غلامرضا مصباحی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا،‌ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شرط مذاکره ایران با آمریکا این است که ما را قدرت دست‌چندم جهانی و از چین و روسیه پایین‌تر نبینند

غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت‌:‌ آمریکا تا وقتی خودش را ابر قدرت جهان می‌داند، محال است با ایران سازش کند. در واقع شرط مذاکره با آمریکا این است که ایران را قدرت دست‌چندم جهانی و از کشورهایی چون چین و روسیه پایین‌تر نبیند.

شرط مذاکره ایران با آمریکا این است که ما را قدرت دست‌چندم  جهانی و از چین و روسیه پایین‌تر نبینند
کد خبر: 444393
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پیروزی جوبایدن در انتخابات 2020 آمریکا موجی از امیدواری در بین گروهی از مردم ایران برای برچیده شدن تحریم‌ها به وجود آورده است. باید منتظر شروع دولت دموکرات بایدن باشیم تا سرانجام تنازع آمریکا با ایران مشخص شود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا،‌ در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، در حالی از طرف برخی نشانه تمام شدن مشکلات ایران قلمداد می‌شود که سیاست آمریکایی‌ها با هر دولتی که باشد، چیزی جز ایران‌ستیزی نیست. البته ترامپ خیلی خشن برخورد می‌کرد و همچنین با ساز و کار سیاست و دولت‌داری آشنا نبود. اما جو بایدن با سابقه‌ای 48 ساله در سیاست، تجربه حضوری پررنگ در سیاست‌خارجی کشورش دارد. در واقع منتخب مردم آمریکا کاردان دیپلماسی محسوب می‌شود و مثل ترامپ نیست که از تجارت به عرصه سیاست پاگذاشته است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بایدن در طول 42 سال ایران‌ستیزی و کارشکنی‌ آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی به عنوان یکی از نقش‌آفرینان فعالیت داشته است. این شخص در حالی یکی از مسئولان دیپلماسی دولت پیشین بود که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا با ساز و کار دیپلماتیک آشنایی نداشت و بایدن طراح سیاست‌خارجی دولت اوباما بود. پس بایدن با این تجربه خیلی خوب می‌داند که ایران را چگونه تحت‌فشار بگذارد و اجماع جهانی هم دولتش را همراهی کند. آن هم در شرایطی که کارهای ترامپ به قدری بی‌خردانه بود که موجب واگرایی جامعه جهانی شد. پس می‌توان گفت، بایدن از ترامپ خطرناک‌تر است.

او همچنین تصریح کرد: شرح این شرایط ما را به این نتیجه ملموس می‌رساند که بعید است بایدن تحریم‌ها را بردارد. حتی در صورتی که تصمیم به تعدیل محدویت‌های ایران بگیرد، حتما با روش‌ها و راه‌های دیگری سعی خواهد کرد ما را تحت‌فشار قرار بدهد. تاکید من این است، اگر دولت بایدن را عاملی برای پایان تحریم‌های ظالمانه بدانیم، خوش‌خیالی است. حتی نمی‌توان بازگشت آمریکا به برجام را به معنی پایان همه تحریم‌ها بدانیم.

وی توضیح داد: همانطور که‌ آمریکایی‌ها نگاه‌شان به ایران پشتوانه استراتژی بلندمدت دارد،‌ ما هم باید استراتژی بلندمدتی داشته باشیم و بدانیم آمریکا تا وقتی خودش را ابر قدرت جهان می‌داند، محال است با ایران سازش کند. در واقع شرط مذاکره با آمریکا این است که ایران را قدرت دست‌چندم جهانی و از کشورهایی چون چین و روسیه پایین‌تر نبیند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم‌ در پایان گفت‌: بسیار بعید است که ایالات متحده بخواهد ایران را به عنوان کشوری صاحب‌رای و قدرت بداند و به همین دلیل،‌ هر نوع تعاملی بین ما و آنها محال است.

چکیده گفت‌وگو با غلامرضا مصباحی‌مقدم‌

-سیاست آمریکایی‌ها با هر دولتی که باشد، چیزی جز ایران‌ستیزی نیست

-بایدن طراح سیاست‌خارجی دولت اوباما بود

-بازگشت آمریکا به برجام هم به معنی پایان همه تحریم‌ها نیست

-بایدن از ترامپ خطرناک‌تر است

-بعید است بایدن تحریم‌ها را بردارد

-آمریکا تا وقتی خودش را ابر قدرت جهان می‌داند، محال است با ایران سازش کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها