کد خبر: 449015
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۶:۵۲:۳۴
| |

«لاچین» بعد از 28 سال تصرف از سوی ارمنستان مجددا به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود

منابع خبری اعلام کردند که بر اساس توافق صورت گرفته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، شهر«لاچین» باید تا خاتمه شامگاه دوشنبه از تصرف ارمنستان خارج شده و مجددا به جمهوری آذربایجان واگذار شود.

«لاچین» بعد از 28 سال تصرف از سوی ارمنستان مجددا به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود
کد خبر: 449015
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ۱۶:۵۲:۳۴

اعتمادآنلاین| اواخر شامگاه دوشنبه آخرین مهلت برای خاتمه دادن به 28 سال تصرف شهر «لاچین» از سوی ارمنستان و واگذار کردن مجدد آن به جمهوری آذربایجان است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» بر اساس توافق صورت گرفته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ساعت 12 دوشنبه شب به وقت محلی، ارمنستان باید شهر لاچین را به جمهوری آذربایجان واگذار نماید. این کشور تاکنون شهرهای «کلبجر» و «آغدام» را به جمهوری آذربایجان واگذار کرده است. این آخرین فرصت برای شهروندان ارمنستانی محسوب می‌شود که باید این منطقه را ترک کنند.

ارتش ارمنستان در سال 1992 این شهر را تصرف کرد. قبل از اشغال این شهر بیش از 65 هزار شهروند جمهوری آذربایجان در لاچین زندگی می‌کردند و هیچ شهروند ارمنستانی ساکن آنجا نبود. ارتش جمهوری آذربایجان موفق شد در نبرد اخیر با همسایه خود ارمنستان، بیش از 300 شهرک و دهکده را از اشغال این کشور آزاد کند.

این دو کشور در 10 نوامبر (سه شنبه 20 آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق 10 بندی که باعت بروز اعتراضاتی در داخل ارمنستان و تشدید درخواست‌ها برای استعفای «نیکول پاشینیان» از نخست‌وزیری شده است، قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

در توافق آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض 5 کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها