محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

پس از ضربات الحوثی‌ها به عربستان، موضعگیری‌های سعودی‌ها علیه ایران تندتر شد

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بلافاصله پس از ضربات الحوثی ها به عربستان، موضعگیری های سعودی ها علیه ایران تندتر شده که به نوعی فرار رو به جلو است.

پس از ضربات الحوثی‌ها به عربستان، موضعگیری‌های سعودی‌ها علیه ایران تندتر شد
کد خبر: 445958
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۴:۲۶:۱۰

اعتمادآنلاین| اخیرا «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی؛ در نشست هفتگی هیئت دولت بار دیگر با اتخاذ مواضع ضد ایرانی، تهران را به دخالت در امور منطقه و حمایت از تروریسم متهم کرد.

در این ارتباط «محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به نفرت پراکنی های سعودی‌ها علیه ایران در منطقه گفت: اظهارات اخیر عربستانی‌ها علیه ایران ناشی از یک وضعیت فرار رو به جلو است به این دلیل که سعودی ها، چندین سال است که زنان و کودکان یمنی و مدارس یمن را بمباران می کنند و به محاصره کامل یمن که موجب بیماری و قحطی وسیعی شده، ادامه می دهند.

او افزود: در قطر که جزو هم پیمانان عربستان بود نیز عربستانی ها آنقدر دخالت کردند که موجب موضع قطری ها شدند. در واقع دخالت های قیم مآبانه سعودی ها موجب شد که شورای همکاری خلیج فارس عملا از هم بپاشد هیچ کس نیست که نقش سعودی ها را در فاجعه سوریه و عراق توسط داعش بتواند، کتمان کند.

نماینده پیشین مجلس بیان کرد: سعودی ها از طریق دادن پول و خرید نیابتی سلاح و فتواهای مفتی های وهابی شان مبنی بر اینکه سر بُریدن افراد سایر مذاهب و همچنین جهاد نکاح، حداقل در این دهه ای که در حال گذراندن آن هستیم، مقصر و عامل اصلی تنش و کشتار بی رحمانه و تخریب همه جانبه شهرها و روستاهای مناطق کلی خاورمیانه هستند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: هیچ کس نمی تواند دخالت سعودی ها را در سودان کتمان کند اخیرا دادگاهی در سودان، رییس جمهور سابق معزول را متهم کرده که پول‌هایی را از بن سلمان دریافت کرده است.

در حال حاضر هم نقش سعودی ها در لیبی به همراه اماراتی ها و مصری ها قابل کتمان نیست چرا که اینها شمال آفریقا را ناآرام کردند؛ همچنین دخالت های سعودی ها در پاکستان و افغانستان و حمایت از وهابی هایی که به نیابت از آسیای میانه و قفقاز انجام می دهند، یک بعد دیگر قضیه است.

جمالی نوبندگانی اضافه کرد: در کشور ما که جدیدا رهبر گروه تجزیه طلب خوزستان دستگیر شده، اعلام کرد از پشتیبانی لجستیکی مالی و شبکه اینترنشنال، از سوی عربستان برخوردارند. بن سلمان نیز رسما اعلام کرد که جنگ هایی را به داخل ایران می کشانیم از این رو جنایاتی که در شرق کشور صورت گرفته و می گیرد با پشتیبانی سعودی ها است و سلاح های پیشرفته ای که برای تروریست ها خریداری می شود، همه نشاندهنده اوج خباثت سعودی ها است.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: سعودی ها یک حالت تحقیرشده ای دارند چنانکه ترامپ اعلام کرد که به آنها به عنوان گاو شیرده نگاه می‌کند. عربستان به عنوان کشوری وسیع و با منابع فراوان از کمترین استقلال برخوردار است و برای اینکه ژاندرم منطقه شود، همه نوع هزینه ای کرده و دائما به قول کارشناسان سعودی در همه زمینه ها شکست خورده و مجبور به عقب نشینی، شده است.

او اضافه کرد: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مقتدر همواره اعلام کرده که دست دوستی به سمت همسایگانمان دراز می‌کنیم و ما همسایگان ثابتی هستیم که صدها سال در کنار هم همزیستی داشتیم و مشترکات زیادی از قبیل دین و فرهنگ و سایر مسائل داریم که می توان با تکیه بر آنها، اختلافاتمان را کمرنگ کنیم. اما متاسفانه رژیم سعودی و حاکمانش توسط بریتانیایی ها همزمان با رژیم صهیونیستی ایجاد شدند و نمی توانند، خارج از حوزه سیاسی و مدیریتی امریکایی ها و بریتانیایی ها تصمیم بگیرند.

او تاکید کرد: نمایش عادی سازی روابط امارات و برخی کشورهای عربی با اسراییل فقط افشاء این روابط بود، وگرنه از قبل روابطی وجود داشت و در حال حاضر هم سعودی ها به عنوان خائنین به ملت فلسطین در خدمت صهیونیست‌ها هستند. مادامی که آنها نتوانند، مستقل فکر کنند و تصمیم بگیرند تا واقعیت های منطقه را درک کنند همین وضعیت وجود دارد.

جمالی نوبندگانی در پایان عنوان کرد: گاهی شاهد سخنان مثبتی از سوی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل بودیم اما اتهام زنی پادشاه یا عادل الجبیر و بن سلمان ادامه دارد اینها نشان می دهد که در درون حکومت سعودی ها هم، عدم وحدت رویه سیاسی و یکپارچگی حاکم است.

موضعگیری سعودی‌ها علاوه بر اینکه در راستای اهداف بریتانیا و آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا حدودی منفعلانه است، وقتی که شکست ها و ضربات مهلکی می خورند این موضعگیری‌ها تند تر می‌شود. بلافاصله پس از ضربات الحوثی‌ها این موضعگیری‌ها علیه ایران تندتر شده که به نوعی فرار رو به جلو است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها