ماجرای تخریب آلونک زن هرمزگانی و خودسوزی چه بود؟

طی دو روز گذشته تخریب خانه ای در محله اسلام آباد بندرعباس و به دنبال آن خودسوزی زن 35 ساله احساسات جامعه را جریحه دار کرد.

ماجرای تخریب آلونک زن هرمزگانی و خودسوزی چه بود؟
کد خبر: 446681
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۰۸:۲۸:۰۴

اعتمادآنلاین| طی دو روز گذشته تخریب خانه ای در محله اسلام آباد بندرعباس و به دنبال آن خودسوزی زن 35 ساله احساسات جامعه را جریحه دار کرد البته آن طور که مسئولان استانی می گویند این اتاقک در حریم بستر رودخانه در زمینی با کاربری فضای سبز ساخته شده است.

اسماعیل موحدی نژاد، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این زمینه می گوید: روز چهارشنبه از طریق سامانه 137 به شهرداری اطلاع داده شد که خانواده ای در بستر رودخانه ای که در مسیر دریاچه 22 بهمن قرار دارد اقدام به ساخت اتاقک کرده اند. ماموران شهرداری هم برای رسیدگی به این موضوع به آن محل مراجعه می کنند و بعد از چندین بار تذکر اقدام به تخریب اتاقک که کسی هم در آن زندگی نمی کرده می کنند. اما متاسفانه در لحظات تخریب، خانمی ناگهان اقدام به خودسوزی می کند. ایشان در حال حاصر در بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بستری هستند و دچار 17 درصد سوختگی شده اند. ما پیگیر وضعیت این خانم هستیم و تلاش خواهیم کرد تا از راه قانونی مشکل این خانواده حل شود. دقت کنید که ما این کار را قبل از اینکه فضای جامعه ملتهب شود انجام داده و قول داده ایم در یک فرآیند قانونی مشکل آنها را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز این بنا غیرقانونی بوده است، می افزاید: قبل از تخریب اتاقک بارها تذکر داده شده بود که محل را ترک کنند، زیرا این بنا در منطقه غیرمجاز ساخته شده و تاکید بر تخلیه محل، بیشتر برای امنیت خود این خانواده است. در بررسی ها مشخص شده این خانواده دیواره بتونی که برای حفاظت منطقه ساخته شده بود را به اندازه عبور و مرور یک فرد تخریب کرده و شبانه اقدام به ساخت یک اتاقک کرده اند. البته آن طور که مردم محلی می گویند در نزدیکی این اتاقک این خانواده خانه ای هم ساخته اند که در آن ساکن هستند.

موحدی نژاد خاطرنشان می کند: این زمین ها متعلق به اداره راه و شهرسازی بوده و کاربری آن فضای سبز است و هر گونه ساخت و ساز در آن بر اساس قانون تخلف به حساب می آید. براساس اعلام نظر مسئول تخلفات شهرداری این اتاقک محل زندگی نبوده و هیچ سقفی ندارد حتی آب و برق هم نداشته و تنها به صورت خشک چینی بالا رفته بود. اینکه هدف این خانواده از ساخت این اتاقک چه بوده را باید بررسی کنیم. صحبت هایی وجود دارد که ایشان بارها تصرفاتی داشته اند اما هنوز این صحبت ها تایید نشده است و البته به این نکته توجه داشته باشید بسیاری از زمین خواران با ایجاد چنین شرایطی زمینه را برای تشویش اذهان عمومی آماده می کنند و بعد از آن زمین را براحتی دخل و تصرف می کنند. در واقع زمین خواران با پرداخت پول به برخی افراد با ایجاد بلوا تلاش می کنند زمین های عمومی را به نفع خود تصرف کنند.معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس می افزاید: ماموران ما در روش برخورد رفتار مناسبی نداشتند و می توانستند با رفتار بهتری این کار را انجام دهند اما اصل موضوع این بوده که باید از این کار جلوگیری می شد. همچنین طبق دستور شهردار، تکلیف شده که علاوه بر پرداخت تمام هزینه های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.

تشکیل پرونده برای متخلفان تخریب خانه در بندرعباس


«مجتبی قهرمانی»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در واکنش به خبر تخریب خانه ای در بندرعباس و خودسوزی زن 35 ساله به ایرنا گفت: پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است. به سازمان های حمایتی هم دستور قضایی داده شده است که به این خانواده کمک فوری شود.

دادستان بندرعباس گفت: در این زمینه دستوراتی داده شده است که باید در 24 ساعت بررسی و اقدام شود. این دستورات شامل احضار همه عوامل دخیل در تخریب، اخذ شکایت خانم مصدوم شده و بررسی دلایل ایشان است تا در صورت تمایل به پزشکی قانونی معرفی شود؛ همچنین دستور تحقیق در خصوص نقض حقوق شهروندی از طرف نیروهای شهرداری و رایگان شدن همه خدمات بیمارستانی برای این مصدوم داده شده است.

برخورد جدی با عاملان این تصمیم نادرست


همچنین روابط عمومی استانداری هرمزگان هم اعلام کرد: «فریدون همتی» استاندار هرمزگان با اطلاع از اتفاق رخ داده در تخریب منزل یک زن سرپرست خانوار در بندرعباس توسط عوامل شهرداری و یگان حفاظت اراضی مسکن، ضمن تماس تلفنی فوری با شهردار بندرعباس، با انتقاد از این اقدام، بر برخورد جدی با عاملان این تصمیم نادرست و غیراصولی تاکید کرد.

وی همچنین عنوان داشت: این اقدام افکارعمومی را جریحه دار کرده و در حالی که می شد با برخورد و روش مناسب قانون را درست و صحیح اجرا کرد که متاسفانه، اوج بی تدبیری در این زمینه صورت گرفته و باید عاملان این تصمیم بشدت مورد پیگرد قرار گیرند.

استاندار هرمزگان گفت: هر چند اقدام غیرقانونی در تصرف اراضی ملی نباید صورت گیرد، اما نوع رفتار این چند مامور شهرداری و بی دقتی و بی تدبیری در این زمینه کاملا مشهود بوده و چهره کارکنان شهرداری را خدشه دار کرده اند که بنده به جای عاملان این اتفاق از این خانواده و مردم عزیز عذرخواهی می کنم.

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها