کد خبر: 445734
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۵:۰۸:۲۲
| |

در مناظره با سید محمود نبویان مطرح شد؛

حسن بهشتی‌پور: برجام تاسیسات هسته‌ای را حفظ و تهدیدات را خنثی کرد

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به از سرگیری غنی‌سازی و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب برنامه کاهش تعهدات برجامی گفت: برجام تاسیسات هسته‌ای را حفظ و تهدیدات را خنثی کرد.

حسن بهشتی‌پور: برجام تاسیسات هسته‌ای را حفظ و تهدیدات را خنثی کرد
کد خبر: 445734
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۵:۰۸:۲۲

اعتمادآنلاین| «حسن بهشتی‌پور» در مناظره با سید محمود نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پنج سال از برجام گذشته و اکنون باید دستاوردهای آن را برای مردم تبیین کنیم؛ دستاوردهایی که دنیا از دوست و دشمن به آن معترف هستند.

وی با یادآوری این موضوع که تنها 14 کشور در دنیا غنی‌سازی دارند و در NPT و پروتکل الحاقی اشاره ای به حق کشورها برای غنی سازی نشده است، تصریح کرد: به لطف برجام حق جمهوری اسلامی برای غنی سازی به رسمیت شناخته شد و اکنون ما دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای هستیم.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به روابط قدرت در نظام بین الملل اظهارداشت: اگر برجام را امضا نمی‌کردیم در شرایطی که ذیل فصل هفت شورای امنیت بودیم و 6 قطعنامه علیه ما صادر شده بود، ‌آیا می‌توانستیم با وجود تهدیدات امنیتی و اقتصادی و تحریم‌های فزاینده ادامه دهیم.

بهشتی پور به نقش برجام در بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی ایران PMD در آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: 6 قطعنامه برای توقف غنی سازی ما داده بودند و ما را ذیل فصل هفت برده بودند اما برجام ما را از ذیل فصل هفت درآورد و غنی سازی ما به رسمیت شناخته شد.

وی خاطرنشان کرد: نباید فقط امتیازاتی که داده ایم را ببینیم و وجوه مثبت برجام را انکار کنیم و باید توجه داشته باشیم که امنیت ملی ما مورد تهدید قرار داشت و احتمال اقدام نظامی علیه ما در مراحل بعد وجود داشت.

این کارشناس مسائل هسته‌ای خطاب به کسانی که مدیریت مذاکره کنندگان ارشد هسته ای کشور در دوره های مختلف را زیر سئوال می‌برند یا مورد تقدیر قرار می دهند، تصریح کرد: اقداماتی که در دوره‌های مختلف انجام شده تصمیم نظام بوده و اگر جایی قطعنامه علیه ما صادر شده نباید آن‌را به علی لاریجانی و سعید جلیلی مذاکره کنندگان وقت نسبت دهیم و در عین حال دستاوردهای برجام هم فقط به حسن روحانی یا محمدجواد ظریف مربوط نمی شود و دستاورد نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا برجام برنامه و تاسیسات هسته ای ایران را از بین برد، گفت: اگر صنعت هسته ای نابود شده بود چطور ایران توانسته بعد از خروج آمریکا و در مدت یک سال گذشته که برنامه کاهش تعهدات را اجرایی کرده تا این حد از غنی سازی را انجام دهد و بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت‌های قبل از برجام را از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای ما فعال هست و هرگز متوقف نشده، خاطرنشان کرد: تاسیسات آب سنگین اراک بتن ریزی نشده و فقط یک بخش آن بتن ریزی شده بود که بعداً رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد قطعات یدکی آن وجود دارد و هر وقت لازم باشد نصب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به سئوالی درباره تعطیلی فردو هم گفت: فردو تعطیل نشد و تاسیسات آن از بین نرفت و بعد از اجرای برنامه کاهش تعهدات، شاهد هستیم که فعالیتهای آن از سر گرفته شده است.

بهشتی پور در پاسخ به این سئوال که ایران چرا بر اساس برجام حاضر به تعطیلی راکتور آب سنگین و همچنین انتقال پسماندهای هسته ای به خارج از کشور شده است، نیز گفت: راهبرد ما ساخت بمب اتمی نیست که نیاز به پلوتونیوم داشته باشیم و بمب هسته ای برای ما جز تهدید امنیتی دستاوردی ندارد.

وی با بیان اینکه اساسا ایران دانش فنی فرآوری پسماندهای هسته ای و تبدیل آن به پلوتونیوم را ندارد، خاطرنشان کرد: پسماند هسته‌ای آلودگی محیط زیستی دارد و بسیاری از کشورها با چالش وجود این مواد در خاک خود مواجه هستند و تلاش می‌کنند آن را به نحوی به خارج از کشور منتقل کنند تا تبعات تشعشعات خطرناک آن سلامتی مردم را به خطر نیاندازد.

بومی شدن دانش هسته‌ای امنیت ملی را تقویت کرد

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: دانش هسته ای و بومی شدن آن امنیت ملی ما را بیشتر کرده است و با کمک همین دانش فنی است که ما توانستیم بعد از خروج آمریکا از برجام، فعالیت‌های متوقف شده را دوباره از سربگیریم و هر لحظه اراده کنیم می‌توانیم غنی‌سازی را کاهش یا افزایش دهیم.

بهشتی پور درباره برداشت غلط درباره امضای پروتکل الحاقی در زمینه دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی ایران هم گفت: موضوع مطرح شده در پروتکل الحاقی و برجام بازدید از مراکز اعلام نشده است و نه مراکز نظامی.

وی، بازدید بازرسان آژانس از مراکز اعلام نشده را از مفاد NPT عنوان کرد و گفت: بر اساس NPT، کشورها باید 6 ماه قبل از طراحی مراکز جدید هسته‌ای این موضوع را به اطلاع آژانس برسانند اما بر اساس پروتکل الحاقی باید در زمان طراحی این مراکز اطلاع رسانی شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس باید توجیه کافی برای بازدید داشته باشد و لزومی ندارد حتما به مراکز ورود کند و تنها بازدید و نمونه برداری از بخش‌هایی حتی بیرون از مراکز مورد نظر آنها کافی است. بنابراین موضوع جاسوسی از مراکز نظامی ما مطرح نیست.

بهشتی پور یادآور شد: در صورت نپذیرفتن بازدید از مراکز اعلام نشده، پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران PMD که نتیجه سال‌ها پرونده سازی قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی بود، بسته نمی‌شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره دستاوردهای برجام برای مردم عادی هم گفت: در نتیجه برجام، امکان فروش نفت و سرمایه گزاری در ایران فراهم شد و میلیاردها دلار از دارایی‌های ما در خارج آزاد شدند که این موضوع توانست در شرایط تحریمی سخت اوایل دهه 90 فشارهای اقتصادی بر جامعه ایران را کاهش دهد.

نبویان: برجام پیشرفت هسته‌ای را کند کرد

محمود نبویان نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز در این مناظره، برجام را توافقی نامناسب عنوان کرد و گفت: بر اساس ماده چهار NPT، ایران حق استفاده، تولید و توسعه فناوری هسته ای را دارد و ایران نباید با پذیرش پروتکل الحاقی حقوق خود را محدود می کرد.

وی، پذیرش پروتکل الحاقی را عقب نشینی از منافع ملی ارزیابی کرد و افزود: غربی ها با تحمیل پروتکل الحاقی، حقوق ما را به عنوان عضو NPT نادیده گرفتند.

نبویان اضافه کرد: با پذیرش پروتکل الحاقی، ایران بعد از اجرای برجام قادر به استفاده از حقوق خود در NPT K می شود و استقلال خود را در توسعه دانش هسته ای از دست داده و مجبور است پیرو خواست قدرت های غربی در نحوه اداره تاسیسات هسته ای عمل کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت هسته ای کشور در دوران سعید جلیلی در مذاکرات هسته ای شتاب گرفت، افزایش سانتریفیوژها، افزایش مراکز غنی سازی و به روز کردن تاسیسات هسته ای کشور را محصول این دوران عنوان کرد.

این عضو جبهه پایداری خاطرنشان کرد: مذاکرات برجام باعث از دست رفتن پیشرفت‌های هسته ای دوران جلیلی شد و تعهداتی را به ایران تحمیل کرد که بر اساس آن، ایران مجبور خواهد بود تا برای همیشه فقط یک مرکز غنی سازی داشته باشد.

نبویان گفت: برجام حق ایران برای تولید و توسعه هسته ای را محدود کرده و منجر به از بین رفتن بسیاری از زیر ساخت‌های هسته ای کشور در نطنز، فردو و اراک شد علاوه براین برجام باعث شد تا ما برای همیشه از داشتن پسماند هسته‌ای و حتی دانش فرآوری آن محروم شویم و در عین حال زمینه را برای جاسوسی از مراکز نظامی کشور فراهم کرد.

این فعال اصولگرا گفت: نظارت‌هایی که در برجام هست را هیچ کشوری نپذیرفته است و بر اساس پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس هر مکانی را هر زمان که خواستند باید بتوانند بازرسی کنند.

نبویان با بیان اینکه دیپلماسی دینی را کنار گذاشته ایم و دیپلماسی غربی را در پیش گرفته ایم، خاطرنشان کرد: پذیرش کدخدایی و ابراز مودت به آمریکا خلاف دین است.

وی با اشاره به پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا گفت: خطر بایدن از ترامپ بیشتر است و اجماع جهانی علیه ما درست می کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها