کد خبر: 444075
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۲:۴۹:۵۸
| |

امین پلنگی:

جشنواره جهانی فیلم پارسی می‌خواهد صدای فرهنگ ایران باشد

امین پلنگی، دبیر نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا رساندن صدای فرهنگ ایرانی به مخاطب غربی را یکی از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد می‌داند.

جشنواره جهانی فیلم پارسی می‌خواهد صدای فرهنگ ایران باشد
کد خبر: 444075
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۲:۴۹:۵۸

اعتمادآنلاین| امین پلنگی دبیر جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: مخاطبان اصلی این جشنواره سینمادوستان استرالیایی هستند، هدف و برنامه ریزی من در همه این سال ها جذب تماشاگرانی تازه برای سینمای ایران و سینمایی بوده که به زبان فارسی فیلم تولید می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، این فیلم‌ها می‌تواند متعلق به ایران، افغانستان، تاجیکستان یا هر جایی از جهان باشد.


کارگردان فیلم «ازدواج با عشق در کابل» گفت: امسال آثاری از سینماگران ایرانی از آلمان، آمریکا، یونان، ایتالیا و اسپانیا به جشنواره رسید. فیلمسازان ایرانی مهاجر در مناطق مختلف جهان درباره مسائل خود فیلم ساخته اند و این جذاب است. عمده آثار این دوره از سینماگران ایرانی است.


دبیر نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی درباره مخاطبان این رویداد گفت: این جشنواره پلی است از سوی ایران و همه جوامع فارسی زبان به مخاطب غربی. جشنواره جهانی فیلم پارسی فقط متعلق به ایرانیان مقیم استرالیا نیست. ما می‌خواهیم صدای فرهنگ ایرانی را به گوش مخاطبی برسانیم که در استرالیاست و ممکن است تصور درستی از جامعه ایران نداشته باشد.


استاد دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی افزود: شیوع کرونا برنامه ریزی ما برای برگزاری نهمین دوره جشنواره جهانی فیلم پارسی را تغییر داده، اما مانع برگزاری این رویداد نیست. این روزها سینماها در استرالیا تعطیل نیستند، اما بخش اندکی از صندلی‌ها بلیت فروشی می‌شود. بنابراین در کنار اکران آنلاین می توانیم تعدادی از فیلم‌ها را نمایش بدهیم. اما از برگزاری فرش قرمز، مراسم، مهمانی و جشن پرهیز می‌کنیم.


مشاور وزیر هنر استرالیا گفت: انتخاب داوران غیر ایرانی برای هر دوره به این دلیل است که داورها تصور و پیش زمینه ذهنی درباره آثار و سینماگرها نداشته باشند و بهتر قضاوت کنند. من همه فیلم‌های هر دوره را می‌بینم، اما در داوری نقشی ندارم. می خواهم داورها، آزادانه تصمیم بگیرند و نظرشان را اعلام کنند.


پلنگی ادامه داد: از سویی دیگر آنها که در دل سینمای حرفه ای فعالیت می‌کنند با بضاعت‌های سینمای ایران و جوامع فارسی زبان آشنا شوند. داورهای ما ستاره ها و چهره‌های معروف و محبوب سینمای استرالیا هستند و می توانند در جذب مخاطب هم موثر باشند.


پلنگی درباره جایگاه جشنواره جهانی فیلم پارسی در استرالیا گفت: ما در افتتاحیه دوره قبل 500 نفر میهمان در سالن داشتیم. داورهای ادوار مختلف از چهره های شاخص سینما و نامزدهای اسکار بوده اند. نوع فیلم‌ها و گرایش جشنواره هم اعتبار و جایگاهی به آن داده که دولت استرالیا حامی این جشنواره است. این حمایت از نظر مالی چندان بالا نیست اما از نظر اعتباری بسیار مهم است.


او ادامه داد: در استرالیا ملیت‌های مختلف از 124 کشور حضور دارند و مراسم فرهنگی و هنری متعدد است. جشنواره جهانی فیلم پارسی یکی از سه رویدادی است که دولت از آن حمایت می‌کند. پارسال 33 فیلم بلند در جشنواره نمایش داده شد، این اتفاق برای رویدادی که مختص فیلمسازان و سینماگران فارسی زبان جهان است آماری ویژه و منحصر به فرد محسوب می‌شود.


امین پلنگی در پایان گفت: راهبرد و اولویت جشنواره جهانی فیلم پارسی فاصله گرفتن از سیاست و نگاه سیاسی است. برای من به عنوان یک سینماگر و دبیر جشنواره مهم است که فیلم‌هایی هنری و فرهنگی در این جشنواره روی پرده بروند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها