کد خبر: 446512
|
۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ۰۹:۵۲:۰۰
| |

شانس حضور واترپلوی ایران در توکیو کم شد/ کرونا، رویای المپیک را غرق کرد؟

اگرچه تمام ارکان ورزش کشور برای برگزاری مسابقات انتخابی المپیک واترپلو بسیج شده‌اند اما با توجه به گسترش کرونا به نظر نمی‌رسد فدراسیون جهانی توانایی برگزاری تورنمنت انتخابی را داشته باشد.

شانس حضور واترپلوی ایران در توکیو کم شد/ کرونا، رویای المپیک را غرق کرد؟
کد خبر: 446512
|
۱۳۹۹/۰۸/۳۰ ۰۹:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| یکسال قبل در حالی که تیم ملی واترپلو ایران خود را برای حضور در انتخابی المپیک و رویارویی با رقبای قدرتمندی چون چین و قزاقستان آماده می ساخت، خبر رسید که تورنمنت انتخابی المپیک به میزبانی قزاقستان لغو شده است. دلیل این موضوع گسترش یک ویروس جدید به نام کووید 19 در چین و یکی دو کشور آسیایی دیگر مثل کره جنوبی بود که عملا بواسطه ممنوعیت تردد بین اتباع این کشورها، حضور تیم های این کشور را نیز در قزاقستان غیرممکن می ساخت.

همان زمان عنوان شد که در صورت لغو انتخابی المپیک در آسیا، بهترین تیم قاره کهن یعنی قزاقستان بر مبنای نتیجه قهرمانی در بازیهای آسیایی جواز حضور در المپیک 2020 را کسب خواهد کرد.

این موضوع بلافاصله با اعتراض رسمی فدراسیون و کمیته ملی المپیک ایران روبرو شد. مسئولان فدراسیون در آن مقطع اعلام می کردند که اپیدمی کرونا مربوط به سایر کشورهاست و ایران و قزاقستان که در شرایط سفید قرار دارند، می توانند در کشور ثالث یک بازی انتخابی انجام دهند تا برنده راهی المپیک شود، اما گسترش کرونا در سراسر جهان از جمله ایران، قزاقستان و حتی ژاپن میزبان المپیک موجب شد نه تنها مسابقات انتخابی بلکه خود المپیک نیز به تعویق بیفتد.

البته استدلال وکلای فدراسیون مبنی بر لزوم برگزاری تک مسابقه انتخابی بین دو تیم برتر قاره با استناد به بند قانونی در آیین نامه مسابقات کنفدراسیون نیز هرگز از سوی مسئولان کمیته فنی فینا پذیرفته نشد. چرا که گفته می شد بهترین تیم های قاره آسیا از نظر رنکینگ فینا و آخرین تورنمنت رسمی یعنی بازیهای آسیایی، قزاقستان و ژاپن هستند و ایران و چین در رده های بعدی قرار دارند و مشمول این قانون نمی شوند.

با این همه به دنبال تعویق المپیک فرصت برای رایزنی فدراسیون ایران در نهادهای بین المللی ورزش پدید آمد اما حالا با گذشت یکسال همچنان خبری از برگزاری تورنمنت یا تک مسابقه انتخابی نیست.

محافل خبری از تمایل سایر کشورهای آسیایی نظیر کره جنوبی و چین نیز برای برگزاری انتخابی المپیک واترپلو خبر داده اند اما همچنان گسترش اپیدمی کرونا و محدودیت های سفر برای اتباع کشورهای مختلف عملا مسئولان فدراسیون جهانی را برای تصمیم گیری در این باره با دشواری هایی رو به رو ساخته است.

زیرا با گذشت یکسال نه تنها راه حلی برای مقابله با این ویروس پدید نیامده بلکه کشورها و افراد بیشتری هم درگیر آن شده اند. حتی گفته می شود ممکن است مسابقات رشته های ورزشی پر خطر و پر برخورد از المپیک 2020 به طور موقت حذف شوند.

با تداوم وضع موجود و پایین نیامدن نرخ کرونا در ایران و جهان، به نظر نمی رسد تیم ملی واترپلو ایران برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک شانسی داشته باشد و اگرچه مسئولان این فدراسیون همچنان بر درخواست برگزاری تونمنت یا یک مسابقه انتخابی اصرار دارند اما عملا امکان تحقق این خواسته با توجه به شرایط فعلی فرآهم‌ نیست.

موضوعی که نه تنها به واترپلو بلکه بسیاری دیگر از ورزش ها اسیب جدی وارد می کند زیرا گزینش تیم ها و وررشکاران برای حضور در المپیک 2020 بدون برگزاری مسابقات انتخابی المپیک عملا شانس را از استعدادهای مختلف در رشته های ورزشی گوناگون سراسر جهان می‌گیرد.

با این همه باید دید المپیک 2020 توکیو در نهایت با یکسال تاخیر برگزار خواهد شد و در صورت برگزاری چه تغییراتی در تعداد رشته ها و شیوه برگزاری آن ها روی می دهد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها