160 میلیون وام مسکن فقط کفاف خرید حدود 6 متر خانه را می‌دهد

گذشته از آنکه وام 160 میلیون تومانی مسکن یکم، حالا فقط کفاف خرید 5 متر و 90 سانتیمتر خانه در تهران را می دهد، پرداخت اقساط ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومانی آن از عهده اقشار پایین برنمی آید.

160 میلیون وام مسکن فقط کفاف خرید حدود 6 متر خانه را می‌دهد
کد خبر: 449262
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۷:۲۳:۰۵

اعتمادآنلاین| اثرگذاری تسهیلات 160 میلیون تومانی صندوق پس اندازمسکن یکم هر ماه کمرنگ و کمرنگتر می شود تا جایی که هم اکنون به کمترین میزان خود از زمان تصویب در سال 1394 رسیده است؛ به طوری که در حال حاضر این وام فقط 7.8 درصد قیمت یک مسکن 75 متری را در تهران پوشش می دهد.

با توجه به جدیدترین آمار از قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه 1399 یعنی 27 میلیون و 100 هزار تومان در هر متر مربع، وام 160 میلیون تومانی مسکن زوجین خانه اولی کفاف 12 درصد از قیمت یک آپارتمان 50 متری، 9.8 درصد یک واحد 60 متری و 7.8 درصد یک واحد 75 متری را می دهد. یعنی با وام 160 میلیون تومانی فقط می توان 5 متر و 90 سانتیمتر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.

اگر به صورت انفرادی اقدام به دریافت این نوع وام کنید 80 میلیون تومان به شما تعلق می گیرد که حدود 4 درصد یک خانه 75 متری را پوشش می دهد.

این در حالی است که با دریافت وام 80 میلیون تومانی باید برای مدت 12 سال 865 هزار تومان و با دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی ماهیانه یک میلیون و 700 هزار تومان به مدت 12 سال بپردازد. با این حساب نه تنها این تسهیلات برای خرید خانه در تهران کافی نیست بلکه با توجه به اقساط نسبتا بالای آن بسیاری از متقاضیان از دریافتش خودداری می کنند.

مدتهاست که پیشنهاد افزایش وام خانه اولی ها از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس ارایه می شود اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی موافق این ایده نیست و آن را تورم زام می داند. او اوایل آبان ماه امسال هم گفت که «منتظریم تا قیمتها فروکش کند و سپس سر فرصت در این باره تصمیم گیری کنیم». این صحبت وزیر بدان معناست که وام مسکن شاید بالا برود اما حالا نه. بالا بردن سقف این تسهیلات مخالفانی هم در بین نمایندگان مجلس دارد. سیستم بانکی نیز ظاهرا برنامه ای برای بالا بردن رقم تسهیلات ندارد.

همچنین در روزهای اخیر، پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، حجم نقدینگی را در بازار بالا می برد، گفته است: این مسئله تنها موجب افزایش چشمگیر قیمت مسکن می شود.

بدین ترتیب به نظر می رسد افزایش سقف تسهیلات مسکن از یک طرف ناکارآ و از طرف دیگر تورم زا است. بنابراین کارشناسان می گویند دولت باید برنامه های دیگری از جمله افزایش ساخت و ساز، واگذاری زمین رایگان به متقاضیان واقعی، راه اندازی صندوقهای زمین و مسکن، تقویت تعاونیها و دیگر برنامه ها را به منظور خانه دار کردن اقشار متوسط و پایین در دستور کار قرار دهد.

دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد

از طرف دیگر، آذرماه سال گذشته رییس جمهور دستور داد که بانکها 20 درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند ولی آمار نیمه نخست امسال نشان می دهد فقط 5.5 درصد وامها به بخش مسکن پرداخت شده است. بانکها در نیمه نخست امسال 697 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که بخش مسکن 39 هزارمیلیارد تومان آن را شامل می شود. یعنی فقط 5.5 درصد وامها به حوزه مسکن اختصاص یافته که از این میزان 30 درصد به خرید و 70 درصد به ساخت تعلق داشت. به بیان دیگر سهم ساخت و ساز از کل تسهیلات بانکی 1.5 درصد بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها