کد خبر: 445327
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۰:۰۳:۳۶
| |

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل آمریکا:

جمهوری‌خواهان یک چالش جدی برای جو بایدن ایجاد خواهند کرد

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: قطعا جمهوری‌خواهان چالش جدی با جو بایدن برای پیشبرد برنامه‌هایش ایجاد خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان یک چالش جدی برای جو بایدن ایجاد خواهند کرد
کد خبر: 445327
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۰:۰۳:۳۶

اعتمادآنلاین| «مرتضی مکی»، تحلیلگر مسائل آمریکا، در پاسخ به این سوال که جهان بعد از ترامپ به چه صورت خواهد بود آیا تغییر سیاست‌های آمریکا (با توجه به سیاست‌های چهار سال گذشته) به یکباره امکان پذیر است؟ گفت: قطعا بین ترامپ و بایدن تفاوت هایی وجود دارد و بسیاری از تصمیماتی که ترامپ در دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش اجرا کرد، حمایت های سیاسی و امنیتی جهان را تغییر داد و یک واگرایی میان آمریکا و اتحادیه اروپا، ایجاد کرد.

او افزود: در واقع اگر استقبال گسترده ای در سطح جهان از پیروزی جو بایدن هم بشود در حقیقت استقبال از یک نوع تغییر در رویکردها است. پیمان های تسلیحاتی که آمریکا با روسیه دارد و بسیاری از تصمیمات اقتصادی که ترامپ اتخاذ کرد، موجب تنش های زیادی بین آمریکا و چین شد بنابراین انتظار می رود که جو بایدن بسیاری از این تصمیمات ترامپ را تغییر دهد و به شرایط قبل از پیروزی ترامپ، برگردیم.

مکی ادامه داد: مسیری که ترامپ در این چهار سال داشته به راحتی همه این مسیرها قابل بازگشت نیست و بسیاری از اینها، نیاز به مذاکره، گفتگو و فراهم کردن شرایط اقتصادی و سیاسی و امنیتی میان آمریکا و متحدان دارد.

او درباره خطر ترامپیسم با توجه به رأی 70 میلیونی او اشاره کرد: جامعه آمریکا جامعه ای به شدت دو قطبی شده است؛ بعد از روی کار آمدن ترامپ و با برتری سازی سفیدان بر دیگر شهروندان آمریکا به این شکاف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا دامن زد.

این تحلیلگر ادامه داد: این 70 میلیون رأی ترامپ به هر حال بدین معناست که با یک جامعه از هم گسیخته شده مواجه هستیم. در عین حال رأی 75 میلیونی بایدن یک نوع بسیج افکار عمومی آمریکا از همه اقشار است یعنی رأی ترامپ به یک قشر خاص محسوب می شود رأی بایدن از همه اقشار مردم بود و یک بسیجی، علیه ترامپ بود.

مرتضی مکی عنوان کرد: قطعا این جامعه دو قطبی که در آمریکا ایجاد شده است، تصمیمات و نوع رویکردهای بایدن را برای برنامه های آینده با چالش مواجه می کند. اما در داخل امریکا و در عرصه نظام بین المللی، براساس رویکردهای ترامپ که ستیزه جویانه و برهم زننده نظم جامعه جهانی بود قطعا این نوع رویکردها نقطه امیدی است که شرایط بعد از ترامپ، به هر حال با تغییراتی همراه باشد.

این تحلیلگر مسایل بین المللی درباره تعداد زیاد جمهوری خواهان در کنگره و چالش های بایدن گفت: هر زمانی که کنگره دست یک جریان بوده و کاخ سفید دست حزب دیگری بوده قطعا رییس جمهور با محدودیت های جدی برای پیشبرد برنامه های خودش مواجه بوده است.

او افزود: همین برجامی هم که امضا شد باراک اوباما نتوانست کنگره آمریکا را متقاعد به تصویب این توافقنامه کند و با اختیارات ریاست جمهوری و تصویب چهار ماهه این توافقنامه کوشید که از این اختیارات بر اجرایی کردن برجام استفاده کند و این نشان می دهد که وقتی کنگره دست حزب جمهوری خواه باشد، قطعا جو بایدن نیز برای پیشبرد برنامه هایش با چالش های جدی مواجه خواهد شد و به خصوص در خیلی از موضوعات، قطعا جمهوری خواهان یک چالش جدی با جو بایدن برای پیشبرد برنامه هایش ایجاد خواهند کرد.

او درباره اینکه آمریکا به سمت پوپولیست شدن حرکت کرده است؟ بیان کرد: جامعه آمریکا نسبت به جریان های سنتی که ارکان قدرت در آمریکا هستند ناراضی بودند چراکه آن کشور تحقق رویاها تبدیل به یک جامعه دوکاره شده است که میلیونها نفر برای تهیه امکانات معمولی زندگی با سختی و دشواری مواجه هستند.

او یادآور شد: ترامپ توانست با شعارهای ضدسیستمی خودش هم در حزب جمهوریخواه و هم در داخل جامعه آمریکا، بالا بیاید و این واقعیتی است که هم در آمریکا و هم در جهان روی داده است؛ شما در میان کشورهای اروپایی نگاه کنید احزاب چپ و راست سنتی نتوانستند آن مطالبات و انتظارات مردمی را تحقق بدهند و رضایت عمومی را جلب کنند.

مکی ادامه داد: در دولت های اروپایی نیز همین احزاب راست افراطی با شعارهایی که می تواند تهدیدی برای اتحادیه اروپا و همگرایی در این اتحادیه باشد در حال روی کار آمدن هستند. وقتی که احزاب راست و پوپولیست نتوانند به خواسته ها و شعارهای خودشان عمل کنند باز مردم یک بازگشت به عقبی دارند و این تحولی که در آمریکا شاهد آن بودیم، گویای این مسأله است.

او در پایان گفت: به هر حال ترامپ درست است که توانست رأی بسیاری را به دست بیاورد ولی از آن طرف ما یک بسیج افکار عمومی علیه او دیدیم که به بایدن رای دادند.

جو بایدن بیشتر از آنکه شخصیت و برنامه هایش بتواند رأی بیارود آرای منفی ترامپ بود که توانست رأی بیاورد و پیروز شود و این شرایط، شرایطی است که فکر می کنم همه کشورهایی که براساس آراء و دموکراسی اداره می شوند در دوره‌هایی مواجه می شوند و در نهایت فکر می کنند که به یک تعادل و ثباتی، برسند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها