بایدن با برجام چه خواهد کرد؟ + 3 سناریو

سناریوی محتمل مطرح‌شده از سوی ان‌بی‌سی‌نیوز هنوز از سوی هیچ‌یک از منابع رسمی تأیید یا تکذیب نشده‌اند، با این حال ظریف در مصاحبه اخیر خود با روزنامه ایران رویکرد مشابهی را برای احیای برجام مطرح کرده است. او یک برنامه گام به گام مبتنی بر بده بستان برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام پیشنهاد کرده است.

بایدن با برجام چه خواهد کرد؟ + 3 سناریو
کد خبر: 447185
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۰۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برخی تحلیلگران از جمله افراد نزدیک به بایدن،احیای برجام را آسان نمی‌دانند. به اعتقاد آنها شرایط نسبت به پنج‌سال پیش تغییر کرده و برخی از مفاد این توافق رو به انقضاست. همه این موارد به همراه موضوعات دیگر بازگشت به برجام را به یکی از چالش‌های اصلی سیاست خارجی بایدن تبدیل خواهد کرد. محافل رسانه‌ای برای حل و فصل این چالش سناریو‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. از جمله شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز که سناریوی بازگشت یک‌باره به برجام را بعید دانسته و در مقابل سناریوی بازگشت گام به گام را مطرح کرده است.


ان‌بی‌سی‌نیوز در این گزارش درباره سناریوی بازگشت گام به گام به برجام به نقل از یک مقامات سابق دولت آمریکا و دیپلمات‌های اروپایی می‌نویسد: به جای رفع یک‌باره تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت فوری ایران به تعهدات خود در این توافق، سناریوی محتمل رویکرد پله به پله و تصاعدی در یک بازه زمانی سه تا چهارماهه است.

در این سناریو، گام نخست می‌تواند فریزکردن برنامه هسته‌ای ایران در مقابل برداشتن برخی از تحریم‌ها باشد. گام‌های دیگر می‌تواند در نهایت به بازگشت ایران به تعهدات برجامی و برداشتن همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باشد.


یکی دیگر از سناریو‌های مطرح‌شده در این گزارش به ایجاد یک توافق جدید شامل موضوعات غیر از برنامه هسته‌ای ایران اشاره دارد و می‌نویسد: بایدن و مقامات اروپایی همچنین پیشنهاد توافقی برای پاسخگویی به دیگر موضوعات شامل زرادخانه‌های موشک بالستیک در حال رشد ایران را مطرح کرده‌اند.

توافقی که البته با مخالفت ایران مواجه شده است. علاوه بر آن، هرگونه توافق جدیدی فراتر از توافق سال 2015 باید به تأیید کنگره مخالفِ آمریکا برسد. جایی که نتیجه دو کرسی انتخابات میان‌دوره‌ای در انتخابات پنجم ژوئن مشخص می‌کند که آیا جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در سنا باز می‌گردانند یا نه؟


سناریوی محتمل مطرح‌شده از سوی ان‌بی‌سی‌ نیوز هنوز از سوی هیچ‌یک از منابع رسمی تأیید یا تکذیب نشده‌اند، با این حال ظریف در مصاحبه اخیر خود با روزنامه ایران رویکرد مشابهی را برای احیای برجام مطرح کرده است. او یک برنامه گام به گام مبتنی بر بده بستان برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام پیشنهاد کرده است.

او در این‌باره گفت: «آمریکا قطعا در جایگاهی نیست که برای ما شرط و شروطی معین کند، به‌عنوان عضو سازمان ملل و عضو دایم شورای امنیت آمریکا موظف به اجرای قطعنامه 2231 است. اگر این قطعنامه اجرا شود، تحریم‌ها هم برداشته خواهد شد. ایران اعلام کرده است که در این حالت پایبندی به تعهداتش ذیل برجام را از سر خواهد گرفت؛ بنابراین اولا آمریکا به تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 بازگردد ما هم به تعهدات‌مان ذیل برجام بازخواهیم گشت. ثانیا اگر آمریکا دنبال بازگشت به برجام است، ما آماده‌ایم که درباره شرایط و شروط عضویت واشنگتن در توافق مذاکره کنیم.

منبع: شهروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها