شلیک هوایی محیط‌بانی که منجر به قتل شکارچی شد / پرونده قتل عمد محسوب می‌شود؟

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست جزئیاتی از درگیری یک محیط‌بان با دو شکارچی غیرمجاز را تشریح و اعلام کرد: این محیط‌بان به همراه یکی دیگر از همکارانش مشغول گشت‌زنی در منطقه بودند که با دو شکارچی غیرمجاز روبه‌رو می‌شوند.

شلیک هوایی محیط‌بانی که منجر به قتل شکارچی شد / پرونده قتل عمد محسوب می‌شود؟
کد خبر: 447117
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ ۱۴:۲۷:۴۸

اعتمادآنلاین| چندی پیش اخباری در فضای مجازی مبنی بر کشته شدن یک شکارچی غیرمجاز در درگیری با محیط‌بانان منطقه حفاظت شده سوادکوه از توابع استان مازندران منتشر شد که سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ضمن تأیید این خبر، جزئیاتی از نحوه درگیری این شکارچی غیرمجاز با محیط‌بانان را تشریح کرد.

محبت‌خانی با اشاره به جزئیاتی از این حادثه اظهار کرد: طبق اظهارات محیط‌بان اکبر ایمانی، او به همراه یکی دیگر از همکارانش در روز پنجشنبه گذشته، مشغول گشت‌زنی در منطقه بودند که با دو شکارچی غیرمجاز روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: طبق اظهارات اولیه این محیط‌بان، او و دیگر همکارش از به همراه داشتن لاشه‌ شکار "کل وحشی" متوجه شکار این حیوان از سوی شکارچیان می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شکارچیان با دیدن دو محیط‌بان اقدام به فرار می‌کنند که با فرمان ایست محیط‌بان اکبر ایمانی مواجه می‌شوند، اما یکی از این شکارچی‌ها به سمت محیط‌بانان شلیک می‌کند.

محبت‌خانی اضافه کرد: محیط‌بان اکبر ایمانی در اظهاراتش عنوان کرده که برای دفاع از جانِ خودش و محیط‌بان دیگر، پس از مسلح کردن اسلحه، قصد شلیک چند تیرِ هوایی را داشته و قصد شلیک به سمت شکارچیان را نداشته است، اما به دلیل اینکه منطقه دارای شیب و لغزنده بوده، وی تعادلش را از دست می‌دهد و گلوله پس از اصابت به یکی از شکارچیان، موجب مرگ وی می‌شود.

وی تأکید کرد: طبق اظهارات محیط‌بان ایمانی، پس از اصابت گلوله به یکی از شکارچیان، شکارچی دیگر نیز از صحنه فرار می‌کند که پرونده از سوی نیروی انتظامی در حال بررسی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعیین تکلیف محیط‌بان ایمانی و در پاسخ به این پرسش که آیا عمل او قتل عمد محسوب می‌شود یا خیر؟، گفت: در صورتی که محیط‌بان ایمانی برابر قانون و مقررات استفاده از سلاح اقدام کرده باشد، این حادثه قتل عمد محسوب نمی‌شود و او فقط می‌بایست دیه‌ای پرداخت کند که این دیه نیز از محل بیمه مسئولیت محیط‌بانان پرداخت خواهد شد، البته اظهارنظر در این زمینه قطعی نیست و باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم و تا وضعیت به‌طور کامل روشن شود.

محبت‌خانی در پایان با بیان اینکه این پرونده در بخش حقوقی استان مازندران در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه شود که محیط‌بانان همواره دغدغه حفاظت از طبیعت و حیات وحش را دارند و معمولا در درگیری‌ها با شکارچیان غیرمجاز، تا زمانی که پای دفاع از جانشان نباشد، از اسلحه استفاده نمی‌کنند؛ امیدواریم چنین حوادث تلخی در آینده تکرار نشود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها