کد خبر: 443864
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

«امید» باز هم به ایران آمد

«امید» با ورود هر ساله خود به منطقه به مردم محلی امیدی دوباره می‌بخشد. این درنا تا اسفندماه مهمان ایران است و دوباره به سفر خود ادامه می‌دهد. به امید اینکه «امید» را سال‌های بعد هم در ایران ببینیم.

حجم ویدیو: 8.30M | مدت زمان ویدیو: 00:03:40 دانلود ویدیو
کد خبر: 443864
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امید باز هم به ایران آمد، مهمان 12 ساله فریدون‌کنار اما امسال 2 هفته دیرتر به ایران رسید.

امید، تنها درنای سیبری، که بیش از یک دهه است برای کوچ به ایران و منطقه فریدون‌کنار می‌آید امسال هم باعث خوشحالی اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست شد.

زمستان 1386 بود که سه درنای سیبری به ایران مهاجرت کردند، اما یکی از آنها با شلیک گلوله کشته شد. سال بعد امید و آرزو، 2 درنای بازمانده، به ایران آمدند ولی آرزو کشته شد. از آن به بعد امید هر سال به تنهایی به ایران می‌آید.

درنای سیبری که امید از گونه آنهاست پرنده‌ای در معرض انقراض است، قدی نزدیک به یک و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از 2 متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند، رخ و منقاری بلند و سیاهی‌ای روی صورت قرمزش دارد.

در حال حاضر محققان با تجهیزات ماهواره‌ای مسیر ورود امید به ایران را مشخص و رصد می‌کنند. امید از غرب دریای مازندران وارد ایران شده و در تالاب بین‌المللی فریدونکنار، منطقه بازباران و سرخرود فرود می‌آید و زمستان‌گذرانی می‌کند.

از بین رفتن تالاب‌ها، پایین آمدن سطح آب تالاب‌ها به علت توسعه کشاورزی، افزایش بهره‌برداری انسانی از منابع آبی، افزایش استخراج نفت در سایت‌هایی که این پرنده در آن زمستان‌گذرانی می‌کند و شکار جمعیت از عواملی هستند که حیات این پرنده را تهدید می‌کنند.

حالا «امید» با ورود هر ساله خود به منطقه به مردم محلی امیدی دوباره می‌بخشد. این درنا تا اسفندماه مهمان ایران است و دوباره به سفر خود ادامه می‌دهد. به امید اینکه «امید» را سال‌های بعد هم در ایران ببینیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها