نشست بین‌المللی ژنو برای کمک به افغانستان:

تاکید گوترش بر اهمیت صلح و حفظ حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان

دومین روز نشست بین‌المللی ژنو برای کمک به افغانستان با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان و 30 سازمان بین‌المللی در سوئیس با میزبانی مشترک سازمان ملل، فنلاند و دولت افغانستان آغاز شد. جلسه امروز بر میزان تعهد کمک‌های مالی برای چهار سال آینده به افغانستان از سوی کشورهای مختلف متمرکز است.

تاکید گوترش بر اهمیت صلح و حفظ حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان
کد خبر: 447614
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۳:۳۳:۱۶

اعتمادآنلاین| به نقل از شبکه خبری بی بی سی، به دلیل محدودیت‌های کرونا این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود. کنفرانس ژنو در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات صلح دوحه میان نمایندگان دولت و طالبان در دوحه قطر جریان است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ضمن تاکید بر حمایت سازمان ملل از افغانستان بر اهمیت صلح و حفظ حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد و گفت سازمان ملل و اعضای آن به حمایت از افغانستان ادامه خواهند داد. او خواستار آتش بس بشردوستانه فوری برای جلوگیری از تلفات بیشتر و برای کنترل کرونا در افغانستان شد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که از کابل به این جلسه پیوست سخنرانی‌اش را با سپاسگزاری از کشورهای کمک کننده آغاز کرد.

او همچنین از شهروندان افغانستان به خاطر "شجاعت" و "تحمل" در شرایط دشوار و نیز بانوی اول و زنان افغانستان به خاطر "قربانی‌های تاریخی" که داده‌اند تشکر کرد.

رئیس جمهوری افغانستان با یادآوری از نیروهای امنیتی افغانستان از آنها اظهار قدردانی کرد و لحظاتی را برای کسانی که جان شان را در جنگ افغانستان از دست داده‌اند برای ادای احترام سکوت کرد.

او گفت: نظامیان افغان در حال حاضر 96درصد عملیات‌ها را به طور مستقل اجرا می‌کنند. ما در خط مقدم مبارزه با تروریسم جهانی قرار داشتیم. ما ولایت‌های کشور را حفظ کردیم.

غنی فساد و کرونا را مشکلات اساسی کشورش دانست و گفت: موج اول کرونا گذشته و موج دوم تازه در این کشور آغاز شده است و موج سوم برای این کشور بسیار سخت تمام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که افغانستان در راستای مبارزه با فساد پیشرفت‌هایی داشته است. او گفت: تمامی معیارهای استراتژی کنونی مبارزه با فساد، به استثنای دو معیار که در حال تطبیق است، برآورده و تطبیق شده‌اند.

او همچنین از ایجاد کمیسیون مبارزه با فساد خبر داد و گفت: برقراری حاکمیت قانون و امنیت و ارائه خدماتی که اعتماد شهروندان را به دولت جلب کند برای حفظ توافق صلح حیاتی است. دولت سازی به طور جدایی ناپذیری با برقراری صلح پیوند دارد.

اشرف غنی گفت که نشست امروز ژنو نتیجه تلاش‌های مشترک افغانستان و همکاران بین‌المللی‌اش و روندهای همکاری و تعامل است.

او اضافه کرد که استراتژی ما مبتنی بر سه اصل ایجاد صلح، دولت سازی و ایجاد بازار است و در نسخه دوم چارچوب توسعه ملی و صلح افغانستان منعکس شده است.

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: ما باید شرایط رفاه را فراهم کنیم. همچنین، قواعد بازی را ایجاد و تعریف کنیم تا هیچ گونه خلأ حکومتداری مانند فساد، توزیع غیرعادلانه منابع و منازعه داخلی که منجر به رشد قوه‌های مخرب گردد، از خود باقی نگذاریم.

وی با تاکید براینکه صلحی را می‌خواهیم که مطابق ارزش‌های حقوق بشری جهان باشد، به مذاکرات صلح در دوحه اشاره کرد و گفت در سال‌های گذشته او بارها از طالبان درخواست آتش بس کرده است.

جوزپ بورل ، نماینده ارشد اتحادیه اروپا نیز در سخنان خود گفت: افغانستان نه تنها به حمایت مالی بلکه نظامی و امنیتی نیاز دارد. خشونت باید نه فردا بلکه اکنون متوقف شود. در مسیر آینده، افغانستان، باید دستاوردهای دموکراتیک، زنان و حقوق بشر را حفظ کند.

وی با تاکید بر آتش بس فوری در افغانستان گفت هر تحرکی که به تقویت و شکل ‌گیری مجدد داعش بینجامد بر حمایت این بلوک از افغانستان تاثیر می‌گذارد. بورل تصریح کرد: آتش بس نباید پیامد روند صلح باشد بباید از امروز و همراه با این روند باشد. هر تلاشی برای حفظ و بازیابی داعش بر حمایت سیاسی و اقتصادی ما تاثیر دارد.

همچنین اگناسیو کاسیس، نماینده وزارت خارجه سوئیس نیز در سخنرانی‌اش بر اهمیت پیشرفت و صلح در افغانستان تاکید کرد. او ضرب المثلی از افغانستان را نقل کرد و همه را به شکیبایی دعوت کرد. او گفت: صبر تلخ است ولی میوه شیرین دارد.

دبرا لاینز، نماینده دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید شرکت کنندگان این نشست امروز برای جلب حمایت جهانی برای افغانستان در این "دهه مهم انتقال" گردهم آمده‌اند.

او با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌ها گفت که دولت و طالبان را به ادامه مذاکرات صلح تشویق می‌کند. وی افزود که مذاکرات صلح دشوار است و زمان زیادی خواهد برد.

خانم لاینز اضافه کرد افغانستان در سال‌های گذشته دستاوردهای زیادی داشته است و باید حرکت به جلو داشته باشد نه به عقب.

نماینده دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد که سطح خشونت در افغانستان بسیار بالاست و باید سطح آن پایین بیاید. او همچنین به پایان دادن به فساد اداری در افغانستان تاکید کرد.

در این نشست که بر کمک‌های مالی به افغانستان متمرکز بود شرکت‌کنندگان میزان و نحوه مشارکت خود در این کمک‌ها را اعلام کردند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که آماده است طی چهار سال آینده به حمایت خود از افغانستان ادامه دهد. این اتحادیه 1.2 میلیارد یورو را به افغانستان کمک می‌کند. نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کمک‌ها مشروط بر تعهد مداوم به دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر و برابری جنسیتی در افغانستان خواهد بود.

نماینده دولت استرالیا200 میلیون دلاراسترالیایی کمک مالی برای چهار سال آینده و دولت نروژ 17 میلیون دلار کمک مالی را برای سال 2021 اعلام کرد و گفت کمک‌ها مطابق به تطبیق پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.

کشور ژاپن برای چهار سال آینده، سالانه 180 میلیون دلار برای افغانستان کمک خواهد کرد. وزیر خارجه دانمارک هم با تاکید بر اهمیت صلح در افغانستان حدود 64 میلیون دلار کمک مالی به این کشور اعلام کرد.

کمک مالی دولت هلند نیز 200 میلیون یورو برای چهار سال اعلام شد. نماینده دولت هلند تاکید کرد که مبارزه با فساد اداری در افغانستان باید جدی گرفته شود. او نیز بر آتش بس تاکید کرد.

نماینده دولت کانادا هم از طالبان خواست که با آتش بس توافق کند. دولت کانادا با تاکید بر ادامه حمایتش از افغانستان، 270 میلیون دلار برای چهار سال آینده برای افغانستان تعهد کرد. لرد احمد، معاون وزیر خارجه انگلیس با یادآوری حمایت‌های این کشور از افغانستان گفت از روند صلح افغانستان و مردم آن حمایت می‌کند. او گفت لندن حدود 155 میلیون پوند برای پروژه‌های توسعه‌ای برای افغانستان تعهد کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها