کد خبر: 448777
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۹ ۱۵:۰۰:۲۶
| |

آیا ترور شهید فخری‌زاده در جوامع بین‌المللی قابل پیگیری است؟

فریدون مجلسی، کارشناس روابط‌ بین‌الملل با مستثنی عنوان کردن ترور شهید فخری‌زاده در خاک ایران به دست عوامل ناشناخته می‌گوید: اما این تروری که در ایران رخ داده، تروریست‌ها در پس پرده آن پنهان شده‌اند. فکر نمی‌کنم هیچ کشوری مسئولیت اجرای آن را بر عهده بگیرد تا بتوان در قالب حقوق بین‌الملل به آن رسیدگی کرد.

آیا ترور شهید فخری‌زاده در جوامع بین‌المللی قابل پیگیری است؟
کد خبر: 448777
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۹ ۱۵:۰۰:۲۶

اعتمادآنلاین| فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و از کارشناسان روابط‌بین‌الملل درباره ابعاد ترور شهید محسن فخری‌زاده و ابعاد پیگیری این ترور در سطح بین‌المللی می‌گوید: در صورت قبول مسئولیت یا با اثبات آن، در هر صورت ترور اشخاص در سرزمین‌های دیگر برخلاف حقوق بین‌الملل و برخلاف اصول حقوق عادی است.

او در این باره توضیح‌ می‌دهد که به هر حال در این روند جرمی رخ داده است. اما زمانی که در جریان یک ترور بعد سیاسی آن قدرتمندتر باشد آنگاه تابع شرایط سیاسی و نظامی، روابط دو کشور، اقدامات قبلی و تبعیض‌هایی که نسبت به یکدیگر روا می‌‌دارند و ... می‌شود.

مجلسی با تاکید بر این موضوع که این مسائل با رسیدگی حقوقی قابلیت حل و فصل ندارد، می‌افزاید: چون سیاست با حقوق فرق می‌کند. در سیاست قدرت مطرح است در جاهای دیگر دنیا هم چنین اتفاقاتی رخ داده و بدون اینکه اثبات شود، حل نشده باقی مانده یا براساس حدس وگمان و مستندات آن را متوجه کشوری دانسته‌اند.

او ادامه می‌دهد: گاهی هم به اثبات رسیده و به گردن کشورهای دیگر انداختند. مجرمان فراری به خصوص مجرمان سیاسی، تروریست‌های فراری گاهی به‌وسیله کشور مورد هدف در کشور دیگری به قتل رسیده‌اند یا به‌وسیله دیگران اما با اراده یک کشور ثالث این اتفاق رخ داده است.

این دیپلمات با اشاره به عملکرد برخی قدرت‌های جهانی در زمینه ترور اشخاص عنوان می‌کند: برخی کشورها هم کار خود را بدون رودربایستی انجام می‌دهند. اعلام می‌کنند که این فرد مجرم و محکوم دادگاه ما هست و هر کسی او را بکشد یا بیاورد مقداری هم جایزه دریافت می‌کند. این روشی است که آمریکایی‌ها اجرا می‌کنند. حتی در مورد فردی مانند بن‌لادن دیدید که حتی حریم و خاک پاکستان را نادیده گرفتند و او را در خاک پاکستان کشتند، کسی هم اعتراض نکرد چون او بن‌لادن و تکلیفش روشن بود.

مجلسی با مستثنی عنوان کردن ترور شهید فخری‌زاده در خاک ایران به دست عوامل ناشناخته می‌گوید: اما این تروری که در ایران رخ داده، تروریست‌ها در پس پرده آن پنهان شده‌اند. فکر نمی‌کنم هیچ کشوری مسئولیت اجرای آن را بر عهده بگیرد تا بتوان در قالب حقوق بین‌الملل به آن رسیدگی کرد.

او درباره شرایط احتمالی پیگیری ترور فخری‌زاده در سازمان‌های بین‌المللی، بیان می‌کند: این ترور اگر ابعاد آن روشن و مسئول آن شناخته شود و قرار باشد در جوامع بین‌المللی رسیدگی هم شود باز مسائل دیگری مانند اینکه چگونه بررسی شود و به کجا ارجاع بدهند در آن مطرح است.

این کارشناس روابط‌بین‌الملل در ادامه می‌گوید: این هم که چگونه مورد رسیدگی قرار بگیرد، خود یک موضوع است. آن رسیدگی هم جنبه سیاسی دارد و موقعیت بین‌المللی ایران در حال حاضر آنچنان مناسب نیست که بتواند حمایت دیگران را حتی در موضع خسارت‌دیدگی و آسیب‌دیدگی جلب کند.

مجلسی درباره احتمالاتی که از بانی بودن اسرائیل در ترور فخری‌نژاد حکایت دارد، توضیح می‌دهد: اسرائیل در مواردی هم پیش از این مسئولیت‌هایی را پذیرفته اما این را به گردن شرایط خصومت‌آمیز و رقابت‌آمیزی که با جمهوری اسلامی دارد، انداخته است. آنها به همه اعمال تهاجمی خود ظاهر تدافعی می‌دهند. یعنی می‌گویند اینها می‌خواهند ما را از بین ببرند و یک سیاست اعلام شده است و ما برای دفاع از خودمان این کارها را انجام می‌دهیم.

او همچنین درخصوص اجرای یک عملیات تروریستی در خاک کشور دیگر و مسئولیت حقوقی و بین‌المللی آن می‌افزاید: به همین دلیل تا به حال در این مورد خاص به قبول مسئولیت ترور اقرار نکرده‌اند. اما دیدید که چند وقت قبل در نطنز عملیاتی انجام دادند و صریحا هم به آن اعتراف کردند چون در نطنز حداقل کسی کشته نشد، اما در اینجا جان یک انسان مطرح است.

مجلسی بیان می‌کند: باعث تاسف است که در منطقه خاورمیانه اینگونه کینه‌ورزی‌ها و کدورت‌های قدیمی و پایان‌ناپذیر وجود دارد و از انسان‌ها سلب آرامش و آسایش کرده و اینگونه مخاطرات را به وجود می‌آورد.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها