صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه:

آمریکایی‌ها به دنبال روی کارآمدن دولتی وابسته در عراق هستند

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه گفت: مردم عراق با زبانی که آمریکایی‌ها آن را بفهمند با آنها صحبت خواهند کردکه اکنون این گونه است و این زبان ممکن است جنگ باشد.

آمریکایی‌ها به دنبال روی کارآمدن دولتی وابسته در عراق هستند
کد خبر: 447627
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ ۱۳:۵۷:۱۹

اعتمادآنلاین| «صباح زنگنه»، تحلیلگر مسائل منطقه، در باره چرایی خارج نشدن نیروهای آمریکایی از عراق به رغم تصویب در مجلس عراق و هشدارهای گروه‌های عراقی گفت: نیروهای آمریکایی به هر حال هزینه کرده‌اند و اینجا آمده اند که از حضورشان در عراق منافع مالی و مادی ببرند.

این منافع مادی به دست نمی آید مگر اینکه نیروی نظامی بالای سر مسئولین عراقی داشته باشند و با تهدید اقدامات قهرآمیز، مسئولین عراقی را مجبور کنند خواسته های آمریکا را برآورده کنند.

او افزود: حال این خواسته ها مشخص است، مسأله نفت و فروش اسلحه، فروش تکنولوژی و ممانعت از ورود تکنولوژی به کشورهای دیگر و ممانعت از همکاری با کشورهای رقیب مثل ایران، چین و روسیه است.

همچنین تسلیم شدن در برابر اعمال جنایتکارانه و تعدی‌ها و تجاوزهای اسراییل هم در عراق و هم در منطقه که قبلا هم، شاهد بودیم، به گونه‌ای که چندین بار نیروهای اسراییلی به مخازن تسلیحات نیروهای نظامی عراق و به خود نیروها حمله کردند که در نتیجه تعدادی را هم شهید کردند.

زنگنه بیان کرد: بنابراین وجود یک دولتی که تسلیم باشد، سخنی نگوید و به این اقدامات جنایتکارانه اسراییل اعتراضی نکند، این هم یکی از این اهداف است. بنابراین تسلط بر نفت، تسلط بر سیاست های کلی دولت و تسلط بر منابع مالی و گره زدن دینار عراقی به دلار آمریکا و ذخیره کردن دارایی عراق در آمریکا و فروش تسلیحات از اهداف دیگر است. این ها مجموعه از اهدافی است که آمریکا بدنبال آن است. این اهداف بدون اعمال قدرت نظامی قابل تحقق نیست لذا آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که همچنان در عراق و در شرق سوریه هم، حضور داشته باشند.

این تحلیلگر منطقه عنوان کرد: در حالی که این وضعیت مورد رضایت مردم عراق و مورد رضایت پارلمان عراق هم نیست.

مردم عراق یکی از چند راه را پیش رو دارند، یکی این است که با زبان خوش و با گفتگو و مذاکره و در ظرف یک زمان مشخص بتوانند برنامه خروج نیروهای آمریکایی را به طور امن تنظیم کنند.

او اضافه کرد: در واقع تا این لحظه به غیر از سخن گفتن هیچ چشمه ای از اقدامات عملی دیده نشده است. بنابراین راه دوم برای مردم عراق، باقی می ماند و با زبانی که آمریکایی ها آن را بفهمند با آنها صحبت خواهند کرد که اکنون این گونه است، این زبان ممکن است جنگ باشد به هر حال چیزی است که مردم عراق خودشان تنظیم می کنند و می‌دانند که چه زمانی و چگونه کارشان را انجام دهند تا دولت آمریکا به نتیجه برسد که باید از عراق خارج شود و همکاری با عراق را غیرنظامی و غیر قهرآمیز، شکل دهد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتخابات آتی عراق تاکید کرد: آمریکا گهگاهی به گروه‌های تروریستی میدان و فرصت می‌دهد یا راه را برایشان باز می کند یا تسلیحات می فرستد یا کمک می کند تا اراده سیاسی مردم عراق و دولت عراق را تحت فشار قرار دهد.

این بازی دوگانه اکنون برای مردم عراق آشکار شده و غیرقابل تکرار تا ابد است. به نظر می‌رسد آمریکایی ها علاوه بر این روش هایی که به کار می برند در حال زمینه سازی برای تشکیل یکی دو حزب وابسته به آمریکا به طور کامل هستند تا در انتخابات آینده این دو حزب را مطرح می‌کنند تا جایگزین احزاب مهم و موثر فعلی عراق، باشند و پارلمان را از این اکثریتِ مخالف آمریکا به اکثریتِ موافق آمریکا، تبدیل کنند.

او اضافه کرد: این مسئله نیازمند دو چیز است، نیازمند تأمین مالی برای این دو حزب آینده و یکی هم تأمین فضای رسانه ای و اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعیِ وابسته به سفارت آمریکا و آمریکایی ها فعال و فعال‌تر می‌شوند و دو سه هزار سازمان مردم نهاد عراقی با کمک و حمایت آمریکا و اسراییل و امارات و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل شده و این ها، فضای تبلیغاتی رسانه ای و اجتماعی برای این دو حزب را فراهم خواهند کرد. بنابراین آمریکا در یک روشی سعی می کند که زمان بخرد تا به انتخاباتی برسد که در آن، انتخابات افراد و احزاب مطلوب خودش را بر سر کار بیاورد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها