پدیده نوجوان پینگ پنگ ایران در پارکینگ تمرین می‌کند

شیما صفایی، پدیده 16‌ساله پینگ‌پنگ زنان ایران، گفت: سالن‌های ورزشی به خاطر اوضاع بحرانی کرونا در همدان بسته شده و مجبورم تمریناتم را در پارکینگ خانه‌مان انجام بدهم. علاوه‌بر‌آن دغدغه درس‌خواندن را هم دارم. من کلاس یازدهم هستم و باید هر روز در کلاس‌های مجازی شرکت کنم.

پدیده نوجوان پینگ پنگ ایران در پارکینگ تمرین می‌کند
کد خبر: 447782
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۰:۰۲:۱۷

اعتمادآنلاین| شیما صفایی، پدیده 16‌ساله پینگ‌پنگ زنان ایران، این روزها به تمرین‌کردن در پارکینگ خانه‌اش مشغول است. کرونا و محدودیت‌هایش آن‌قدر عرصه را برای فعالیت ورزشکاران حرفه‌ای تنگ کرده که او چاره‌ای جز این کار ندارد؛ چرا‌که شیما یکی از شانس‌های اصلی کسب سهمیه المپیک توکیو است و برای اینکه بتواند ورودی این بازی‌ها را کسب کند، باید سخت تمرین کند. دختر سختکوش همدانی علاوه بر تمرین‌کردن، مشغولیت دیگری هم دارد و آن هم حاضر‌شدن در کلاس‌های مجازی مدرسه است؛ اما شوق حضور در المپیک توکیو همه این سختی‌ها را برای صفایی آسان کرده است. به امید اینکه در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا به میدان برود.

‌خانم صفایی این روزهای سخت کرونایی را چطور می‌گذرانید؟


همان‌طور‌که می‌گویید، شرایط واقعا سخت است؛ ولی چاره‌ای نیست و باید تحمل کنیم. من به جز جمعه‌ها هر روز باید تمرین کنم. این در حالی است که سالن‌های ورزشی به خاطر اوضاع بحرانی کرونا در همدان بسته شده و مجبورم تمریناتم را در پارکینگ خانه‌مان انجام بدهم. علاوه‌بر‌آن دغدغه درس‌خواندن را هم دارم. من کلاس یازدهم هستم و باید هر روز در کلاس‌های مجازی شرکت کنم. البته الان که مدارس تعطیل شده و کلاس‌ها آنلاین است، استرسم خیلی کمتر شده. قبلا که باید به مدرسه می‌رفتم، شرایط برایم دشوارتر بود و اصلا وقت استراحت نداشتم.


‌تمرین‌کردن در پارکینگ انگار با ملی‌پوشان تنیس روی میز عجین شده. چه کرونا باشد و چه نباشد همه باید در پارکینگ خانه‌های‌شان تمرین کنند. درباره شما هم همین‌طور است؟


بچه‌های دیگری که در روزهای غیر کرونا در پارکینگ خانه‌های‌شان تمرین می‌کردند، به خاطر این است که متأسفانه سالن برای تمرین ندارند. برای همین مجبورند که به این شیوه تمرین کنند؛ اما خوشبختانه درباره من این‌طور نبوده. مسئولان ورزش استان همدان سالن در اختیارم قرار دادند و آنجا تمرین می‌کنم؛ اما الان به خاطر کرونا چاره‌ای ندارم جز اینکه در پارکینگ تمرین کنم؛ چون سالن‌ها همه بسته است. تا پیش از اینکه وضع کرونا بدتر شود، دو، سه ماهی سالن‌ها باز بود؛ اما دوباره بسته شده‌اند.


‌این‌طور تمرین‌کردن شما را خسته‌ نمی‌کند. به‌هر‌حال باید حریف تمرینی داشته باشید؟


فعلا شرایط به همین شکل است. حریف تمرینی من مربیانم هستند که به خانه‌مان می‌آیند. هم به من درس می‌دهند، هم با هم تمرین می‌کنیم. البته یک حریف تمرینی دارم که از بازیکنان نوجوان استان است و 13 سالش است. در کل تا زمانی که مسابقات شروع نشود، نمی‌توانم عملکردم را ارزیابی کنم. نزدیک به 9 ماه است که مسابقات و اردوها تعطیل بوده و ما فقط تمرین کرده‌ایم. به نظر من همه بچه‌ها به لحاظ بدنی افت داشته‌اند؛ چون وقتی مسابقه‌ای نباشد که خودت را محک بزنی، طبیعتا افت می‌کنی. ان‌شاءالله لیگ آغاز شود و این اتفاق بیفتد.


‌وضعیت لیگ چه شد، برگزار می‌شود یا نه؟


لیگ ما قرار بود مهر برگزار شود؛ اما گفتند ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه نداده. تاریخ جدیدی که اعلام کرده‌اند، آخر آذر است. امیدوارم که مسابقات را برگزار کنند تا خودمان را به لحاظ فنی محک بزنیم. به‌هر‌حال هرچه باشد، الان سال قبل از المپیک است و ما باید آماده کسب سهمیه المپیک بشویم. نمی‌دانم دلیل اینکه با برگزاری لیگ پینگ‌پنگ مخالفت می‌کنند، چیست. رشته ما که از کشتی بدتر نیست. کشتی یک ورزش مبارزه‌ای و پربرخورد است؛ اما توانست مجوز بگیرد و دور رفت را برگزار کند. در تنیس روی میز بازیکنان از هم فاصله دارند و اصلا برخوردی با هم ندارند.


‌شما امسال با چه تیمی قرارداد بستید؟


شهرداری شهر بابک. امسال سومین سالی است که با این تیم قرارداد می‌بندم.


‌وضعیت دستمزدها در مقایسه با سال‌های قبل بهتر شده است؟


بله، بهتر شده. من تقریبا در این چهار سالی که در لیگ بانوان حضور دارم، شاهد افزایش دو یا یک‌و‌نیم برابری مبلغ قراردادهایم بوده‌ام؛ اما باز هم هرچه حسابش را بکنی، به پای دستمزدهای آقایان نمی‌رسد و همچنان تبعیض وجود دارد. خانم ندا شهسواری که بازیکن باسابقه تیم ملی است و دو بار المپیک رفته، قراردادش به اندازه بازیکنان متوسط مرد هم نیست.


‌برسیم به بحث المپیک توکیو. شما یکی از شانس‌های کسب سهمیه این بازی‌ها هستید. فکر می‌کنید با این شرایطی که کرونا به وجود آورده، بتوانید در رقابت‌های انتخابی سهمیه بگیرید؟


راستش را بخواهید با این اوضاع کرونا و تمرین خیلی مثل قبل امید به گرفتن سهمیه المپیک ندارم. تا قبل از کرونا شرایطمان خیلی خوب بود و اردوهای خوبی داشتیم. قرار بود به مسابقات جهانی هم برویم؛ اما با این وضعی که به وجود آمده، نمی‌شود پیش‌بینی دقیقی کرد. فدراسیون جهانی تنیس روی میز حتی اعلام کرده که اگر بخواهد مسابقات را برگزار کند، با حضور تیم‌های اول رده‌بندی جهانی برگزار می‌کند؛ بنابراین با این اتفاق ما شانس حضور در این رویداد را هم از دست داده‌ایم. در کل کار سخت خواهد بود. حالا جلو می‌رویم تا ببینیم چه پیش می‌آید.


‌شما بی‌شک پدیده چند سال اخیر پینگ‌پنگ بانوان هستید. در مسابقات و تورهای کشوری از سد بازیکنان باتجربه‌ای مثل ندا شهسواری و مهشید اشتری گذشتید. فکر می‌کنید بتوانید در رقابت‌های انتخابی المپیک هم از شهسواری جلو بزنید؟


رقابت‌های انتخابی ما در منطقه آسیای میانه است که از این مسابقات تنها یک نفر سهمیه را می‌گیرد. من و خانم شهسواری به‌عنوان نمایندگان ایران باید در این رقابت‌ها شرکت کنیم. من نزدیک به 9 ماه می‌شود که خانم شهسواری را ندیده‌ام و با ایشان بازی نکرده‌ام. ایشان هم قطعا تمریناتش را در خانه دارد انجام می‌دهد؛ اما خبری از نحوه تمریناتشان ندارم؛ بنابراین باید منتظر بمانم تا لیگ برگزار شود و ایشان را بسنجم. آن وقت است که می‌توانم در‌این‌باره اظهارنظر کنم.


‌فدراسیون پینگ‌پنگ گفته که شاید در آینده نزدیک شما دو بازیکن را به یک اردوی تمرینی خارج از کشور بفرستد. اگر چنین شرایطی باشد، قطعا شرایطتان از این که هست، بهتر خواهد شد و می‌توانید دوباره به حضور در المپیک امیدوار باشید.


متأسفانه ایران شرایطش به لحاظ کرونا خیلی بد است. همین کار ما را خیلی سخت کرده است. رقبای ما در خارج از کشور همه دارند تمریناتشان را در قالب اردوی تیم ملی انجام می‌دهند. طبیعتا برای منِ ورزشکار هم اتفاق خوبی است که بروم خارج و با حریف‌های تمرینی‌ باتجربه‌‌ کار کنم؛ اما نمی‌دانم آیا واقعا با توجه به وضعیت اقتصادی بد کشور و نرخ بالای دلار این کار شدنی است یا نه. تأمین هزینه‌های ما در خارج از کشور فکر می‌کنم از عهده فدراسیون برنیاید. ضمن اینکه کشورهای دیگر از ایران می‌ترسند. شاید الان اجازه ندهند که مسافر ایرانی وارد کشورشان شود.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها