«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اپلیکیشن تشخیص اتیسم به زودی تاییدیه سازمان غذا و دارو را می‌گیرد

اختلال اتیسم یکی از اختلالاتی است که تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. شرکتی با ساخت اپلیکیشن تشخیص اتیسم در تلاش است به پزشکان و والدین کودکان مبتلا کمک کند تا زودتر به تشخیص این اختلال برسند.

اپلیکیشن تشخیص اتیسم به زودی تاییدیه سازمان غذا و دارو را می‌گیرد
کد خبر: 444737
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - سیستمی اختراع شده که از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد مبتلا به اختلال اتیسم (ASD) استفاده می‌کند. این سیستم در مرحله ارسال به سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و گرفتن تاییدیه از آن سازمان است و می‌تواند به ابزاری ارزشمند برای متخصصان اطفال و همچنین انجام مراقبت‌های اولیه در تشخیص اتیسم تبدیل شود. سازندگان آن امیدوارند به کودکان مبتلا به اتیسم کمک کنند تا در سنین پایین شناسایی شوند و در نتیجه کمک‌های لازم را زودتر دریافت کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Digital Trends»، دیو هاپل (Dave Happel) مدیرعامل شرکت Cognoa به دیجیتال ترندز گفته است: «متخصصان اطفال به خاطر نگرانی والدین یا تشخیص پزشک می‌توانند برنامه تلفن همراه شرکت Cognoa را تجویز کنند. والدین پس از ورود به برنامه باید پرسشنامه‌ای 10 تا 15 دقیقه‌ای در مورد الگوی رفتاری کودک خود پر کنند، سپس از کودک خود 2 فیلم که حاوی رفتار او در یک محیط طبیعی باشد بارگذاری کنند. فیلم‌ها برای یک متخصص آموزش‌دیده ارسال می‌شود و او پس از مشاهده به سوالات مربوط پاسخ می‌دهد و وارد الگوریتم‌های Cognoa می‌شود. علاوه بر این، متخصص اطفال به پرسشنامه‌ای در مورد رفتار کودک نیز پاسخ می‌دهد.»

اوتیسم

سپس الگوریتم Cognoa این ورودی‌ها را با هم ترکیب و آنها را با مجموعه‌ای از داده‌های متشکل از هزاران مورد دیگر مقایسه می‌کند که انواع نژادها، جنسیت‌ها و زمینه‌های مختلف را پوشش می‌دهد. هاپل امیدوار است که این برنامه از برخی بی‌نظمی‌های موجود در تشخیص اتیسم جلوگیری کند؛ مثلاً اینکه اتیسم در کودکان سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار تشخیص داده نمی‌شود و به طور معمول ​​اتیسم در دختران دیرتر از پسران تشخیص داده می‌شود.

هنگامی که این برنامه علائم پیش‌بینی اتیسم را مشخص کند، متخصص اطفال می‌تواند از این روش در کنار قضاوت بالینی خود برای تشخیص این اختلال بهره جوید.

هاپل توضیح می‌دهد: «در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق متخصصان اطفال سعی می‌کنند کودکان مبتلا به اتیسم را به متخصصان این حوزه ارجاع دهند. این کار باعث ایجاد تاخیر قابل توجهی در فهمیدن نتایج برای متخصصان و همچنین خانواده‌هایی می‌‌شود که برای مدت طولانی منتظر تشخیص هستند و معمولاً ماه‌ها یا حتی سال‌ها باید صبر کنند تا اختلال کودک مشخص شود. این در حالی است که فرایند تشخیص به طور متوسط ​​هنوز بیش از چهار سال طول می‌کشد؛ اما در واقع این امکان وجود دارد که بتوان اتیسم را در کودکان 18ماهه تشخیص داد.»

اوتیسم

Cognoa آزمایشی بالینی را با حضور 425 شرکت‌کننده‌ی 18 تا 72 ماهه انجام داده است. کودکانی که در این مطالعه بودند با استفاده از هر 2 سیستم Cognoa و یک پزشک بالینی متخصص که از معیارهای تشخیص استاندارد DSM-5 استفاده می‌کرد ارزیابی شدند. نتایج این آزمایش هنوز منتشر نشده است، اما این مطالعه از جولای 2019 تا مه 2020 به طول انجامید.

هاپل در پایان می‌گوید: «ما در حال حاضر سیستم تشخیص دیجیتال خود را برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو ارائه داده‌ایم و اطمینان داریم که در ماه‌های آینده مجوز را دریافت خواهیم کرد. شرکت ما در سال 2018 امتیاز سازمان غذا و دارو را دریافت کرد، بنابراین تاییدیه دیجیتال تشخیصی خود را نیز دریافت خواهیم کرد. ما در صدد هستیم تا دستگاه خود را در نیمه دوم سال 2021 به متخصصان اطفال عرضه کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها