حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم:

نگذاریم پرونده ایران دوباره به نیویورک و شورای امنیت ختم شود

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: با اقدامات نسنجیده نگذاریم پرونده هسته‌ای ایران به جای اینکه به وین و احیای برجام ختم شود به سمت نیویورک و شورای امنیت برود.

نگذاریم پرونده ایران دوباره به نیویورک و شورای امنیت ختم شود
کد خبر: 449290
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۸:۳۶:۴۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم درباه تصویب طرح اقدام متقابل با تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران گفت: روح حاکم در این طرح بیشتر جناحی است نه یک روح ملی که منافع ملی را در نظر گرفته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت سیاست خارجی ایران داشتن وحدت است که حتی جریان‌های سیاسی مختلفی که به طور طبیعی در داخل اختلاف دارند در سیاست خارجی با هم متحد هستند.

وی با بیان این‌که مسئول پرونده هسته‌ای ایران شورای عالی امنیت ملی است، اظهار داشت: تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های کلان و سیاست خارجی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و موضوع هسته‌ای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تصویب چنین طرحی مهم است؟ پاسخ این است که این طرح از لحاظ دیپلماسی عمومی به کشور آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: واقعا جای سوال دارد، چرا در شرایطی که با شکست ترامپ، دنیا روی گشاده به برجام نشان می‌دهد، یکباره این طرح که خلاف جریان دیپلماسی حرکت می‌کند تصویب می‌شود!

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: تجربه نشان داده تحریم‌های کشور با گام برداشتن به سمت برجام برداشته می‌شود نه این‌که علیه‌اش قدم برداریم.

وی خاطر نشان کرد: بنده هم معتقد هستم قانونگذاری حق مجلس است و باید در راس امور باشد، چرا ‌که ابزارها و امکانات لازم را برای قانونگذاری و نظارت در اختیار دارد؛ از همین سو هیچ‌کس نمی‌تواند مجلس را از قانونگذاری منع کند اما آن چیزی که بیان می‌کنم در پیشه نقد می‌گنجد؛ اعتقادم بر این است همه قوا در دایره نقد قرار می‌گیرند، از جمله تصمیم اخیر مجلس که نمایندگان آن را تصویب کردند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سوال اینجا است در شرایطی که ترامپ چنین آسیب‌هایی را به برجام زد، در شرایطی او بدترین تحریم‌ها را علیه ایران تصویب کرد تصویب چنین طرحی چه معنایی دارد؟

وی یاد آورد شد: 915 تحریم از 1248 تحریم در قالب 6 قطعنامه علیه ایران صادر شده بود که با برجام برداشته شد. بعد از خروج ترامپ از برجام علاوه بر این که این 915 تحریم‌ بازگشت بیش از 700 تحریم جدید توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده اضافه شد؛ به طوری که خود آمریکایی‌ها اعلام کردند دیگر چیزی برای تحریم کردن ایران ندارند؛ حال در یک چنین شرایطی که بایدن رای آورده و سالیوان به نمایندگی او جمله‌ای را تکرار می‌کند که ترجیح بند سیاست‌های ایران است این دست اقدامات چرا انجام می‌شود.

وی افزود: ایران به هنگام برداشتن گام‌های کاهش تعهد برجامی‌، هر گامی را که برداشت اعلام کرد اگر طرف‌های برجام به تعهدات خودشان بازگردند ایران هم به تعهداتش بازمی‌گردد.

فلاحت پیشه ادامه داد: سالیوان مطرح کرد اگر ایران به تعهدات برگردد ما هم بر می‌گردیم، بنابراین در شرایطی که فضا برای دیپلماسی مساعد است، این اقدام علیه دیپلماسی تعجب برانگیز است.

وی ادامه داد: سوال جدی من این است چرا در شرایطی که ترامپ بدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، مجلس چنین قانونی را تصویب نکرد و دولت را برای خروج از پروتکل الحاقی مکلف کرد.

وی افزود: معتقد هستم بخش اعظم نمایندگان برای رفع مشکلات دلسوزی دارند اما سابقه برخی از نمایندگان هم نشان می‌دهد که به شدت مخالف دیپلماسی هستند و بیش از این که به دنبال احیای برجام و مقابله با تحریم‌ها باشند به دنبال ضربه زدن به دیپلماسی هستند.

وی خاطر نشان کرد: جایی که برای برجام چراغ سبز نشان می‌دهند این کارهایی که صورت می‌گیرد بسیار خطرناک است.

وی یاد آور شد: پروتکل الحاقی را که ایران به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند، به یک ادعای کاذب دشمنان پایان داد. چرا که آن‌ها ادعا می‌کردند که ایران PMD یا ابعاد نظامی احتمالی در پرونده هسته‌ای خود دارد و لذا با رعایت پروتکل الحاقی عملا از ذیل فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل خارج شدیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم عنوان کرد: قطعا شورای عالی امنیت ملی مخالف خروج ایران از برجام است چرا که اگر مصوبه مجلس اجرایی شود، آن زمان مسیری که باید به وین ختم شود به نیویورک می‌رسد، یعنی مسیری که باید به احیای برجام ختم شود به بازگشت به قطعنامه‌های 6 گانه می‌رسد.

وی ادامه داد: با این رفتارها تیم سیاست خارجی بایدن به جای این‌که مجبور باشد مقدمات را برای احیای برجام فراهم کند باید به سمت و سوی دیگری برود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: برنامه‌ هسته‌ای ایران را مشاهده کرده‌ام و اعتقادم بر این است غیر نظامی است اما با کشیدن پرده به دور آن شک دشمنان ایران را برمی‌انگیزیم و آن موقع است که دشمنان PM D را فعال و احیا می‌کنند و قطعنامه‌های تحریمی مجددا علیه ایران شکل می‌گیرد. برخلاف اسمی که این طرح دارد نه تنها بحثش برداشتن تحریم‌ها نیست بلکه تحکیم تحریم‌ها است و به ضرر سیاست خارجی کشور تمام می‌شود.

وی ادامه داد: مگر اغلب نمایندگانی که بانی این طرح بودند همیشه نمی‌گفتند گناه مشکلات را نباید به گردن تحریم‌ها انداخت، مشکل از ضعف مدیریت و دولت است؛ مجلس ابزارهای قانونگذاری و نظارتی دارد که در طول این مدت می‌توانست دولت را موظف کند در حوزه مدیریت اقتصادی بهتر عمل کند اما این کار صورت نگرفت.

وی افزود: بله، من هم معتقد هستم هنگامی که درآمد خارجی به یک پنجم درآمدهای داخلی رسیده است معنایش این است که نمی‌شود گناه مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها انداخت. متاسفانه یک روالی را در این طرح مشاهده می‌کنم که روال چند دهه اخیر ایران بوده و آن پنهان شدن برخی از مسئولان پشت شعارهای تند سیاسی است.

این فعال سیاسی گفت: مگر نمایندگان نمی‌گویند شرایط فعلی محصول ضعف مدیریت است؛ می‌توانستند در این زمینه طرح‌هایی را بدهند، آن هنگام زمان کافی هم داشتند اما به جای آن به سمت افراطی گری در سیاست خارجی رفتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دهمین مجلس شورای گفت: مثلث پمپو، نتانیاهو و بن سلمان آخرین تلاش‌های خودشان را انجام دادند که مانع احیای برجام شوند، اقدامات انتحاری که صورت گرفت، ترور شهید فخری‌زاده، حمله به مواضع نیروهای ایران در سوریه و مواردی از این دست همه برای وادار کردن ایران به انجام یک اقدام انتحاری بود تا به دیپلماسی که در حال شکل‌گیری است ضربه بزنند که خوشبختانه موفق نشدند؛ زیرا عقلانیتی که در سیاست خارجی ایران شکل گرفت است باعث شد برای حفظ برجام هزینه‌هایی را تحمل کند اما بازهم ماند. حال امروز که دنیا در حال برگشت به برجام است و ادبیات‌ برجام تقویت شده ادبیات متعارض با برجام در داخل کشور درحال شکل گیری است.

وی افزود: دوستان عزیز ما چرا زمانی که ترامپ تحریم‌ها را اعمال کرد این طرح را ندادند؟ اما امروز که چراغ سبزهایی که از آمریکا می‌آید و تیم جدید سیاست خارجی این کشور بحث بازگشت برجام و پایان و تحریم‌ها را بیان می‌کند الزام دولت به خروج از پروتکل الحاقی مطرح می‌شود که تنها نتیجه‌اش باز شدن پرونده PMD است.

فلاحت پیشه گفت: معتقدم کاری که در دوره اول اوباما شکل گرفت، در دوره اول بایدن هم در حال تکرار است؛ در چهارسال اول ریاست جمهوری اوباما، وی تلاش داشت با ایران به توافق برسد اما مشاهده می‌کنیم در آن زمان رئیس‌جمهور وقت مواضع تندی که هیچ سودی برای منافع ملی کشور نداشت اتخاذ کرد. فضای تحریمی بر کشور حاکم شد و فرصت ها سوزانده شد.

وی ادامه داد: در آن زمان وقایع به سمت و سویی رفت که در سال‌های آخر دولت اوباما، آقای احمدی‌نژاد چندین نامه برای او نوشت اما به هیچ نامه‌ای پاسخ داده نشد، چرا که فرصتی باقی نمانده بود. سپس برجام در زمان دولت روحانی و اوباما امضا شد اما در دولت بعدی مشکلات برگشت.

این‌ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر برجام در دوره اول اوباما شکل گرفته بود امروز بسیاری از تحریم‌ها تمام و تبدیل به یک درخت شده بود.‌ امروز هم می‌بینیم در شرایطی که فرصت برای احیای دیپلماسی فراهم شده ضربه به دیپلماسی از طرف ایران شکل می‌گیرد که همین حالا هم اثر خود را گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: هرچند بعید به نظر می‌رسد نظر شورای عالی امنیت ملی خروج از برجام باشد اما بیرون آمدن این طرح از مجلس شورای در فضای دیپلماسی عمومی یک اجماعی علیه ایران شکل خواهد داد که این کار هزینه بردار است. دشمنان از چنین طرح‌هایی سوء استفاده خواهند کرد، در حالی که در جریان ترور شهید فخری‌زاده دنیا مشاهده کرد چه کسانی بانی ترور هستند .

وی افزود: مجلس می‌توانست از دیپلماسی پارلمانی خودش برای اثبات حقانیت ایران استفاده کند، می‌تواند برای تکان دادن این دولت سست طرح بدهد اما بستن راه و ختم آن به نیویورک و شورای امنیت در راستای منافع ملی کشور نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها