علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

ترامپ جمهوری‌خواهان را سرافکنده کرد

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: رفتار دونالد ترامپ در چهار سال گذشته و در نقش رئیس جمهور آمریکا به نوعی بود که حتی بسیاری از گروه‌های جمهوری خواهان هم آن را قبول نداشتند.

ترامپ جمهوری‌خواهان را سرافکنده کرد
کد خبر: 443756
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۰۹:۴۰:۱۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: حتی دو کانون مهم یهودی‌ها یعنی نیویورک و فیلادلفیا هم با وجود همه کمک هایی که ترامپ به رژیم صهیونیستی کرد، به او اقبالی نشان ندادند. چرا که دولت ترامپ در سیاست خارجی خود ناموفق بود و به جز اقدام اخیری که به نفع اسراییل انجام داد اما نتوانست در دیگر جنبه ها موفقیتی به دست بیاورد.

شکافی که دونالد ترامپ با متحدین اروپایی خود ایجاد کرد، باعث انزوای ایالات متحده شد. حتی بازار صادرات محصولاتی چون گندم و جو که به چین می رفت از دست داد و این موضوع کشاورزان را هم خشمگین کرد. مجموع این عوامل باعث شد تا انتخابات روز سوم نوامبر، به معنای یک همه پرسی در مورد شخص ترامپ باشد.

بایدن امتیازات زیادی دارد. او سیاستمداری با تجربه است که در چهل و هفت سال گذشته در مرکز تحولات بوده. در نهادهای نظامی و قانون گذاری حضور داشته و هشت سال هم به عنوان معاون اول دولت ترامپ فعالیت کرده است. حتی بر اساس آمار منتشر شده اولیه از اقشاری که به بایدن رای داده اند، نام نظامیان هم دیده می شود. این گروه به صورت سنتی طرفدار جمهوری خواهان هستند طبیعی بود اگر به دونالد ترامپ رای می دادند. اما برخلاف تصور مرسوم آنها «جو بایدن» را انتخاب کردند.

شکست ترامپ برای کسانی که در کاخ سفید بودند و حتی اعضای خانواده اش که پیش از این از حامیان اصلی او به حساب می آمدند، نوعی سرشکستگی ایجاد کرده است. او نه تنها نزدیکانش را سرافکنده کرد بلکه جمهوری خواهان هم ناراضی و سرافکنده از این شدند که حالا باید پس از چهارسال دولت را به یک کاندیدای دموکرات واگذار کنند. باید در نظر گرفت که رفتارهای هیجان آمیز و دور از منطق رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا، باعث شد که در داخل این کشور شکاف ها افزایش یافته و در خارج، همه از آمریکا دوری کنند.

دمکرات ها برخلاف جمهوری خواهان که به دنبال مسائل اقتصادی هستند، به موضوعات اجتماعی توجه ویژه ای دارند. جو بایدن اعلام کرده که هر آنچه مردم بخواهند را انجام خواهد داد و حزب او حزب مردم است. این حزب به بزرگ کردن دولت علاقه مند است، کاری که عموما بسیاری از آمریکایی ها را خوشحال نمی کند اما در شرایط خاصی که ترامپ برای این کشور به وجود آورد، این موضوع اهمیت خود را از دست داد.

بخشی از آمریکایی ها در سال های اخیر به دلیل سیاست های ضد زن و ضد مهاجر و ضد سیاه پوستان در دولت امریکا، آسیب فراوانی دیده اند. این در حالیست که برخلاف ترامپ، دموکرات ها به آزادی های وسیع اجتماعی، آزادی و موضوعات زنان و مهاجران و رنگین پوستان معتقدند. اما به نظر می رسد این دوگانگی که پیش از این هم بین بخش های جمهوری خواه و بخش های دموکرات آمریکا وجود داشته، پس از خروج ترامپ از کاخ سفید شدت گرفته و منجر به دو قطبی شدن شدید جامعه ایالات متحده شود. این کشور استعداد چنین شرایطی را دارد و چهارساله دولت ترامپ به اختلاف ها و شکاف ها شدت بخشیده است.

در دوره قبلی، ایالات متحده وجه خود را در جهان تا حدود زیادی از دست داد و این کشور دچار نوعی از انزوا شد و حتی متحدان سنتی هم حساب خود را از دولت ترامپ جدا کردند. اما بایدن به عنوان یک سیاستمدار با تجربه امکاناتی برای بازگرداندن چهره آمریکا دارد. او با بسیاری از سناتورهای جمهوری خواه دوستی و آشنایی قدیمی دارد. همین حالا هم مجلس نمایندگان اکثریت دموکرات دارد و ویژگی کسی که چهل و هفت سال در عرصه سیاسی کار کرده این است که می تواند با همه طرف های حاضر به گفتگو بنشیند چون در میان آنها جایگاهی دارد.

دموکرات ها به بروکراسی علاقه زیادی دارند و با چیدن مهره ها بر سر جای خودشان می توانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

مشاورانی که بایدن برای خود دارد اشخاصی چون اوباما و هریس هستند. پرونده اوباما برای آمریکایی ها مشخص است و کاملا هریس هم زن قدرتمندی است که کارنامه خوبی در کنگره داشته و به مسائل وارد است.

انتظار می رود که بایدن با چیدن مهره های درست بتواند شرایط آمریکا را بهتر کند . در ایالات متحده در حقیقت وزرای تنها اسم وزیر را یدک می کشند اما در حقیقت مشاوران رئیس جمهور هستند و بایدن با علاقه ای که به گسترش دولت دارد می‌تواند از تجربه دموکرات های موفق استفاده زیادی کند.

ایالات متحده موقعیت خود را در دوره ترامپ در جهان از دست داده و اروپائی ها به عنوان متحدان این کشور به اندازه ای خوار و تحقیر شده اند که از این پس به دنبال استقلال بیشتر از آمریکا خواهند بود. این وضعیت باید به دست جو بایدن اصلاح شده و جبران شود. چرا که در مسیر فعلی ایالات متحده با کاهش قدرت زیادی مواجه خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها