نیروهای سیاسی با چه آرایشی وارد عرصه انتخابات بشوند».

طلایی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی بایدن از حربه دو قطبی‌کردن فضای انتخاباتی با گزاره مذاکره-مقابله استفاده می‌کنند یا خیر، گفت: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند از پیروزی آقای بایدن استفاده انتخاباتی کنند و بازهم با همان سیاست نخ‌نماشده مذاکره-مقابله وارد انتخابات شوند در صورتی که مردم نسبت به سیاست‌های آنها آشنا هستند و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. آنها می‌خواهند بازهم اصولگرایان را متهم به قصد تنش‌آفرینی کنند درصورتی که در تمام این سال‌ها دیده‌ایم که خود آنها مدام در داخل در پی ایجاد تنش سیاسی هستند. اصلاح‌طلبان رندانه می‌خواهند افکار عمومی را فریب دهند، درصورتی که شیوه‌های آنها مدت‌هاست که سوخته است و حنایشان برای مردم رنگی ندارد. از سوی دیگر باید آماده آن بود که آنها بگویند با روی کار آمدن یک دولت اصولگرا تنش در ابعاد بین‌المللی بالا می‌رود؛ درصورتی که اصلا این‌طور نیست و نیروهای انقلاب به هیچ وجه در پس تنش بین‌المللی نیستند بلکه می‌خواهند کشور ایران مورد ظلم کشورهای غربی قرار نگیرد و به بهانه مذاکره امتیازات هنگفتی به غربی داده نشود».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها