صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری:

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اصل برجام را از بین می‌برد / طرح مجلس خلاف اصل 176 قانون اساسی است / نباید در جریان برجام، راه ترامپ را برویم

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: با این کار اصل مسئله برجام که قبلا به تصویب مجلس رسیده، مورد تایید شورای نگهبان بوده و همچنین سایر اقداماتی که سازمان انرژی اتمی ایران و شورای عالی امنیت ملی و مجلس با نظر مقامات عالی کشور انجام داده‌اند، را از بین خواهد برد.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اصل برجام را از بین می‌برد / طرح مجلس خلاف اصل 176 قانون اساسی است / نباید در جریان برجام، راه ترامپ را برویم
کد خبر: 449229
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۱۵:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مجلس شورای اسلامی مصر به تصویب و به سرانجام رساندن طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است. طرحی که بسیاری نسبت به آن نقد دارند و اطمینان می‌دهند که مسیر نهایی آن به سمت خروج از برجام و پروتکل الحاقی است. در این میان البته بسیاری هم تاکید دارند چون این طرح در نهایت برجام را هدف قرار داده است، خلاف قانون اساسی است. چرا که برجام توافقی مورد تایید شورای عالی امنیت ملی و مقامات عالی‌رتبه نظام است و مجلس نمی‌تواند به آن ورود کند.

در همین زمینه صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری هم طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را برخلاف اصل 176 قانون اساسی عنوان می‌کند.

او درباره این طرح که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است می‌گوید: حوادث و مسائلی که روزانه پیش می‌آید مجلس را دچار روزمرگی کرده است.

نیکبخت در ادامه با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده توضیح می‌دهد: بدون شک ترور دانشمند ایرانی آقای فخری‌زاده امری خلاف موازین حقوق بشر است، اما مجلس نباید به صورت موردی با مسائل برخورد کند و به دنبال مسائلی برود که اتفاقا مورد نظر عاملان و آمران اینگونه جنایت‌ها است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: با این کار اصل مسئله برجام که قبلا به تصویب مجلس رسیده، مورد تایید شورای نگهبان بوده و همچنین سایر اقداماتی که سازمان انرژی اتمی ایران و شورای عالی امنیت ملی و مجلس با نظر مقامات عالی کشور انجام داده‌اند، را از بین خواهد برد.

او در ادامه تاکید می‌کند: چنین اقداماتی اگرچه می‌تواند از روی متاثر شدن پیشنهاد کننده‌های طرح از این ترور باشد ولی در حقیقت بهانه‌ای خواهد بود در دست مخالفان ایران در بحث انرژی هسته‌ای که از طریق آن کشورهایی موافق انجام مذاکرات در چارچوب برجام و توافقات به عمل آمده را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را بر علیه ایران بشورانند.

این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به وظایف شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی کشور، عنوان می‌کند: اصل 176 قانون اساسی درباره مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و بر اساس این اصل چون آن مصوبات به تصویب عالی‌ترین مقامات نظام رسیده است، ارائه چنین طرحی از طرف مجلس در عمل بدون توجه به زمینه‌های قبلی آن و شرایط و اوضاع و احوالی بوده که قبلا مد نظر گرفته شده و منجر به انجام آن توافق‌نامه شده است.

نیکبخت در ادامه با اشاره به زمانی که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اقدام به خروج از برجام گرفت، می‌گوید: ما خود آن زمان اقدامات ترامپ را محکم می‌کردیم چرا که از برجام به عنوان یک توافق‌نامه بین‌المللی خارج شده و خلاف قانون عمل کرده بود. الان اگر خودمان دست به این عمل بزنیم همان راهی را می‌رویم که قبلا ترامپ رفته بود و با مخالفت ملی و بین‌المللی هم روبرو شده بود.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها