جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها:

تله‌کابین خطر حذف جنگل‌های هیرکانی از لیست یونسکو را در پی دارد

 رضا بیانی، جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: با وجود اینکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی بیش از یک سال است که ثبت جهانی شده اما همچنان پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در منطقه ثبت جهانی شده ادامه دارد. درصورت بروز این اتفاق ممکن است این جنگل‌ها از لیست جهانی یونسکو خارج شود.

تله‌کابین خطر حذف جنگل‌های هیرکانی از لیست یونسکو را در پی دارد
کد خبر: 444409
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۰۸:۰۱:۳۹

اعتمادآنلاین| تابستان سال گذشته 310 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی پس از 13 سال انتظار ثبت جهانی شد. بر اساس اطلاعات موجود این جنگل‌ها قدمتی بیش از 40 میلیون سال دارند و یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان از نظر پوشش گیاهی و جانوری هستند که پس از ثبت جهانی توسط یونسکو به‌عنوان میراث بشر شناخته شده اند.

هرچند که انتظار می‌رفت پس از ثبت جهانی این 310 هزار هکتار، حفاظت از آن با استفاده از کمک‌های بین‌المللی و حتی اعتبارات داخلی بیشتر شود اما از همان روزهای ابتدایی پس از ثبت، زمزمه‌های نصب تله‌کابین در آن به گوش رسیده است البته موضوع نصب تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی جدید نبود و از مدت‌ها پیش شهرداری علی‌آباد کتول، پیگیر نصب آن در پارک جنگلی کبودوال بود اما پس از ثبت جهانی این قسمت از جنگل‌های هیرکانی کارشناسان بسیاری تاکید کردند که فارغ از آثار زیست محیطی اجرای این پروژه، نصب تله‌کابین می‌تواند این جنگل‌ها را از لیست یونسکو خارج کند. کامران پورمقدم - رییس شورای عالی وقت سازمان جنگل‌ها - نیز همان زمان اعلام کرده بود که نصب تله‌کابین می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی هیرکانی را با مشکل مواجه کند.

اما اکنون پس از گذشت یک سال از ثبت جهانی بخشی از جنگل‌های هیرکانی پیگیری‌ها برای نصب تله‌کابین در آن ادامه دارد. رضا بیانی، جانشین معاون امور جنگل، ضمن اشاره به اینکه بر اساس نقشه‌های موجود 9 دکل از 27 دکل این تله‌کابین در منطقه ثبت شده هیرکانی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: چنانچه این 9 دکل در منطقه ثبت جهانی شده جانمایی شوند به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد و این جنگل‌ها از لیست یونسکو خارج می شود. از این‌رو باید جانمایی‌ها تغییر کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیته‌ای تحت عنوان کمیته راهبری ثبت هیرکانی در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است، اظهارکرد: این کمیته که در آن نمایندگان دستگاه‌های مختلف ازجمله شورای عالی جنگل حضور دارند، درحال پیگیری این موضوع هستند اما تاکنون مجوزی برای نصب تله‌کابین توسط کمیته راهبری ثبت هیرکانی صادر نشده است. هرچند که درحال پیگیری موضوع از مرکز بین‌المللی ثبت جنگل‌های هیرکانی هستند.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در کمیته شورای عالی شهرسازی ادامه داد: از سویی دیگر این پرونده در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز درحال بررسی است و این شورا چه پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و چه پس از آن، مخالفت خود را با نصب تله‌کابین اعلام کرده بود.

بیانی با اشاره به اینکه فشارهایی در جهت نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت شده هیرکانی وجود دارد، گفت: به‌هرحال این 310 هزار هکتار به‌عنوان میراث بشر ثبت شده‌اند و ما باید درقبال آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود نه‌تنها پاسخگوی کشور خود بلکه پاسخگوی جهان باشیم.

به گفته وی تازمانی که مجوزهای لازم برای نصب‌تله‌کابین از سوی کمیته راهبری ثبت هیرکانی صادر نشود، هرگونه اقدام برای نصب آن غیرقانونی خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها