محمدجواد ابطحی، عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس:

نمایندگان، نظام رتبه‌بندی معلمان را در برنامه هفتم تنفیذ کنند

یک عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: چون برنامه هفتم توسعه در مجلس فعلی به تصویب خواهد رسید لازم است نمایندگان بند مربوط به نظام رتبه‌بندی معلمان را در برنامه هفتم تنفیذ کنند تا دولت بعدی موظف به اجرای این طرح باشد.

نمایندگان، نظام رتبه‌بندی معلمان را در برنامه هفتم تنفیذ کنند
کد خبر: 446818
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ ۱۳:۰۲:۳۷

اعتمادآنلاین| یک عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: چون برنامه هفتم توسعه در مجلس فعلی به تصویب خواهد رسید لازم است نمایندگان بند مربوط به نظام رتبه‌بندی معلمان را در برنامه هفتم تنفیذ کنند تا دولت بعدی موظف به اجرای این طرح باشد.

محمدجواد ابطحی در خصوص نظام رتبه‌بندی معلمان تاکنون، اظهار کرد: لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان قرار بود طبق برنامه ششم توسعه توسط دولت داده شود و سپس به مجلس بیاید تا قانون شود. دولت این کار را طبق وظیفه‌ای که داشت انجام نداد و مجلس هم اگر خودش اقدام کند چون بار مالی دارد و مغایر با اصل 175 قانون اساسی می‌شود، برگشت می‌خورد.

وی افزود: بنابراین دولت با توجه به اوضاع اقتصادی و اولویت‌بندی‌های خود نمی‌خواهد لایحه را ارائه دهد و طرح دیگری در خصوص توانمندی معلمان ارائه دادند که در آن زمان گفتیم این طرح رتبه‌بندی نیست. اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان هم وضع معیشتی آنان را ارتقاء می‌دهد و هم مناسب شأن و کرامت معلمان است.

این نماینده سابق مجلس، گفت: اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان سبب ایجاد رقابت میان آنها می‌شد و سطح معلومات آنان را بالا می‌برد و موجب نوآوری در طرح‌های آموزشی و تدریس می‌شد. معتقدم تا سال 1400 این رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود این رتبه‌بندی در سال 1401 محقق شود و فعلاً تذکر مجلس به دولت هم مؤثر نیست.

ابطحی تصریح کرد: چون برنامه هفتم توسعه در مجلس فعلی به تصویب خواهد رسید لازم است نمایندگان بند مربوط به نظام رتبه‌بندی معلمان را در برنامه هفتم تنفیذ کنند تا دولت بعدی موظف به اجرای این طرح باشد. اگر بخواهیم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی به پیشرفت واقعی برسیم باید به آموزش و پرورش توجه جدی کنیم. بی‌توجهی به آموزش و پرورش سبب مشکلات فراوانی شده که امروز هم کشور با این مشکلات مواجه است.

وی ادامه داد: استانداران، وزرا، روسای جمهور، نمایندگان مجلس و تمام مشاغل مختلف محصول آموزش و پرورش هستند و اگر وضعیت آموزش و پرورش خوب بود نخبگان برای جذب در این وزارتخانه انگیزه داشتند. البته امیدواریم نسل‌های آینده کشور فرهیخته و آرمان‌گرا باشند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند.

این عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خاطرنشان کرد: اجرا شدن طرح نظام رتبه‌بندی معلمان سبب می‌شود معلمان 90 درصد حقوق و مزایای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها را دریافت کنند که به طور حتم تحول خوبی در وضعیت معیشت آنان رخ می‌دهد. به همین دلیل معلمان برای تدریس و کسب معلومات بیشتر انگیزه پیدا می‌کنند و مجبور نیستند برای گذران زندگی چند شغلی باشند.

ابطحی یادآور شد: البته هنوز هم معلمان با وجود تمام مشکلات نقش کلیدی در جامعه دارند و مورد احترام آحاد مردم هستند که می‌طلبد این احترام را مسئولان هم برای فرهنگیان قائل باشند. معتقدم سرانجام نظام رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود به شرطی که همان طور که ذکر شد در برنامه هفتم توسعه توسط نمایندگان لحاظ شود تا توسط دولت بعدی اجرایی شود.

وی گفت: هزینه‌های زیادی در بخش‌های مختلف می‌شود، اما وقتی نوبتِ رسیدگی به مطالبات معلمان می‌شود می‌گویند بودجه نداریم. باید نگاه به آموزش و پرورش عوض شود و این نهاد کلیدی را هزینه بر تلقی نکنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها