کد خبر: 444487
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۰:۳۹:۰۰
| |

حسن روحانی رئیس‌جمهوری:

آمریکا یک دولت مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر است / سران آمریکا دیکته رژیم صهیونیستی را خواندند که سقوط کردند

رئیس جمهور گفت: اساس ارتباطات ما این است که با کشورهای همسایه و دوست ارتباط داشته باشیم منتها آمریکا به عنوان یک دولت مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد، امروز احساس می‌کنیم که این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای بهبود ارتباطات فراهم است.

آمریکا یک دولت مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر است / سران آمریکا دیکته رژیم صهیونیستی را خواندند که سقوط کردند
کد خبر: 444487
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۰:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه 21 آبان ماه در جلسه هیات دولت طی سخنانی با اشاره به انتخابات آمریکا، گفت: در هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل‌ ملاحظه‌ای بود، رفتارهای یک جانبه که همراه بود با تحقیر برخی ملت‌های منطقه که به صراحت آن‌ها را گاوشیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی را که ناراحتی ملت‌های جهان و حتی خود مردم آمریکا را برانگیخته بود، در یک انتخابات با مخالفت مردم مواجه شد.

وی ادامه داد: یعنی رژیمی که خواب سقوط ایران را می‌دید، خود دچار سقوط شد و شما امروز می‌بینید که جز چند کشور کوچکی که همیشه به آن رژیم وابسته بودند در سراسر دنیا سایر کشورها شرایط جدیدی را برای خود پیش‌بینی می‌کنند. در داخل کشور ما هم انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییر و تحول است یعنی انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی با امید به آینده تبدیل شده است.

روحانی در ادامه اظهار داشت: این به این معنا نیست که روابط ما با دولت آمریکا چگونه است، اساس ارتباطات ما این است که با کشورهای همسایه و دوست ارتباط داشته باشیم منتها آمریکا به عنوان یک دولت مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد، امروز احساس می‌کنیم که این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای بهبود ارتباطات فراهم است.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته ارتباطات خود را با دوستانمان یعنی عراق، ترکیه، روسیه و چین و اکنون سایر کشورها برقرار کردیم و احساس می‌کنیم که فضای گسترش ارتباط با کشورها فراهم است.

رئیس جمهور در ادامه به تازه وارد بودن دولتمردان آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: اشکال رژیم آمریکا و این رژیم که در پایان عمر است این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تنها مجری دیکته‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند نکته‌ای که مردم باید به آن توجه کنند این است که شما به نطق های این آدم توجه کنید، اکثریت جملات و لغات و تعابیری را به‌کار می‌برد که رژیم صهیونستی به کار می‌برد و همه مشکلات او هم از اینجا نشأت گرفت که این‌ها نتوانستند برمبنای مفهوم مساله آمریکا و جهان تصمیم‌گیری کند.

روحانی در ادامه سخنان خود به عوامل و علت‌های کنارگذاشته شدن دولت کنونی توسط مردم آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد: علت این که این‌ها در انتخابات عقب افتادند سه عامل بود، نخست ارتباط آن ها با مردم خودشان بود که به جای اینکه با مردم همکاری کنند برای مبارزه با ویروس شروع به بازی با روحیه و روان مردم پرداختند، نکته دیگر روابط خارجی آمریکا بود که ارتباط خود را با دوستانشان و کشورهایی که ارتباطات سنتی با آن‌ها داشتند را به هم ریخته بودند و مردم هر روز که بیدار می‌شدند، می‌دیدند که گوشه‌ای از روابط آن‌ها با دنیا به هم ریخته است.

وی ادامه داد: نکته سوم این اقدام افول سیاست خارجی آمریکا و جایگاه این کشور در سطح بین‌الملل بود، آمریکا هیچ‌گاه در سطح روابط خارجی و در شورای امنیت سازمان ملل این اندازه خفیف و شعیف نشده بود که طرحی را علیه ایران مطرح کند و به شورای امنیت بیاورد اما فقط خودشان و یک جزیره کوچک به آن رای دهند، این اتفاق سابقه ندارد و تحقیر بزرگی برای آمریکا بود که در نتیجه آن مردم آمریکا تصمیم به تغییر گرفتند.

روحانی اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشن است، سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه است و احترام به حقوق ملت‌ها و عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست، سیاست ما مقابله با تروریسم و پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است؛ سیاست ما روشن است و تغییر نمی‌کند همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته امروز هم دارد و فردا هم خواهد داشت، این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود و یا از این سیاست‌ها فاصله بگیرد.

وی افزود: دولتی که عمرش در آمریکا رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت، ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم، آنها قصد حمایت از تروریسم را داشتند، ما می‌خواستیم ملت‌های منطقه آزاد و مستقل باشند، آنها می‌خواستند در کار ملت‌های منطقه مداخله کنند ، ما می‌خواستیم صلح و ثبات در منطقه باشد و آنها به دنبال ادامه جنگ و فروختن سلاح در منطقه بودند؛ آنها از سیاست اصولی ما که سیاست اکثر کشورهای مهم و مستقل جهانی است، فاصله گرفتند؛ اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش خواهد آمد.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان است یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده با جهان است اما آنهایی که تخاصم را شروع کردند، خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند، بعد از انقلاب آنها آغازگر تخاصم بودند، آنها مداخلات را آغاز کردند ما آغاز نکردیم حتی ما با آمریکا قطع رابطه نکردیم، بعضی از جوان‌های ما فکر می‌کنند ما با آمریکا قطع رابطه کردیم در صورتی که ما قطع رابطه نکردیم و آمریکایی‌ها خودشان با ما قطع رابطه کردند.

رئیس جمهور بیان کرد: ما اگر کشوری با آمریکا می‌جنگید نرفتیم به کشور متجاوز کمک کنیم اما آنها کمک کردند، صدام متجاوز بود و آمریکا به او کمک کرد؛ هر زمانی آنها از این سیاست‌ها دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد شد.

وی اظهار کرد: همان تعبیری که امام سال‌ها پیش بیان کرد که ما باید با تمامی کشورها باید رابطه داشته باشیم آمریکا هم هر زمانی که به سیاست‌های اصولی ما نزدیک شود، شرایط تغییر خواهد کرد؛ آدمی که دورانش رو به پایان است از ابتدا آمد گفت برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا بوده و از برجام خارج شد و تصور او هم این بود که دو سه ماهه نظام ایران را سرنگون می‌کند که تصورات کودکانه و توهم‌آمیزی بود.

رئیس دولت اضافه کرد: این آقایی که جدید آمده از ابتدا در تبلیغات انتخاباتی خود گفته من قصد دارم به برجام بازگردم ما که داخل برجام بودیم و 4+1 هم داخل برجام بوده است این به عهده آنهاست،‌ آنها اگر به وظیفه‌شان عمل کنند،‌ می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند؛ ما برنامه‌هایمان را در کشور به اراده آنها پیوند نمی‌‎زنیم و برنامه ما با اصولمان پیوند خورده است. اگر به سمت اصول ما حرکت کردند، راه باز است.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ما برنامه 9 ماهه دولت را بر این مبنا تدوین کردیم که اگر همین حاکم فعلی آمریکا پیروز انتخابات شود،‌ ما بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند، البته به نفع ملت‌ها و ملت آمریکا تغییر کرد اما اصول ما اصول داخلی است و بنای ما تولید است به عنوان یک اصل مهم و بنای ما افزایش صادرات و بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور است و همچنین مبنای ما وفور کالا در کشور است.

وی افزود: امروز گزارشی که وزیر راه، مسکن و شهرسازی به من داد این بود که در دولت دوازدهم وسایل ما برای حمل و نقل 250 هزار دستگاه واگن و لوکوموتیو اضافه شده است، از طرف دیگر در این هفت ماهه امسال علیرغم مشکلاتی که داشتیم جابجایی کالا 6 درصد نسبت به 7 ماهه پارسال افزایش یافته است و جابجایی کالا در این 7 ماهه 285 میلیون تن بوده است؛ یعنی آنهایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر تغییرات جهانی است، این چنین نبوده است.

رئیس‌جمهور گفت: ورود کالای اساسی و حمل و نقل کالای اساسی در کشور 11.7 درصد بیشتر از پارسال است، 60 میلیون تن کالای اساسی در این 7 ماه جابجا شده است؛ بنابراین برنامه‌هایمان را طبق همان روالی که تنظیم کردیم، ادامه می‌‎دهیم.

وی ادامه داد: من از برخی از دوستان خواهشی دارم که به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده است، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. همیشه باید تلاش ما این باشد که فضای آینده خوب باشد و من خواهش می‌کنم موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنند؛ همانطور که تولید و اقتصاد و رشد را نباید به انتخابات دیگر کشورها گره بزنیم، از این سو نیز نباید موضع‌گیری و حرکات را به انتخابات ریاست جمهوری 1400 گره بزنیم.

رئیس دولت بیان کرد: اشکال ندارد که برای انتخابات تبلیغ کنیم اما منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم، ما مسئول منافع ملی هستیم و باید مردم احساس راحتی کنند و شرایط بهتری را پیش روی خود ببینند؛ آنها می‌خواستند ایران تسلیم شود فهمیدند که چنین چیزی در کار نیست و ایران هیچ زمانی تسلیم نخواهد شد؛ این تدبیر نظام و دولت بود که اجازه ندادیم آنها از این فضا استفاده کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنها تحریم را به جنگ تبدیل کردند، اظهار داشت: آنها اقدامات تحریک‌آمیزی تا مرز جنگ انجام دادند این تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم درست دولت بود که به آنها اجازه ندادیم از فضا استفاده کنند؛ اما آنها تا مرز جنگ آمدند از خط قرمز ما عبور کردند و بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه و نامردانه به شهادت رساندند البته تودهنی خوردند.

وی ادامه داد: اینها گروهی بودند که همیشه با بدنامی و فحاشی با ملت ما صحبت می‌کردند ما همیشه مودبانه با دنیا صحبت کرده‌ایم؛ امیدوار هستیم مردم آمریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که شاهد این باشیم که کاخ سفید بر مبنای منافع آمریکا و بدون تحقیر ملت‌های دیگر و با پایبندی به تعهدات خودش به مسیر صحیح و درست بازگردد.

رئیس شورای عالی امنیت کشور با تاکید بر اینکه هر کجا ببینیم که شرایط برای لغو تحریم آماده است از این فرصت استفاده خواهیم کرد، افزود: هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود؛ هدف ما این است که ایران بتواند به راحتی با جهان در تعامل باشد؛ هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جایی، هر فرصتی مناسب باشد برای این کار وظایف و اقدامات خودمان را انجام خواهیم داد؛‌ هیچ کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند هر فرصت مناسبی که به وجود بیاید بر مبنای منافع و وحدت ملی انجام ‌می‌شود.

وی یادآور شد:‌ در طول هفت سال گذشته یک دوره بر مبنای تعامل با دنیا پیش رفتیم و ملت ایران در سال 95 و 96 شرایط بهتری را دیدند. در این دو سال شرایط ما جزو بهترین شرایط چهل سال‌های بعد از انقلاب بر مبنای شاخص‌های اقتصادی بود؛ تورم یک رقمی رشد اقتصادی ما در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهان بود؛ اشتغال در شرایط بهتری نسبت به متوسط دوره‌های قبل قرار داشت؛ رشد اقتصادی ما از متوسطه دوره‌های قبل بالاتر بود، رشد پایه پولی پایین‌تر بود و در تمام شاخص‌ها بر مبنای سیاستی که نظام جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود با وحدت هماهنگی و هدایت رهبری پیش رفتیم.

روحانی با بیان اینکه سیاست ما در سه سال اخیر نیز بر مبنای مقاومت بوده است، خاطرنشان کرد: سیاست ما سیاست ایستادگی و مقاومت و حضور مردم در صحنه و همچنین گسترش صادرات و تولید بوده است؛ البته مردم ما سختی دیده‌اند و در کنارش در 8 ماه اخیر شیوع کرونا نیز به آن افزود و فشار را بیشتر کرد اما علیرغم اینکه شرایط مالی و اقتصادی دولت نسبت به گذشته متفاوت بود اما به دلیل شیوع کرونا 100 هزار میلیارد تومان پرداخت یا تسهیلات در اختیار مردم قرار دادیم؛ هم برای کسب و کارهایی که صدمه دیده بود، هم برای مستاجران که در سختی بودند و هم برای 3 میلیون افرادی که در سخت‌ترین شرایط معیشتی قرار داشتند. از آبان 98 تا به امروز ما یک بسته حمایتی معیشتی را به صورت ماهانه به مردم ارائه دادیم، از خانواده یک نفره 55 هزار تومان تا 205 هزار تومان در خانواده چند نفره؛ همچنین در ایامی که فشار بیشتر شد یعنی از اسفند تا به امروز حقوق‌ها را افزایش داده‌ایم، همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را انجام داده‌ایم که اینها رقم‌های بسیار بزرگی بود.

وی با بیان اینکه 18 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی پرداخت کردیم، تاکید کرد: در عین حال به فکر توسعه کشور نیز بودیم در حدود 8 ماهی که از سال جدید گذشته است 57 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم و طرح‌های عمرانی به طور مدام در حال افتتاح شدن هستند. پس مسیر ما بر مبنای استفاده از شرایط برای زندگی مردم و کاهش فشار در معیشت مردم بوده است و امیدوار هستیم شرایط بهتری در آینده پیش روی ما باشد و از هر فرصتی که به نفع منافع ملی مردم و رفع تحریم باشد حتماً استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل امنیت ملی و منافع ملی مسائل حزبی جناحی نیست و مربوط به همه مردم ایران است، گفت: همه با هم متحد هستیم و البته هر گامی را که بخواهیم برداریم به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه می‌کنیم؛ می‌توانیم با اتحاد وحدت و یکپارچگی راه و مسیر را برای گشایش‌های بهتر در زندگی مردم انتخاب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت در طول این 7 سال در برخی از زمینه‌های بسیار مهم گام‌های اساسی و بی نظیری برداشته است، افزود: یکی در زمینه بانک‌ها هستند، در زمینه بانک‌ها این دولت دو کار مهم انجام داده است، یکی اینکه به ادامه کار موسسات اعتباری غیرمجاز پایان داد؛ آنها که این همه ظلم کردند، اموال مردم را غارت و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کردند، این دولت به آنها پایان داد و مسئله مهم دیگر که ظرف دو ماه آینده به نتیجه خواهد رسید، ادغام بانک‌های نیروی مسلح در بانک سپه است که یکی از کارهای بسیار مهم در انضباط مالی و در تحولات اساسی در زمینه بانک است. البته اقدامات دیگری هم پیش رو داریم.

روحانی با بیان اینکه مساله دیگر راه آهن است، اظهار داشت:‌ راه آهن یکی از کارهای زیرساختی این دولت بوده که از روز اول دنبال این کار بودیم و استان‌های مختلف به راه‌آهن وصل شدند از کرمانشاه گرفته تا رشت و ارومیه و همچنین بسیاری از این استان‌ها مثل راه آهن تبریز از طریق میانه در حال آماده شدن برای افتتاح است که در ماه‌های آینده صورت خواهد گرفت.

وی افزود: دولت در زمینه راه آهن چند کار بسیار مهم دارد، نخست اتصال راه‌آهن خلیج فارس به دریای خزر؛ راه آهن رشت به بندر انزلی را نیز تا پایان امسال یا ماه‌های اول سال آینده انجام خواهیم داد که از این طریق دریای خزر به خلیج فارس متصل خواهد شد؛ طرح‌های دیگری داریم که آن هم رشت به آستارا خواهد بود که دریای عمان را به روسیه اروپا متصل می‌کند؛

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اهمیت راه‌آهن ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: ظرف یک ماه آینده راه آهن خواف به هرات افتتاح خواهد شد و برای اولین بار راه آهن ایران به افغانستان متصل خواهد شد. این راه آهن اول به هرات و بعد به مزار شریف و بعد آسیای مرکزی خواهد رفت، راه آهن بسیار مهمی است.

وی با تاکید بر نقش راه ‌آهن چابهار به زاهدان گفت: این راه آهن حدود 700 کیلومتر است که دو بخش اساسی آن تا پایان این دولت افتتاح خواهد شد و مابقی آن در دولت بعدی افتتاح خواهد شد. این زیرسازی می‌تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند. آرزوی موفقیت برای همه دارم.

وی تصریح گرد: به مردم عزیز می‌گویم دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز است؛ دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن و کاهش قیمت کالاهای اساسی استو آن را به طور منظم دنبال می‌کند؛ بانک مرکزی، وزارت صمت و کشاورزی در حال تلاش هستند و من از همه وزرای اقتصادی، وزارت راه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و وزارت کشاورزی که در این سه سال شرایط جنگ و تروریسم اقتصادی را مدیریت کردند تشکر می‌کنم کار بسیار بزرگی انجام گرفته است و با امید و تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های بیشتر در ماه های آینده خواهیم بود.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها