کد خبر: 447414
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

محمد شریعتی دهاقانی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ایران باید فرصت روی کار آمدن بایدن را غنیمت بشمارد

محمد شریعتی دهاقانی گفت: بایدن رفتار آمریکا را تغییر خواهد داد و در چنین موقیتی تصمیم‌گیران نظام باید با هوشیاری لازم از این فرصت برای حفظ ارزش‌ها و امنیت منافع استفاده کنند.

ایران باید فرصت روی کار آمدن بایدن را غنیمت بشمارد
کد خبر: 447414
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خاورمیانه همواره برای آمریکایی‌ها یکی از مناطق مهم و استراتژیک دنیا بوده است. در واقع دولت‌های فدرال ایالات متحده با دو هدف فراهم کردن شرایط برای فروش اسلحه و دفاع همه‌جانبه از رژیم اسرائیل این منطقه را یکی از اولویت‌های خود می‌‌دانند.

محمد شریعتی دهاقانی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: نظام آمریکا به‌گونه‌ای اداره می‌شود که هم کنگره و هم مجلس سنا در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین کسی که به واسطه حمایت‌های حزبی روی کار می‌آید، در طول دوران مسئولیت نگاه و مشی حزب متبوع خود را در نظر می‌گیرد. به همین دلیل تفاوت سیاست‌ها در دولت‌های این کشور امری بدیهی و طبیعی است.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در ادامه گفت: راجع به مشی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده درباره خاورمیانه باید این مساله را در نظر داشت که ترامپ مثل تصمیم‌های دیگرش، در این منطقه هم رویکردی خاص داشت و موجب تعجب همگان شد. اما با روی کارآمدن جو بایدن و با در نظر گرفتن اینکه اساسا دموکرات‌ها در بسیاری از موارد با جمهوری‌خواهان اختلاف عقیده دارند، می‌توان منتظر تغییر مناسبات آمریکایی‌ها با کشورهای خاورمیانه شد. البته اصول ایالات متحده مثل حمایت از امنیت اسرائیل، حمایت از سربازان آمریکایی مستقر در خاورمیانه و جلوگیری از توسعه چین تغییری نخواهد کرد.

او همچنین تصریح کرد: همچنین این مساله را نباید نادیده گرفت که تصمیم‌های ترامپ مزاجی بود. مثلا او به حقوق فلسطینی‌ها به طور کامل بی‌اعتنایی کرد و سفارت‌خانه کشورش را به قدس آورد،‌ در حالی که هیچ‌کدام از روسای‌جمهوری سابق آمریکا به این اقدام‌ها تن نداده بودند. مساله دوم هم چیزی جز این نیست که ترامپ اصل را بر معاملات تجاری با کشورهای منطقه گذاشته و عربستان را در این راه محور قرار داده بود تا از طریق ایران‌هراسی با فروش اسلحه خاورمیانه‌ای‌ها را به قول معروف بدوشد.

این چهره در ادامه درباره تحرکات و تصمیم‌های احتمالی جو بایدن اظهار داشت: او به دلیل اینکه سیاست‌مداری حرفه‌ای است و در نظام مدیریتی آمریکا سابقه‌ای زیاد دارد، مدیریت معقول‌تری از خود نشان خواهد داد. به عنوان مثال وضعیت حقوق بشر در عربستان مورد توجه بایدن قرار خواهد گرفت و همچنین احتمالا گره کور جنگ یمن را باز خواهد کرد.

وی توضیح داد: بایدن همچنین طبق وعده مهمی که داده به مساله برجام ورود خواهد کرد تا بلکه این مشکل نظام بین‌الملل را به سمت برای تفاهم نزدیک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: توجه به این نکته بسیار مهم است که دستگاه دیپلماسی ایران باید روی کار آمدن بایدن را غنیمت بشمارد تا بتوانیم با توجه نشان دادن به مصالح ملی، منافع خودمان را حفظ کنیم. تحقق هدف مهمی چون بهبود رابطه با جهان به شرطی محقق خواهد شد که در وهله اول واقع‌بین باشیم و در مرحله بعدی طوری رفتار کنیم که قدرت مانور داشته باشیم. با توجه به چرخش به وجود آمده پس از انتخابات آمریکا در سیاست خارجی این کشور می توانیم بهره‌ لازم را ببریم.

محمد شریعتی دهاقانی در پایان گفت: بایدن رفتار آمریکا را تغییر خواهد داد و در چنین موقیتی تصمیم‌گیران نظام باید با هوشیاری لازم از این فرصت برای حفظ ارزش‌ها و امنیت منافع استفاده کنند.

چکیده گفت‌وگو با محمد شریعتی دهاقانی

-تفاوت سیاست‌ها در دولت‌های آمریکا امری بدیهی و طبیعی است

-ترامپ به حقوق فلسطینی‌ها بی‌اعتنایی کرد

-ترامپ اصل را بر دوشیدن کشورهای خاورمیانه گذاشته بود

-پیروزی بایدن فرصتی گرانبها برای جهان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها