کد خبر: 446749
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۰:۲۹:۴۸
| |

امانوئل مکرون:

ترکیه و روسیه به احساسات ضدفرانسوی در قاره آفریقا دامن می‌زنند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه روسیه و ترکیه را متهم کرد که به احساسات ضدفرانسوی در قاره آفریقا دامن می‌زنند.

ترکیه و روسیه به احساسات ضدفرانسوی در قاره آفریقا دامن می‌زنند
کد خبر: 446749
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۰:۲۹:۴۸

اعتمادآنلاین| به نقل از یورونیوز، رئیس جمهوری فرانسه در جریان مصاحبه با هفته‌نامه فرانسوی زبان آفریقای جوان گفت که مسکو و آنکارا از احساس خشم دوران پسا استعمار در آفریقا سوءاستفاده می‌کنند. وی اظهار داشت: «نباید ساده لوح باشیم. خیلی از کسانی که [به احساسات ضدفرانسوی] میدان می‌دهند، ویدئو می‌سازند و در رسانه‌های فرانسوی‌زبان حضور دارند از طرف روسیه یا ترکیه اجیر شده‌اند.»

امانوئل مکرون در بخشی از این گفتگو گفت که پاریس به دنبال رابطه منصفانه و شراکت واقعی با کشورهای آفریقایی است. او افزود که فرانسه و کشورهای آفریقایی نباید اسیر تاریخ گذشته روابط دوجانبه باشند: وقتی من تصمیم گرفتم که به اسلام افراطی حمله کنم سخنانم به طور گسترده از سوی اخوان المسلمین و همچنین ترکیه تحریف شد. ترکیه توانایی تاثیرگذاری بر بسیاری از افکار عمومی از جمله در مناطق صحرای بزرگ آفریقا را دارد.

به گفته رئیس جمهوری فرانسه اجلاس فرانسه-آفریقا که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهان به تعویق افتاد ماه ژوئیه (تیر/مرداد) سال 2021 در شهر مونپولیه در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.

روابط فرانسه با ترکیه طی ماههای گذشته بر سر انتشار مجدد کاریکاتورهای نشریه شارلی ابدو، مناقشه در قفقاز بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ و تنش بین آنکارا و آتن در شرق مدیترانه تیره شده است. امانوئل ماکرون در بخشی از مصاحبه خود با نشریه آفریقای جوان دولت ترکیه را متهم کرد که به برداشت اشتباه از موضع او در دفاع از آزادی بیان در فرانسه کمک کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «وقتی من تصمیم گرفتم که به اسلام افراطی حمله کنم سخنان من به طور گسترده از سوی اخوان‌المسلمین و همچنین ترکیه تحریف شد. ترکیه توانایی تاثیرگذاری بر بسیاری از افکار عمومی از جمله در مناطق صحرای بزرگ آفریقا را دارد.»

این سخنان امانوئل ماکرون در حالی بیان می‌شود که پاریس خواستار بازنگری کلی اتحادیه اروپا در روابط خود با آنکارا شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها