فتح اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی:

هیچ کارگر نمی تواند خانه متری 30 میلیون تومان بخرد

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می گوید برای صاحبخانه شدن کارگران و کارمندان باید زمین رایگان در اختیار سازندگان بخش خصوصی و تعاونی قرار داده شود در غیر این صورت هیچ کارگری با حقوق سه میلیون تومان نمی تواند خانه متری 30 میلیون تومان بخرد.

هیچ کارگر نمی تواند خانه متری 30 میلیون تومان بخرد
کد خبر: 445959
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۱:۱۹

اعتمادآنلاین| فتح اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار کرد: تامین مسکن برای آحاد جامعه برعهده دولت است و اصل 31 قانون اساسی بر این مساله تاکید دارد با این حال چنانچه می خواهیم گروههای کارگری و کارمندی در عرصه ساخت و ساز مشارکت کنند و ساخت مسکن را به دست گیرند راهش این است که زمین رایگان در اختیار سازندگان بخش خصوصی و تعاونی قرار دهیم.

وی ادامه داد: تورمی که اکنون در بخش مسکن داریم به دلیل نرخ زمین است اگر نرخ زمین را از کارگران و کارمندان دریافت نکنیم و فقط پول ساخت مسکن را بگیریم کمک بزرگی به خانه دار شدن آنها می شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره ساخت مسکن در بافتهای فرسوده گفت: اگر بخواهیم فقط پول زمین در بافتهای فرسوده را بپردازیم سر به فلک می گذارد. بنابر این معتقدم که برای آنکه کارگران فاقد مسکن صاحبخانه شوند، دولت آستین بالا بزند و قیمت زمین را برای آنها حذف کند و با واگذاری زمین به سازندگان خصوصی و تعاونی های مسکن، تنها پول ساخت را بگیرد تا کارگران با وام و آورده خود بتوانند خانه دار شوند در غیر این صورت کدام کارگر یا کارمندی با حقوق سه میلیون تومانی می تواند خانه متری 30 میلیون تومان بخرد؟

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که در قیمت مسکن تاثیرگذار است، مصالح و تجهیزات ساختمانی است. زمانی که نرخ مسکن بی جهت چند برابر می شود حقوق کارگران که سالی یکبار افزایش مییابد نمی تواند با آن رقابت کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه قدرت خرید جامعه کارگری کفاف مستاجری را نمی دهد، اظهار کرد: پرداخت وام ودیعه مسکن اقدام بسیار مثبتی است ولی با شرایط اقتصادی و وضعیت بازار مسکن چقدر به خانه دار شدن کارگران یا حتی کارمندان کمک می کند؟ وقتی کارگر نمی تواند معیشت خود و خانواده اش را تامین کند، وام مسکن هم بگیرد مقروض بانک می شود و در نهایت خانه اش را از دست می دهد.

به گفته بیات درصورتی که قیمتها متعادل شود، نرخ سود بانکی و درصد بهره ها کاهش پیدا کند و مدت بازپرداخت وام ها افزایش یابد می توان به خانه دار شدن کارگران امیدوار بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها