توصیف رهبران سیاسی جهان در کتاب خاطرات باراک اوباما

باراک اوباما، در کتاب خاطرات جدیدش که چند روز دیگر منتشر می شود، توصیفات مختلفی در قبال دیگر رهبران و سیاستمداران خارجی که با آنها در طی هشت سال ریاست جمهوری خود تعامل داشته ارائه کرده و در طرح نظراتش پروای چندانی نیز در پیش نگرفته است.

توصیف رهبران سیاسی جهان در کتاب خاطرات باراک اوباما
کد خبر: 445447
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۴:۲۱:۵۷

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه دیلی میل، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در این کتاب خاطرات 768 صفحه ای خود به نام "یک سرزمین موعود" نوشته است: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه او را به یاد روسای سرسختی که با قانون خیابان بار آمده و در شیکاگو حکمرانی می‌کردند و آگاه به وضعیت شهر بودند، می اندازد.

اوباما گفته است که فیزیک پوتین، "توجه برانگیز" نیست و او به لحاظ جسمی فردی معمولی بود.

این رئیس جمهور سابق آمریکا در کتابش که 17 نوامبر به بازار می آید به شرح حرفه سیاسی خود از اولین روزها تا آخرین روز دوره ریاست جمهوری می‌پردازد. او گاها دیدگاه‌های خود را درباره زندگی شخصی‌اش و نظراتش در باره یک سری از برجسته‌ترین اسامی حوزه سیاست مطرح می‌کند.

او نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه را این گونه توصیف می‌کند: " مثل خروس از خود راضی سینه‌اش را جلو می‌داد".

اوباما از سر رفتن حوصله‌اش در نشستی با هو جینتائو، رئیس‌جمهور سابق چین می‌گوید. او با اشاره به اینکه رئیس جمهور چین در این نشست صحبتهایش را از روی چند صفحه قبلا آماده شده می‌خواند می‌گوید به این فکر افتادم که می‌توانیم تنها با تبادل کاغذها و خواندنشان سر فرصت، صرفه جویی کنیم".

او در این کتاب خاطرات که اولین جلد از دو جلد کتاب خاطراتش است درباره دوره ریاست جمهوری اولش شامل تلاشها برای تصویب اصلاحات حوزه سلامت و درمان و کار کردن با رهبران جمهوریخواه کنگره در آن زمان صحبت می‌کند.

در قسمتهایی نیز به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و انتقادها و صحبتهای دروغی که او درباره اوباما مطرح کرده، همچون این دروغ که اوباما زاده آمریکا نیست پرداخته است.

او متذکر می شود که اگر چه این صحبتهای ترامپ را در ابتدا به عنوان شوخی تلقی می کرده اما بعدا آنها را در راستای تلاش حزب جمهوریخواه برای جلب نظر آمریکایی‌های سفیدپوست و نگرانی‌های آنها درباره اولین رئیس جمهور سیاهپوست در نظر گرفت.

او طبق گزارش سی.ان.ان نوشته است: از این لحاظ تفاوت چندانی بین ترامپ، بوئنر (رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا) یا مک کانل وجود نداشت. آنها هم فکر می کردند مهم نیست که چیزی که گفته‌اند درست است یا نه. در حقیقت تنها تفاوت بین سبک سیاست ترامپ و سبک آنها به فقدان خویشتنداری نزد ترامپ مربوط است.

او در عین حال مک کانل را تشنه قدرت خوانده و درباره او نوشته است: "فردی فاقد کاریزما و علاقه به سیاست بوده و بیشتر برای انضباط، زیرکی و بی شرمی ساخته شده که همه اینها را در پیگیری بی احساس و صرف وقت برای قدرت به کار گرفت."

اوباما در ادامه به سارا پیلین، نامزد معاونت جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری 2008 حمله کرده و نوشته است: "او کوچکترین درکی از این که چطور درباره موضوع اداره کشور حرف می‌زند نداشت."

این رئیس جمهور سابق لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه دیگر را همچون یک بازیگر یک فیلم با موضوع جاسوسی یا دزدی خوانده که "به همه نارو میزند تا فقط از خودش محافظت کند."

او نوشته است: انگار حضور من در کاخ سفید یک وحشت عمیق و این احساس که نظم طبیعی مختل شده به راه انداخت.

اوباما مدعی شد دونالد ترامپ حس و حال کشور را درک کرده و از آن برای پیروز ساختن خودش در انتخابات 2020 بهره گرفت.

اوباما در کتابش درباره سوءاستفاده ترامپ از مساله نژادپرستی در آمریکا عنوان کرد: این دقیقا درک ترامپ در زمانی بود که شروع به دامن زدن به این ادعا که من زاده آمریکا نیستم و بنابراین رئیس جمهوری نامشروعم کرد. برای میلیونها آمریکایی نگران از حضور یک مرد سیاهپوست در کاخ سفید او وعده یک اکسیر برای اضطراب نژادی آنها را داد.

اوباما اما ریشه‌های این مشکل را به قبل از روی کار آمدن رییس جمهور فعلی مرتبط می‌داند. او رد آن را تا زمان تصمیم مک کین در اعلام سارا پیلین فرماندار وقت آلاسکا به عنوان نامزد معاونتش در انتخابات 2008 می گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها