حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل:

اروپایی‌ها به جای فرافکنی به تعهدات خود در برجام عمل کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف است و اروپایی‌ها یا آمریکایی‌ها فضایی برای بهانه جویی در این حوزه ندارند و بهتر است به جای فرافکنی به تعهدات خود عمل کنند.

اروپایی‌ها به جای فرافکنی به تعهدات خود در برجام عمل کنند
کد خبر: 446975
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۰۹:۵۳:۵۶

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور روز یکشنبه، با اشاره به عملیاتی شدن موفق سانتریفیوژهای نوع IR2 در ایران، اظهار کرد: فعال کردن سانتریفیوژها حتی از نوع IR8 در مقیاس تحقیق و توسعه قبلا در ایران انجام شده بود و عملیاتی شدن آنها و قرار گرفتن آبشارهای آنها در مدار با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته و موضوعی نیست که بخواهد اروپایی‌ها را درباره فعالیت های صلح آمیز ایران نگران کند.

وی درباره ادعای مطرح شده از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وجود اورانیوم غنی شده در مراکز بازدید شده از سوی بازرسان آژانس، تصریح کرد: ایران حسن نیت خود را با اجازه دادن به بازرسان برای بازدید از مراکز مورد نظر نشان داده، بنابراین یافتن اورانیوم غنی شده کمتر از پنج درصد در این مراکز نباید مستمسکی برای بهانه جویی سیاسی اروپایی ها شود و جمهوری اسلامی هم توضیحات لازم را درباره این موضوع به صورت محرمانه به آژانس اعلام کرده است.

این تحلیلگر مسائل راهبردی افزود: ایران خواستار اجرای برجام است و اگر سقف ذخایر اورانیوم ایران از 300 کیلو بالاتر رفته، این موضوع برگرفته از مفاد خود برجام درباره حق ایران به عنوان یک طرف قرارداد برای کاهش تعهدات در صورت اجرا نشدن تعهدات طرف های دیگر است.

بهشتی پور تصریح کرد: ده ها گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و هزاران ساعت بازدید بازرسان این نهاد بین المللی از تاسیسات هسته ای ایران در دوره مدیرکلی یوکیا آمانو و رافائل گروسی و دیگر مدیران این نهاد موید همکاریهای ایران با آژانس بوده است.

اروپایی ها به جای فرافکنی به تعهدات خود عمل کنند

وی با بیان اینکه بی سابقه ترین نظارت های آژانس در مورد ایران انجام شده است، خاطرنشان کرد: حتی برنامه کاهش تعهدات ایران با اطلاع آژانس و تحت نظر این نهاد بین المللی انجام شده و بنابراین هیچ بهانه ای برای فرافکنی سیاسی اروپایی ها باقی نمی ماند.

این کارشناس مسائل بین الملل خواستار متعهد بودن تروئیکای اروپایی به تعهداتشان در قبال ایران شد و افزود: ایران تنها در صورتی گام های برداشته شده در حوزه کاهش تعهدات را لغو می کند که اروپایی ها به 11 تعهد خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کنند.

بهشتی پور تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، اروپایی ها در نامه ای خود را متعهد به برجام عنوان کردند و 11 مورد تعهد خود در قبال ایران را یادآور شدند که متاسفانه به بهانه نگرانی از تحریم آمریکا در طی این مدت این تعهدات را عملیاتی نکردند.

وی با بیان اینکه انتظارت ایران درباره حق فروش نفت و تراکنش مالی بین المللی یک انتظار حداقلی است، گفت: باتوجه به تغییر ریاست جمهوری در آمریکا، ایران انتظار دارد اروپایی ها در جستجوی راه حل های جدیدی برای اجرای تعهداتشان در قبال ایران باشند و حتی در صورت لزوم با رییس جمهوری منتخب ایالات متحده در این باره گفت و گو کنند.

بهانه جویی هسته‌ای جای مانور ندارد

این کارشناس مسائل هسته‌ای، حل مسائل مورد اختلافی برجام را وابسته به نگاه تمامی طرفین برجام از جمله ایران و آمریکا دانست و افزود: تحلیل غلطی وجود دارد که معتقد است آمریکا تنها تصمیم ساز و تصمیم گیر در این مساله است اما در واقعیت چنین نیست و سیاست های اعلامی و اجرایی ایران، کاملا در شکل گیری سیاست های اعلامی و اجرایی طرف های مقابل یعنی تصمیم گیران اروپایی و آمریکایی موثر است.

بهشتی پور، نگرانی درباره فعال شدن مکانیسم ماشه در صورت بازگشت آمریکای دوران جو بایدن به برجام را بی مورد دانست و افزود: پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران با امضای برجام بسته شد واکنون نیز آنچه مستمسک بهانه جویی اخیر تروئیکای اروپایی علیه ایران شده وجاهت فنی ندارد و تنها یک سیاسی کاری و فرافکنی است.

وی گفت: ممکن است اروپا و بایدن بهانه جویی‌هایی با تحریک رژیم صهیونیستی علیه ایران در حوزه توانایی موشکی یا فعالیت‌های منطقه ای و مسائل حقوق بشری داشته باشند که اینها هم ارتباطی به برجام ندارد و می توان گفت که در موضوع هسته ای فضایی برای مانور آنها وجود ندارد.

بهانه دست دشمن ندهیم

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال خطاب به جریان های مخالف برجام که موضوع از بین رفتن تاسیسات اتمی ایران را همواره مطرح می کردند، گفت: بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و همچنین گزارش‌های آژانس نشان داد که صنعت هسته‌ای ایران بومی‌ شده و فعال است و برجام آنرا از بین نبرده است.

بهشتی پور گفت: بهانه‌ای برای بهانه جویی رژیم صهیونیستی و آمریکا در حوزه هسته ای وجود ندارد اما باید مراقب باشیم به دست دشمن بهانه ندهیم زیرا آنها به ما چک سفید امضا نداده اند و همواره دنبال ایجاد مشکل برای ما هستند.

سه شریک اروپایی برجام در بیانیه ای از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع اشاعه است ابراز نگرانی کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی خواستار بازگشت ایران به تعهدات و پایبندی کامل به مفاد توافق هسته‌ای شده و انجام این اقدامات از سوی ایران را برای نجات این توافق ضروری دانسته‌اند.

این ابراز نگرانی اروپایی‌ها در حالی مطرح شده که ایران در سال‌های اخیر بیشترین هزینه را برای حفظ و ماندگاری توافق هسته‌ای متحمل شده و سهم اروپایی‌ها در این زمینه تقریبا هیچ بوده است.


منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها