مجید مولایی، تهیه‌کننده «بانوی عمارت»:

سریال «افرا» تا اردیبهشت 1400 تصویربرداری می‌شود

مولایی گفت: ما در حوزه فیلمنامه‌نویسی ضعیف عمل کرده‌ایم و سریال‌های موفق به کمک یک گروه پژوهشی آنالیز نشده‌اند.

سریال «افرا» تا اردیبهشت 1400 تصویربرداری می‌شود
کد خبر: 445583
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید مولایی تهیه‌کننده، درباره آخرین وضعیت تولید سریال افرا گفت: سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی در 40 قسمت برای شبکه یک سیما ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تصویربرداری این سریال در شمال کشور با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال انجام است. افرا قصه‌ای اجتماعی با محوریت خانواده دارد و مضامینی چون اخلاق و مسئولیت، منافع فردی و رسالت انسانی و حمایت از محیط زیست را دستمایه قرار داده است. به همراه کامبیز دارایی تهیه کنندگی این کار را به عهده دارم و پیش بینی می‌کنم تا اواخر اردیبهشت 1400 تصویربرداری این سریال ادامه داشته باشد.

مولایی در خصوص تجربه حضور همزمان به عنوان تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان سریال «مرداب» توضیح داد: در این سال‌ها دوستانی که با من کار کردند شاهد بودند، به شدت درگیر متن و فیلمنامه می‌شدم. من به جزئیات و ساختار فیلمنامه‌ها دقت می‌کنم و همیشه یکی از دغدغه‌هایم فرمت نگارش سریال بوده است. در سریال نمایش خانگی مرداب به کارگردانی شهرام شاه حسینی هم به عنوان سرپرست نویسنده با آن‌ها همکاری می‌کنم.

وی عنوان کرد: با بررسی‌هایی که این سال‌ها داشتم به این نتیجه رسیدم که ما در حوزه فیلمنامه نویسی سریال تقریباً هیچ منبع مکتوب داخلی یا حتی ترجمه شده نداریم. متأسفانه در کشور ما هیچ بخش دانشگاهی یا مرکز تحقیقات در صدا و سیما سریال‌های موفق را آنالیز نکرده تا از دل آن ساختاری را به دست بیاورد تا نسل جدید نویسندگان از آن‌ استفاده کنند.

به طور مثال حسن فتحی تجربه موفقی در ساخت سریال‌های اسلامی -ایرانی دارد، اما این تجربیات به کمک یک مجمع تحقیقی و پژوهشی آنالیز نشده و اطلاعات آن به صورت مکتوب در اختیار دیگران قرار داده نشده است.

تهیه کننده سریال «بانوی عمارت» اظهار کرد: در آمریکا مراکز دانشگاهی سریال‌های موفق خود را هر چند سال یک بار آنالیز می‌کنند و از دل این پژوهش به فرمت و ساختاری می‌رسند که به نویسندگان تازه کار می آموزد برای موفق شدن باید چگونه نوشت.

آن‌ها تلاش کردند در مهندسی سکانس، قسمت و فصل (به خصوص پایلوت نویسی) ساختار و فرمتی را تعریف کنند که رعایت آن یافته‌ها برای نویسنده شانس موفقیت کار را دو چندان می‌کند.

توجه داشته باشید من از فرمول صحبت نمی‌کنم بلکه از فرم حرف می‌زنم . متاسفانه در ایران هیچ کار جدی و آکادمیک در این حوزه انجام نگرفته است. سریال‌ها براساس تجربیات شخصی نگاشته و ساخته می‌شود.

مولایی بیان کرد: در آمریکا به فرمت و ساختار چهار شش پرده‌ای رسیده اند که در واقع متفاوت با ساختار سه پرده‌ای کلاسیک در نگارش فیلم‌های سینمایی است.

به خاطر دغدغه و علاقه‌ای که داشتم با همکاری دوستان دیگر فیلمنامه سریال نمایش خانگی مرداب با آن فرمت و ساختار نوشته شده است. امیدوارم در اجرا هم این فرمت مهندسی شده رعایت شود تا بتوانیم ارزیابی دقیقی ازنتیجه به کارگیری آن در یک قصه بومی داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها