«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و آینده مذاکرات صلح

مردم افغانستان سال‌ها برای پایان جنگ و رسیدن به صلح انتظار کشیده‌اند و در زمانی که سایه طالبان از همیشه سنگین‌تر است و حملات تروریستی افزایش یافته با بی‌توجهی دولت ترامپ به آینده افغانستان این صلح بیش از هر وقت دیگری در معرض خطر است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و آینده مذاکرات صلح
کد خبر: 446242
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- روز سه‌شنبه (17 نوامبر) سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دونالد ترامپ تعداد نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را تا 15 ژانویه 2021 به 2500 نیرو در هر کدام از این 2 کشور کاهش می‌دهد. اتفاقی که اگرچه قابل پیش‌بینی بود، اما افغانستان را در شرایطی حساس قرار خواهد داد.

afgan

تعداد نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان تا 15 ژانویه 2021 به 2500 نیرو کاهش پیدا می‌کند

در حالی که مذاکرات صلح با طالبان در قطر به بن‌بست خورده و حملات طالبان در شهرهای مختلف افغانستان افزایش یافته است، خروج نیروهای آمریکایی بدون برنامه‌ای روشن برای آینده، دستیابی به صلحی پایدار در این کشور را با تردیدهای جدی روبه‌رو می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از نیورک‌تایمز، مقامات امنیتی افغانستان معتقدند اگر ده‌ها حمله هوایی نیروهای آمریکایی در هفته‌های اخیر نبود، پس از تهدید جنگجویان طالبان برای تحت کنترل درآوردن مناطق اطراف، شهر قندهار تحت محاصره قرار می‌گرفت.

اکنون با دستور ترامپ برای کاهش تقریباً نیمی از نیروهای آمریکایی در افغانستان- از 4500 به 2500 نفر- سرنوشت قندهار و سرنوشت نیروهای امنیتی افغانستان در سراسر این کشور بار دیگر در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود.

us troops

کلنل ذبیح‌الله قورزانگ یکی از فرماندهان هنگ ارتش افغانستان در استان قندهار روز سه‌شنبه گفت: «اگر پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی نبود، گروه طالبان اکنون در داخل شهر قندهار نشسته بودند.»

جنگ افغانستان به چهارمین دولت آمریکا طی 20 سال درگیری در این کشور منتقل خواهد شد

پنتاگون روز سه‌شنبه اطمینان داد که جنگ افغانستان به چهارمین دولت آمریکا طی 20 سال درگیری در این کشور منتقل خواهد شد.

دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی ترامپ که بدون مشورت رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن صادر شده، دولت او را با کمترین تعداد نیرویی که توسط برنامه‌ریزان مبارزه با تروریسم پیش‌بینی شده مواجه خواهد کرد.

تصمیم ترامپ برای کاهش نیروها قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری با مخالفت جدی برخی از اعضای برجسته حزب خود در کنگره و همچنین متحدان آمریکا در ناتو روبه‌رو بود.

t

این کاهش نیرو اگرچه برای مقامات افغانستان قابل پیش‌بینی بود، اما در زمانی حساس برای افغانستان رخ می‌دهد؛ مذاکرات صلح در قطر بین دولت افغانستان و شورشیان طالبان متوقف شده است. حملات طالبان در نزدیکی شهرهای مهم جنوب و شمال رو به افزایش است و چنان‌که مسئولان می‌گویند، روحیه نیروهای دولت افغانستان تضعیف شده است.

afgan

مقامات افغان مدت‌هاست حضور نظامی آمریکا را انگیزه‌ای مهم برای طالبان در راستای عمل به وعده‌های خود و انتخاب مذاکره به جای جنگ بی‌پایان می‌دانند.

نگرانی از آینده مذاکرات صلح

اکنون بسیاری از مردم افغانستان از جمله مقامات دولتی نگران‌اند که طالبان خروج نیروهای آمریکایی به دستور ترامپ را به عنوان روشن‌ترین نشانه این موضوع برداشت کند که ایالات متحده افغانستان را ترک خواهد کرد، بی‌توجه به اینکه شورشیان طالبان چه کاری انجام دهند.

طرح کاهش نیروهای آمریکایی البته منحصر به افغانستان نیست و در دیگر نقاط خاورمیانه و آفریقا نیز در حال اجراست.

پنتاگون اعلام کرده که طبق دستورات جدید، تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تا ماه ژانویه به 2500 نفر کاهش پیدا خواهد کرد.

هرچند کاهش نیروهای آمریکایی در عراق برخلاف افغانستان یک زنگ خطر تلقی نشده و نخست‌وزیر عراق مصطفی الکاظمی این تصمیم را مورد توافق و مطلوب هر 2 طرف توصیف کرده است، اما تقریباً بلافاصله پس از اعلام خروج پنتاگون در روز سه‌شنبه، چند راکت و خمپاره در چندین مکانِ بغداد از جمله در نزدیکی سفارت آمریکا شلیک شد. مقامات اعلام کرده‌اند در این حملات یک کودک کشته و پنج غیرنظامی زخمی شده‌اند.

بغداد

از نظر دولت افغانستان، آشوب پیرامون خروج سریع آمریکا تنها تاکیدی بر اتکای آنها به حمایت غرب است.

مقامات افغان می‌‌گویند با تضعیف روحیه نیروها از چشم‌انداز سیر نزولی حمایت آمریکا اخیراً پلیس محلی و نیروهای ملی در بسیاری از مناطق یا سرکوب شده‌اند یا در حال عقب‌نشینی هستند و البته هیچ‌ کسی در اینجا انتظار ندارد که دولت بایدن نیروهای آمریکایی را به افغانستان برگرداند.

نگرانی از عواقب احتمالی خروج سریع نیروهای آمریکایی در مقابل تهدید روزافزون طالبان در میان فعالان مدنی و نیروهای سیاسی این کشور نیز وجود دارد.

مترا مهران یکی از اعضای کمپین چشم‌اندازهای زنانه در افغانستان می‌گوید نگران این است که آمریکایی‌ها بدون گرفتن اطمینان کافی از طالبان و بدون داشتن راهی روشن برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان را ترک کنند.

طالبان

مردم افغانستان سال‌ها برای پایان جنگ و رسیدن به صلح انتظار کشیده‌اند و در زمانی که سایه طالبان از همیشه سنگین‌تر است و حملات تروریستی افزایش یافته با بی‌توجهی دولت ترامپ به آینده افغانستان این صلح بیش از هر وقت دیگری در معرض خطر است.

جنگ در افغانستان به پایان نرسیده و پس از 2 دهه درگیری، دولت جو بایدن در 20 ژانویه با شرایطی شاید دشوارتر از دولت‌های قبلی در افغانستان روبه‌روست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها