کد خبر: 448151
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۰۶:۱۵:۰۰
| |

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آمریکایی‌ها شرایط شرط گذاشتن در برجام را ندارند / ایران برای حل مساله هسته‌ای به همصدایی در داخل احتیاج دارد

مهدی ذاکریان گفت: این مساله که برخی قرار گرفتن در شرایط تحریم را دلیل بر عدم شرط گذاشتن توسط ایران می‌دانند، حتما با تحلیل موجود در نظام بین‌الملل منافات دارد. چرا که ترامپ با کارهایش آمریکا را در انزوای سیاسی قرار داده و بنابراین آمریکایی‌ها شرایط شرط گذاشتن در برجام را ندارند.

آمریکایی‌ها شرایط شرط گذاشتن در برجام را ندارند / ایران برای حل مساله هسته‌ای به همصدایی در داخل احتیاج دارد
کد خبر: 448151
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۷ ۰۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- ‌ با تغییر دولت ایالات متحده‌ یکی از مهم‌ترین موضوعات تغییر وضعیت برجام خواهد بود. مساله‌ای که در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل در نظام بین‌الملل قلمداد می‌شود. به طوری که هم ایران، هم طرف‌های دیگر برجام و هم کشورهایی که از زاویه‌های مختلف خود را دارای سود و زیان از این توافق می‌بینند، در انتظار تغییر فضا در این پرونده هستند.

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: دستگاه دپپلماسی ایران تصمیم‌هایی را اجرایی می‌کند که مبتنی بر مصوبات در بالاترین سطوح نظام باشد. در واقع وزارت امور خارجه در کشور ما نمی‌تواند از خودش به تصمیم‌ برسد و تصمیم‌ها را به مرحله اجرا در بیاورد. چرا که این وزارتخانه فقط مجری مصوبات قانونی کشور است. بنابراین درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای باید گفت، ایران مصوبات برجام را به طور کامل و جامع پذیرفت و این آمریکا بود که به واسطه تصمیم جنجالی دونالد ترامپ از این معاهده خارج شد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ایران بر همین اساس بعد از برهم خوردن برجام،‌ از طرف‌های دیگر توافق این مطالبه را داشت که خسارت‌های به وجود آمده را به طریقی جبران کنند که این خواسته‌ای کاملا به حق و قانونی بود. شرایط نشان از این دارد که هیچ کس نمی‌تواند در قبال «مطالبه جبران خسارت» موضعی منفی و بازدارنده از خود نشان بدهد. بنابراین در داخل باید حواس‌مان را به طور کامل جمع کنیم تا برای تحقق این موضوع وحدت داشته باشیم و با هر سلیقه‌ای تلاش کنیم همصدایی را تجربه کنیم تا بلکه از این طریق ایالات متحده را به جبران خسارت‌های ناشی از خروج غیرقانونی از برجام وادار کنیم.

او تصریح کرد: این مساله که برخی قرار گرفتن در شرایط تحریم را دلیل بر عدم شرط گذاشتن توسط ایران می‌دانند، حتما با تحلیل موجود در نظام بین‌الملل منافات دارد. چرا که ترامپ با کارهایش آمریکا را در انزوای سیاسی قرار داده است. در واقع او با خروج از برجام، بی‌احترمی و خروج از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل،‌ تغییر مکان سفارت کشور از تل‌آویو به قدس و... کشورش را تضعیف کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها شرایط شرط گذاشتن در برجام را ندارند و به همین دلیل، آقای روحانی با مطرح کردن «تعهد برابر تعهد» مستقیما از آمریکایی‌ها خواست که خسارت‌های جانی و مالی خروج از برجام را پرداخت کنند.

مهدی ذاکریان درباره تاثیر انتخابات آمریکا در صحنه سیاست خارجی این کشور اظهار داشت: ‌بایدن و حتی جمهوری‌خواهان هم تصمیم‌هایی که می‌گیرند که بر اساس منافع کشور و مردم‌شان باشد و اینطور نیست که شخصا به تصمیم برسند. اما ترامپ دارای رویه‌ای بود که حتی هم‌حزبی‌هایش هم به آن نقد و اعتراض داشتند؛ هر چند که مردم‌ آمریکا به لحاظ اقتصادی از تصمیم‌های ترامپ رضایت داشتند. بایدن هم تلاش‌هایش را به کار خواهد گرفت تا امتیازهای بیشتری را برای کشورش در مساله برجام و هر موضوع دیگری به ارمغان بیاورد.

مهدی ذاکریان در پایان گفت: ایران برای خروج از بحران شرایط حساسی دارد. همه باید این را در نظر داشته باشند که همصدایی باید اولویت اول و اصلی ما باشد تا بتوانیم در رویارویی با نظام بین‌الملل حقوق‌مان را به دست بیاوریم.

چکیده گفت‌وگو با مهدی ذاکریان

-دستگاه دپپلماسی ایران تصمیم‌هایی را اجرایی می‌کند که مبتنی بر مصوبات در بالاترین سطوح نظام باشد

-هیچ کشوری نمی‌تواند در قبال «مطالبه جبران خسارت» از سوی ایران موضعی منفی و بازدارنده از خود نشان دهد

-با همصدایی در داخل ایران، ایالات متحده را به جبران خسارت‌های ناشی از خروج غیرقانونی از برجام وادار کنیم

-قرار گرفتن در شرایط تحریم دلیلی بر عدم شرط گذاشتن در برجام توسط ایران نیست

-ترامپ با کارهایش آمریکا را در انزوای سیاسی قرار داده است

-ایران برای خروج از بحران شرایط حساسی دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها