پروژه‌های شهری پرحاشیه مربوط به دوره جدید مدیریت شهری نیست

تغییر چهره شهر از محیطی کارگاهی به شهری که در آن پیگیری و رسیدگی به پروژه های محلی اولویت بیشتری دارد، تهران را از حالت بهشت بسازوبفروش ها خارج کرده و توسعه پایتخت برمبنای نیازهای شهروندان، جای توسعه فیزیکی را گرفته است.

پروژه‌های شهری پرحاشیه مربوط به دوره جدید مدیریت شهری نیست
کد خبر: 446065
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۰۸:۳۰:۵۳

اعتمادآنلاین| تهران امروز دیگر شبیه به قبل نیست. تغییر چهره شهر از محیطی کارگاهی به شهری که در آن پیگیری و رسیدگی به پروژه های محلی اولویت بیشتری دارد، تهران را از حالت بهشت بسازوبفروش ها خارج کرده و توسعه پایتخت برمبنای نیازهای شهروندان، جای توسعه فیزیکی را گرفته است. اما تغییر و تحولات تازه تهران و پایان شهرفروشی هر بار با چالش هایی از سوی گروه های مختلف مواجه شده و به مذاق عده ای خوش نمی آید؛ تا جایی که در روزهای اخیر اخبار و آمار غیرواقعی از ساخت وساز در منطقه پنج تهران و همچنین ساخت یک ساختمان بلند مقابل سفارت انگلیس منتشر شده است که بررسی آمار و اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که چنین اتفاقاتی در این دوره از مدیریت شهری تهران صحت ندارد.

درواقع این پروژه ها در تهران اتفاق افتاده است، اما زمان عقد قرارداد و پیشرفت پروژه در سال های قبل از 1396 و دوره جدید مدیری شهری بوده است. به طوری که همین شیوه و نوع نگاه به شهر کارگاهی باعث شد که در دوره جدید جلوی این نوع پروژه ها گرفته شود. اما ماجرای جنجال رسانه ای این روزها بر سر پروژه های منطقه پنج چیست؟

امضای پروژه های منطقه 5 برای 4 سال گذشته نیست


در روزهای گذشته خبری مبنی بر تخلف میلیاردی در منطقه پنج تهران دست به دست شد، خبری که در متن آن به این موضوع اشاره می شود که چندین پروژه شاخص در این منطقه با رقمی معادل هزارو 500 میلیارد در دوره جدید مدیریت شهری تهران ساخته شده است، اما نگاهی به آمار و اطلاعات مشخص می کند که مجوز پروژه های مورد بررسی هیچ کدام در چهار سال گذشته امضا نشده است. موضوعی که زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران، هم به آن اشاره و اعلام کرد بنا بر پیگیری هایی که انجام شده است این تخلف در این دوره صورت نگرفته است و حتی بسیاری از این پروژه ها در این دوره موفق به گرفتن پایان کار هم نشدند.

او با بیان اینکه تخلف صورت گرفته مربوط به مدیریت دوره گذشته در منطقه 5 تهران است، به خبرگزاری تسنیم گفت: در این زمینه شهرداری فعلی هیچ نقشی را در ارتباط با تخلف نداشته است و بنابر اسناد و مستندات موجود در سازمان بازرسی این اتفاق در دوره گذشته صورت گرفته است. جزئیات بیشتر از این تخلف را باید سازمان بازرسی اعلام کند اما ربطی به مدیریت شهر فعلی ندارد.

با این حال برخی رسانه ها از قول بازرس کل استان تهران اعلام کردند که «طی بازرسی به عمل آمده از این منطقه کشف موارد متعددی ازسوی جریانات و تخلفات در شهرداری منطقه 5 شاهد بودیم».

ابراهیم شاهرخیان درباره این موضوع بیان کرد: عمده سوءجریانات کشف شده در ارتباط با مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان در قالب پروژه های مشارکتی بوده که توسط شهرداری از یک طرف به عنوان صاحب زمین و از طرفی دیگر با اشخاص حقیقی و حقوقی برقرار شده است. او همچنین بیان کرد: حداقل نزدیک به 15 پروژه مورد بررسی قرار گرفت و به راحتی نمی توان گفت یک سهل انگاری ساده منجر به این اتفاق شده است. پرونده در سازمان بازرسی کامل و همراه با متخلفان به دادسرای تهران ارسال شده است. اما با نگاهی به جزئیات 15 طرحی که از سوی بازرس کل استان تهران در منطقه پنج شهرداری تهران مشخص می شود تاریخ دریافت مجوز آنها هیچ کدام در چهار سال اخیر نبوده و از سال 1372 تا 1392 را شامل می شود.

برای مثال قرارداد پروژه مرکز تجاری تیراژه در تاریخ 17 آبان سال 1374 میان شهرداری منطقه 5 و بخش خصوصی منعقد شده و در تاریخ 30 مرداد 1379 گزارش عدم خلاف آن صادر شده است و در نهایت تاریخ شروع این پروژه در سال 1383 بوده و هنوز هم موفق به دریافت پایان کار نشده است. همچنین دو سال قبل از شروع پروژه مجتمع تجاری تیراژه هم قرارداد مرکز تجاری بوستان واقع در میدان پونک در منطقه 5 تهران میان شهرداری این منطقه و بخش خصوصی منعقد شده و این مرکز تجاری در تاریخ 13 بهمن سال 1381 پایان کار گرفته است. به عنوان مثالی دیگر می توان به برج «نگین رضا» اشاره کرد؛ برجی تجاری-مسکونی که هنوز پایان کار ندارد و چند سال قبل هم دچار حادثه آتش سوزی شد. قرارداد این ساختمان در تاریخ 19 آبان 1381میان شهرداری منطقه 5 با بخش خصوصی منعقد شد. نکته مهم اینکه از 16 پروژه که از سال 1372 تا 1392 بررسی شده است فقط سه پروژه دارای پایان کار هستند. در ادامه جزئیات 15 پروژه دیگر که از آن با عنوان تخلف هزارو 500 میلیاردی در شهرداری منطقه پنج تهران یاد می شود برای اطلاع مخاطبان آمده است.

ثبت درخواست 2 سال بعد از صدور پروانه


سنگ اندازی بر مسیر تغییر نگاه به توسعه شهر به همین یک مورد ختم نمی شود بلکه به موازات خبر تخلف هزارو 500میلیاردی در منطقه 5 تهران، خبری درباره ساخت یک ساختمان خارج از ضوابط طرح تفصیلی هم از سوی برخی رسانه ها منتشر شد که باز هم با تکیه بر مستندات موجود کذب بودن آن مشخص می شود. بر اساس مستندات، پروانه این ساختمان که از آن با عنوان «برج سازی عجیب» در برخی از رسانه ها یاد می شود، سال 1389 صادر شده، حال آنکه ثبت درخواست این بنا مربوط به تاریخ 25 بهمن 1391 بوده و اعتبار پروانه برای شروع عملیات ساختمانی، 24 ماه از تاریخ صدور ذکر شده است و مهلت اتمام عملیات ساختمانی هم 48 ماه از تاریخ صدور در نظر گرفته شده است. اما این آمارها در حالی است که در سال 1393 با تغییر نقشه این ساختمان موافقت شده و در حال حاضر هم درخواست جدیدی درباره این ساختمان مطرح نشده است.

روی دیگر سکه


از ابتدای دوره مدیریت شهری تاکنون شهرداری و شورای شهر تهران گامی بلند در مسیر شفافیت برداشته اند و مدیرت شهر را در اتاقی شیشه ای قرار داده اند. موضوعی که باعث شده هر بار با انتشار فهرست یا لیستی از تخلفات یا اطلاع رسانی عملکرد شفاف و یا جلوگیری از روندی غیرقانونی، خبرهایی از جنس موضوع تخلفات منطقه 5 در بسیاری از رسانه های حامی دوره مدیریت قبل شهرداری تهران منتشر می شود که زیر سایه عددهای میلیاردی تخلفات دوره قبل مدیریت شهری دیده نمی شود.

منبع: شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها