کد خبر: 447332
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بایدن دومین رئیس‌جمهور کاتولیک آمریکاست

از زمان جان اف کندی تاکنون هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا کاتولیک نبوده‌اند. بایدن بعد از کندی دومین رئیس‌جمهور این کشور است که به آموزه‌های کاتولیک اعتقاد دارد و در سخنرانی‌های خود از صحبت‌های پاپ نقل قول می‌کند.

بایدن دومین رئیس‌جمهور کاتولیک آمریکاست
کد خبر: 447332
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جان اف کندی، نخستین کاندیدای ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا که فردی کاتولیک بود، در سال 1960 خطاب به وزرای پروتستان گفت: «اگر زمانی برسد که اعضای دفترم از من بخواهند وجدان خود را زیر پا بگذارم، از کار خود استعفا خواهم کرد.»

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، شصت سال پس از صحبت‌های جان اف کندی، جو بایدن دومین رئیس‌جمهور کاتولیک تاریخ آمریکا شد. برخی از کاتولیک‌ها معتقدند تنها راه ماندن بر سر قدرت این است که وجدان را قبل از قانون در نظر بگیریم؛ به خصوص در مورد قوانینی چون سقط جنین که مناقشه بر سر آن پنج دهه پیش در آمریکا مطرح شد.

بایدن

کاتولیک‌های محافظه‌کار و رهبران جمهوری‌خواه آمریکا پس از پنج دهه کوشیدند رأی‌دهندگان کاتولیک را با خود همراه کنند تا مواضع حزب جمهوری‌خواه به ویژه در مورد سقط جنین تامین شود. کاتولیک‌ها به رغم این تلاش‌ها هرگز نتوانستند موفقیتی کسب کنند و قانون Roe v. Wade (رو علیه وید: حکم تاریخی دیوان عالی آمریکا در خصوص قانونی شدن سقط جنین) هنوز هم برقرار است.

کلیسای کاتولیک امروز با زمانی که جان اف کندی رئیس‌جمهور بود، بسیار متفاوت است. کلیسا از تنوع بیشتری برخوردار شده، اما به سرعت در حال کوچک شدن است و اعضای اصلی آن جنگی درونی با یکدیگر دارند. بایدن در طول زندگی حرفه‌ای خود سعی می‌کرد همیشه روی کاتولیک خود را بروز دهد. او به خصوص در این کمپین‌ها کاتولیک بودنش را نشان داد و به نقل از ژان پل دوم از آمریکایی‌ها خواست تا «نترسند». بایدن در نخستین سخنرانی‌اش در سمت رئیس‌جمهور منتخب از یکی از سرودهای آشنای کاتولیکی سخن به میان آورد و ایمان خود را راهی برای بهبود اوضاع و رهبری امور دانست.

بایدن

بایدن یک هفته قبل از روز رأی‌گیری به وارم اسپرینگز (Warm Springs) در جورجیا رفت. این منطقه از آن لحاظ معروف است که روزولت در سال 1945 پیش از مرگ برای بهبود خود بارها به آنجا رفته بود. بایدن با این کار می‌خواست نشان دهد که دولتی امیدوار به اصلاح و تحول را روی کار خواهد آورد. سفر بایدن تنها به منظور یاد کردن از روزولت نبود؛ او نقل قولی طولانی از دستورالعمل اخیر پاپ (Fratelli tutti) را نیز به رشته سخن درآورد. دستورالعمل پاپ شیوه‌نامه معتبری است که پاپ‌ها از طریق آن آموزه‌های کاتولیک‌ها را تعلیم می‌دهند. جدیدترین دستورالعمل پاپ در ماه اکتبر منتشر شد که در آن ذکر شده بود: «سیاست چیزی نجیب‌تر از ژست گرفتن، بازاریابی و آب‌وتاب رسانه‌هاست.»

بایدن

به طور کلی می‌توان گفت مطالبی که بایدن برای نقل قول انتخاب می‌کند نشان می‌دهد او به دنبال راهی است تا بداند چگونه باید از کاتولیک بودن خویش برای هدایت جامعه‌ای که متشکل از کاتولیک‌ها و غیرکاتولیک‌هاست استفاده کند. او به نقل از پاپ فرانسیس گفت: «خوب است کسانی که به دنبال هدایت‌اند از خود بپرسند چرا من این کار را می‌کنم؟ هدف اصلی من چیست؟» پیام دستورالعمل پاپ را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «همه ما در شرایط یکسانی هستیم.»

کاتولیک‌ها تقریباً یک قرن در سیاست آمریکا نقش داشته‌اند. از آنجا که قانون سقط جنین در دهه 1970 بر سیاست آمریکا حاکم شد، کاتولیک‌ها انتخاب بین وجدان و خدمت‌رسانی را راهی یک‌طرفه به سوی یک مقصد مشخص در نظر گرفتند. در آمریکا تنوع زیادی بین کاتولیک‌ها وجود دارد و دولت بایدن باید فرصتی فراهم کند تا این گوناگونی را هم برای ابراز ایمان و معنویت و هم به منظور متحد ساختن تمام آمریکایی‌ها (چه کاتولیک و چه غیرکاتولیک) به کار بندد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها