نگاهی به 99 شهید سلامت کشور + عکس

ماه‌هاست که مردان و زنانی شب و روزشان را پای بیمارانی می‌گذارند و پس از آن، جانشان را از دست می‌دهند.

نگاهی به 99 شهید سلامت کشور + عکس
کد خبر: 444042
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۱:۳۷:۴۸

اعتمادآنلاین| این مردان و زنان، سرمایه‌های ارزشمند این کشور بودند؛ پزشک و پرستار و بهیار و ماما. آنان بر بالین مبتلایان کووید 19 شب را به صبح دوختند و بهای این ایستادگی، جان عزیز خودشان بود که فدا شد.

عکس‌هایی که در این صفحه می‌بینید؛ این 99 نفر، برندگان خوشبخت کنکور یا خودرو یا جوایز بانک نیستند. صاحبان این عکس‌ها مردان و زنانی هستند که پارسال، همین موقع؛ روز 19 آبان، در میان ما بودند؛ دوست و همسر و برادر و خواهر و فرزند و پدر و مادر و عزیز یک خانواده بودند و حالا از آنها فقط خاطراتی باقی مانده و عکس‌هایی و سنگ مزاری سرد که با گذشت روزها و ساعت‌ها، سردتر هم می‌شود.

این مردان و زنان مانند اغلب انسان‌ها، امیدوار به روزهای روشن‌تر، برای فردای خود آرزوهایی داشتند اما امروز، همه آن آرزوها و امیدها، ذراتی از خاک گور شده و بازماندگان فقط می‌توانند با بازخوانی همه آنچه این مردان و زنان می‌خواستند باشند، دل‌های بی‌تاب و رنجورشان را در فراق این عزیزان از دست رفته، تسکین دهند.

این مردان و زنان، سرمایه‌های ارزشمند این کشور بودند؛ پزشک و پرستار و بهیار و ماما بودند و انتخاب کرده بودند که هر نفس‌شان و هر قدم‌شان، تلاش برای نجات یک جان باشد. آنها با ایمان به همین انتخاب، 8 ماه و 3 ماه و 2 هفته و 4 ماه و... پای بالین مبتلایان کووید 19 در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و اتاق‌های جراحی و بخش‌های مراقبت ویژه ایستادند و شب را به صبح دوختند تا نفسی را ممتد و امیدی را بارور کنند و چه بالاتر و دهشتناک‌تر و جانگدازتر از اینکه بهای این ایستادگی، جان عزیز خودشان بود که فدا شد.

صاحبان این عکس‌ها، کارنامه اعمال ما هستند؛ ما که هنوز هم با وجدان‌های خفته، بدون ماسک در خیابان و مترو و اتوبوس وارد می‌شویم و خود را شجاع و باشعور و منطقی و مخالف لقب می‌دهیم و دیگران را ... ما که برای رفع بی‌حوصلگی، تقویم را ورق می‌زنیم و تعطیلات چند روزه یا پایان هفته را به مقصد یک منطقه گردشگری علامت می‌زنیم، ما که برای تنوع در روزمرّگی‌های‌مان، با جیب‌های خالی، راهی پاساژها و مغازه‌ها می‌شویم و بی‌هدف، از آخرین تغییرات ویترین بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها و قیمت اجناسی که در این وانفسای اقتصادی به درد بام و شام‌مان هم نمی‌خورد، آمار می‌گیریم. ما که به قهوه‌خانه می‌رویم و برادروار و شانه به شانه، در حفره‌های تنگ و بی‌هوا، به گلوی قلیان پک می‌زنیم و از فضای استتار شده پشت کرکره‌های فرو افتاده، مرگ و بیماری را برای اعضای خانواده سوغات می‌آوریم.

«ما» مسوول از دست رفتن جان صاحبان این عکس‌ها هستیم؛ زنان و مردانی که هر کدام، نابغه‌ای بودند که از سد سخت آزمون پزشکی و پرستاری رد شدند و حالا سنگی سرد، تنها تکه ملموس و باقیمانده از جانفشانی‌های بی‌تکرار و ارزشمندشان شده است.

خانواده این عزیزان، نمی‌توانند مانند ما، قساوت داشته باشند. آنها امروز، سوگوار و سیاهپوش و بهت‌زده، شاهدان حجم عمیق و سنگین بی‌وجدانی و بی‌مسوولیتی آدم‌هایی که از سر جهالتی آشکار، حکم مرگ عزیزان‌شان را صادر کردند، از خودشان می‌پرسند «به کدامین گناه؟»

این فهرست ناتمام است. در روزهای آینده، این فهرست طویل‌تر می‌شود و عکس‌های دیگری از باقی عزیزان شهید، در صفحات این روزنامه منتشر خواهد شد و جملاتی که سنگینی این صفحات را افزون خواهد کرد، چیزی نخواهد بود جز افسوسی بر از دست دادن انسان ارزشمندی که نمی‌خواست بمیرد. با نهایت تاسف، تا «کووید19» هست، انتشار فهرست عزیزان شهید سلامت ادامه خواهد داشت.

شهید سلامت

نرجس خانعلی‌زاده- غلامرضا وثوقی‌کیا - علی شیخ‌مرادی - فریبا ایزدپناهی - سعادت شکیبایی - طاهره اسماعیلی - محسن خادم - کامران بیات - جواد جلالی‌نیا - حسن مکرمی‌رستمی - اسماعیل بخشی‌پور - علی‌اکبر ناظری‌پور - مولودالسادات جعفری - رامین عزیزی‌فر - شهروز کریمیان - تهمینه ادیبی - ایمان معین‌زاده - محمد یاراحمدی - ناهید نوشاد - رضا فتحعلی - انوشه بیکیان - آریا سیگارودی - سیده عظمت موسوی - رقیه رونقی - دکتر حبیب‌الله پیروی - دکتر موسی فتح‌آبادی - دکتر میسور البعلبکی - دکتر عباس توسن - دکتر اسماعیل یزدی- دکتر سیدمحمدامیر مجدسجادی - دکتر محمدعلی پورهاشم - دکتر حمیدرضا زینلی - دکتر مهدی وریجی - دکتر نیلوفر اسماعیل‌بیگی - دکتر حمیدرضا حجاران طوسی - دکتر وحید مشهدی صمد ایروانی - دکتر افشار امیری - دکتر محمود ایروانی محمدآبادی - دکتر ارسطو رستم‌نژاد - دکتر شیرین روحانی‌راد - دکتر حمیدرضا مهینی- دکتر غلامعلی معنویان- دکتر وحید یحیوی الوار - دکتر سیدمرتضی وجدان - دکتر سیدمظفر ربیعی - دکتر وحید منصف کسمائی - دکتر سیامک دیوشلی - دکتر حمید لطیفی - دکتر فرید نیرویی - دکتر احسان وفاخواه - محمد بخشعلی‌زاده رشتی - دکتر محمد علی ربیعی - دکتر مصطفی صمدی - دکتر عباس مومنی - دکتر سهیل کیانفر - دکتر حسین جوهری - دکتر محمد محمدی کومله - دکتر سعید عزیزی - دکتر عبدالشکور هژیر امیری - دکتر کوروش گودرزی‌پور - دکتر صمد بابازاده ولوکلا - دکتر رضا کوچکی‌نیا - دکتر حمیدرضا داودی- دکتر مجید فرهاد- دکتر سیدحسین احمدمیری - دکتر مجتبی عابدیان کاسگری-دکتر مهرداد نوروزی - دکتر سعید حقیقی - دکتر علی محمودخان شیرازی - دکتر رائولا راگوتام - دکتر ایرج ابراهیم‌نژاد- دکتر سیدیوسف موسوی‌خسروی - دکتر ابوالقاسم کیوان یغمایی - دکتر عبدالله عباسی - دکتر میرعباس هاشمی- دکتر تقی اهرچی فرشی - مجید اردشیری - اسدالله شیخ جابری - هانیه عدالتی - جمشید محدثی - محمدقادر نوروزمهر - ذبیح‌الله کاویانی - احمد سلیم‌آبادی - حسن ارباب -محمود شمس‌الدینی - رشید شیخ‌آقایی - نادر حسین‌پور - داریوش پیشرو - علی‌اصغر رهبان- منوچهر ساداتی - شهربانو جعفری - فیروزه خوش‌گفتار - دکتر وحید یحیوی- دکتر منوچهر حاجی‌آقایی- دکتر محمدرضا میرزاآقایی- دکتر عبدالرضا رودباری - دکتر سید حسن ابن‌الشهیدی- دکتر حمید عقیلی- سمیه خیرالهی

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها