کد خبر: 444894
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۰:۱۱:۰۴
| |

اقدام پیشگیرانه بن‌سلمان برای جلوگیری از نارضایتی بایدن

به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد پیش از ورود جو بایدن به کاخ سفید، در اقدامی سبقت‌جویانه، موجبات خشنودی و رضایت او را فراهم کند.

اقدام پیشگیرانه بن‌سلمان برای جلوگیری از نارضایتی بایدن
کد خبر: 444894
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۰:۱۱:۰۴

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد پیش از ورود جو بایدن به کاخ سفید، در اقدامی‌سبقت‌جویانه، موجبات خشنودی و رضایت او را فراهم کند، از این رو، مسئولان سعودی از دوستی با رئیس دولت جدید سخن می‌گویند، که در کارزار انتخاباتی خود، از عزم جدی اش برای ایجاد تعادل در قواعد بازی با عربستان، صحبت کرده بود.

الاخبار چاپ لبنان نوشت: به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد پیش از ورود جو بایدن به کاخ سفید، در اقدامی‌سبقت جویانه، موجبات خشنودی و رضایت او را فراهم کند، از این رو، مسئولان سعودی از دوستی با رئیس دولت جدید سخن می‌گویند، که در کارزار انتخاباتی خود، از عزم جدی اش برای ایجاد تعادل در قواعد بازی با عربستان، صحبت کرده بود. در این رابطه، ریاض گزینه‌ای بهتر از جنگ علیه یمن را نمی‌یابد، چرا که پرونده یمن، از جمله مواردی است که کمی‌قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، از جمله موارد اصلی نقض حقوق بشر از سوی سعودی‌ها به شمار می‌رفت، تا آنجا که علنا تصریح می‌شد در سایه دولت بایدن-هریس، شاهد ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان خواهیم بود و حمایت ایالات متحده از جنگ عربستان در یمن، متوقف می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: به دلیل این حجم از اهمیت پرونده جنگ یمن برای بایدن، براساس اطلاعات رسیده به الاخبار، عربستان بار دیگر از توقف عملیات نظامی‌در یمن، خبر داده و احتمالا این مساله از طریق شبکه «الشرق بلومبرگ» اعلام می‌شود. علاوه بر این، اقدامات عربستان در مورد دو مساله محاصره زمینی و دریایی و هوایی علیه یمن و استقرار نیرو‌های اشغالگر سعودی-اماراتی در بخش‌هایی از خاک یمن نیز در ضمن تلاشش برای راضی کردن دولت جدید آمریکا قرار می‌گیرد و صنعاء این مهم را در راستای نیرنگ و فریبکاری از سوی ریاض می‌داند.

مساله جالب توجه آنکه این اعلام عربستان، در صورت عملی شدن، تنها تکمیل کننده پیش نویس بیانیه مشترکی خواهد بود که از سوی فرستاده سازمان ملل ارائه شده بود. اما انصارالله بر این عقیده اند که سعودی‌ها نیتی برای پایان دادن به جنگ ندارند و تنها به دنبال تلاش برای تبرئه خود از جنایتهایشان و انتقال بحران به داخل یمن هستند.

در همین رابطه، الاخبار مطلع شد که فشار‌های زیادی روی حکومت عبد ربه منصور‌هادی برای قبول بیانیه مشترک وجود دارد و وزیر خارجه سعودی، فیصل بن فرحان، از انصارالله خواسته است تا این بیانیه را امضا کنند و زمینه را برای ورود به روند راه‌حل سیاسی، فراهم سازند.

در هر صورت، به نظر می‌رسد، ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، که نگران است رسیدن بایدن به کاخ سفید، برنامه‌های او برای نشستن بر تخت را با مشکل مواجه کند، می‌خواهد پیش از آنکه مشکلاتی در این باره برایش ایجاد شود، اقداماتی پیشگیرانه انجام داده و دغدغه‌های دولت جدید آمریکا را در نظر داشته باشد، درواقع، بن سلمان تلاش می‌کند به هر وسیله‌ای، دولت آینده ایالات متحده را ساکت کند، این در حالی است که به خوبی می‌داند نجات از باتلاق یمن، برایش به این اسانی صورت نمی‌گیرد.

طبق اطلاعات الاخبار، دیدگاه سعودی، مورد حمایت ابوظبی و قاهره است، که تماس‌هایی با ریاض را در مورد یمن آغاز کرده و از آمادگی خود برای ورود به خط وساطت، خبر داده‌اند، بویژه پس از آنکه احساس کرده اند ریاض آماده ارائه امتیاز است. با این همه، صنعاء همچنان تمام آنچه جریان دارد را فریبکاری سعودی‌ها و فرار به جلوی آن‌ها می‌داند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها