«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مین‌هایی که ترامپ سر راه بایدن می‌کارد

به اعتقاد کارشناسان، دونالد ترامپ تصمیم دارد مسیر سیاست خارجی دولت جو بایدن را حتی‌الامکان مین‌گذاری کند و در 20 ژانویه 2021، یک کلاف سردرگم و پرگره تحویل رئیس‌جمهور جدید آمریکا بدهد.

مین‌هایی که ترامپ سر راه بایدن می‌کارد
کد خبر: 446284
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد کارشناسان، دونالد ترامپ تصمیم دارد مسیر سیاست خارجی دولت جو بایدن را حتی‌الامکان مین‌گذاری کند و در 20 ژانویه 2021، یک کلاف سردرگم و پرگره تحویل رئیس‌جمهور جدید آمریکا بدهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه القبس طی گزارشی در این باره اقدامات چند روز گذشته ترامپ برای سردرگم کردن و مشکل‌آفرینی جو بایدن در دوره چهارساله پیش رویش را برشمرده است.

از نگاه تحلیلگر این روزنامه عربی، اقدامات ترامپ را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد:

1- تلاش برای انجام جنگ یا حمله نظامی

تلاش برای انجام جنگ یا حمله نظامی که احتمال می‌رود لبنان، سوریه و به ادعای نیویورک تایمز مراکز هسته‌ای ایران، هدف آن باشند.

این روزنامه آمریکایی در عین حال خاطرنشان کرده که مسئولان عالیرتبه آمریکایی موفق شده‌اند رئیس‌جمهور کشورشان را متقاعد کنند فکر ایران را از سرش خارج کند چون این نگرانی وجود دارد که چنین اقدامی منجر به یک جنگ بزرگ در منطقه شود.

به زعم تحلیلگران، گرچه ترامپ برنامه اقدام علیه ایران را کنار گذاشته، اما خلق یک کشمکش بزرگ در منطقه که بار تبعات سنگین آن بر دوش دولت بعدی خواهد بود سناریویی است که دونالد همواره به آن فکر می‌کرده است.

2- اعمال مستمر تحریم‌ها

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی آمریکایی «Axios»، ترامپ در چارچوب هماهنگی با اسرائیل سلسله تحریم‌های بلندمدت جدیدی علیه ایران تدوین کرده که قرار است طی 10 هفته باقی‌مانده از ریاست جمهوری‌اش تا 20 ژانویه 2021 آنها را اعمال کند. حال آنکه این اتفاق باعث خواهد شد احیای توافق هسته‌ای از سوی بایدن دشوارتر شود.

بر اساس گفته‌های این پایگاه اطلاع‌رسانی، دولت ترامپ معتقد است چنین توفانی از تحریم‌ها هم فشار را بر تهران افزایش خواهد داد هم کار دولت بایدن را برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 به شدت سخت می‌کند.

این موضوع را 2 منبع اسرائیلی به اطلاع این پایگاه خبری رسانده و گفته‌اند در سفر 8 نوامبر «الیوت آبرامز» فرستاده ویژه دولت ترامپ در امور ایران (به فلسطین اشغالی) مسئولان اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو در جریان این تصمیم ترامپ قرار گرفته‌اند.

3- قرار دادن گروه حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی

فارن پالیسی در گزارشی که اخیراً منتشر شد خبر داد کاخ سفید خود را برای قرار دادن گروه حوثی‌های یمن (انصارالله یمن) در لیست گروه‌های تروریستی آماده می‌کند و این اقدام را هم در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران انجام می‌دهد.

به نوشته این مجله، چنین اقدامی می‌تواند در آینده تلاش دولت بایدن را دچار مشکل کند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم دستور تسریع در تدارک مقدمات این کار را صادر کرده تا در چارچوب سیاست زمین سوخته کاخ سفید این مشکل هم تحویل دولت بایدن شود.

4- خارج کردن نظامیان از افغانستان و عراق

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند دولت ترامپ تصمیم گرفته شمار نظامیان خود را در افغانستان و عراق بدون هیچ قید و شرطی کاهش دهد و قرار است این برنامه اوایل سال آینده میلادی به اجرا درآید.

سی‌ان‌ان به نقل از مسئولانی که آنها را مطلع نامیده خبر داد، دستوراتی به پنتاگون داده شده است که شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان و عراق به 2500 نظامی در هر 2 کشور تقلیل پیدا کند و این کار باید در دوره زمانی باقی‌مانده از دولت ترامپ به انجام رسد.

این اقدام به رغم مخالفت مسئولان آمریکایی از مارک اسپر وزیر دفاع سابق آمریکا گرفته تا سناتورهای جمهوری‌خواه و با پافشاری و خواست مستقیم ترامپ در حال انجام است.

5- معاملات تسلیحاتی با کشور امارات متحده عربی

دولت ترامپ یک هفته بعد از اعلام پیروزی بایدن، رسماً قرارداد فروش حدود 50 فروند جنگنده فوق پیشرفته اف 35 مخفی‌کار و 18 فروند هواپیمای بدون سرنشین «ریپر» به دولت امارات متحده عربی را به اطلاع کنگره رساند. طی این قرارداد تسلیحاتی مقادیر زیادی ادوات جنگی، موشک و مهمات نظامی پیشرفته به ارزش 23.4 میلیارد دلار به امارات متحده فروخته خواهد شد.

ظاهراً دولت ترامپ از بیم اجرا نشدن این قرارداد توسط دولت بعدی به سرعت در صدد اجرایی کردن آن در دوره باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری‌اش است؛ به خصوص که گفته می‌شود این قرارداد تسلیحاتی یکی از پیش‌شرط‌های دولت امارات برای اعلام سازش با اسرائیل به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها