العربی الجدید:

همه منتظر واکنش ایران به ترور فخری زاده هستند

زمان ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی، نمی تواند بی ارتباط با صحبتهایی در مورد ماجراجویی رئیس جمهور شکست خورده آمریکا، قبل از ترک کاخ سفید باشد، بویژه آنکه وی همچنان قصد اذعان به این شکست را ندارد.

همه منتظر واکنش ایران به ترور فخری زاده هستند
کد خبر: 449319
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۹:۲۲:۳۵

اعتمادآنلاین| حسام کنفانی در العربی الجدید نوشت: زمان ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی، نمی تواند بی ارتباط با صحبتهایی در مورد ماجراجویی رئیس جمهور شکست خورده آمریکا، قبل از ترک کاخ سفید باشد، بویژه آنکه وی همچنان قصد اذعان به این شکست را ندارد.

چند روز پیش و دقیقا در نزدیکی خروج ترامپ از کاخ سفید و واگذاری قدرت به بایدن، اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه ترامپ از مسئولان وزارت دفاع خواسته است تا هدف گیری تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهند، اما این درخواست با مخالفت فرماندهان نظامی آمریکا مواجه شده است. با این حال به نظر می رسد ترامپ دست از تحریکات خود برنداشته و تلاش کرد تا با هماهنگی با اسرائیل آنچه در سرش می گذرد را اجرایی کند، تا همه راهها برای بازگشت بایدن به توافق هسته ای و تعامل نرم با ایران را ببندد.

بهانه لازم برای نتانیاهو و ترامپ در راستای حمله به ایران، تحریک این کشور و واداشتن آن به وارد آوردن یک ضربه نظامی نظیر آنچه پس از ترور سردار سلیمانی انجام شد، است. ترور فخری زاده در ضمن برنامه های ایالات متحده و اسرائیل قرار گرفت، به این دلیل که اهمیت وی در مساله هسته ای ایران، از سردار سلیمانی کمتر نبود و ترور این شخصیت مهم می توانست ایران را به سمت واکنش عجولانه و احساساتی سوق دهد، تا خواسته آمریکا و اسرائیل در مورد بهانه تراشی برای حمله به ایران محقق شود.

افزون بر اهمیت شخصیتی که برای ترور انتخاب شد، شیوه انجام این ترور، هم می تواند باعث برانگیخته شدن حساسیت و خشم مسئولان ایرانی شود، بویژه انکه این بار حادثه با انفجار صورت نگرفت، بلکه با حمله مسلحانه و حضوری در اطراف پایتخت ایران انجام شد و افراد مسلحی اقدام به این ترور کردند. علاوه بر اینکه اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر هدف گرفته شدن آمبولانسی که تلاش می کرد فخری زاده را به بیمارستان برساند و اینکه دانشمند ایرانی مستقیما با گلوله ای که ماشین او را هدف گرفت، ترور نشده است.

مساله جالب توجه در این میان، ورود مستقیم ترامپ به خط ترور، از طریق تکرار توئیت یک روزنامه نگار اسرائیلی در مورد عملیات بود و در آن گفته شده بود: «فخری زاده رئیس برنامه های نظامی سری ایران بوده و چند سال تحت نظر موساد قرار داشت، فوت او، ضربه روانی زیادی به ایران وارد می کند». این اقدام ترامپ در شرایطی بود که تلاش می کند بر نقش اسرائیل در عملیات ترور فخری زاده، با هماهنگی دولت آمریکا، تاکید کند. علیرغم اینکه پنتاگون در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

امروز، همه منتظر واکنش ایران هستند و می خواهند بدانند این کشور تا چه اندازه در بازگرداندن اعتبار خود پیش می رود؟ همین مساله اسرائیل را بر آن داشته است تا در حالت آماده باش کامل در تمام سفارت خانه های خود در خارج باشد. شکی نیست که ایران نیازمند یک عکس العمل در برابر این جنایت است، اما همزمان می داند در سر ترامپ چه می گذرد و قصد دارد در روزهای پایانی ریاستش چه ماجراجویی هایی انجام دهد.

ایران همچنین می داند که با روی کار آمدن بایدن، یک فرصت بزرگ برای زنده کردن توافق هسته ای و کاستن از تحریمها در برابر خود دارد، امری که باعث می شود پاسخ تهران به تاخیر افتاده یا به صورت محدود و از طریق نیروهای نیابتی اش، مثلا در عراق باشد، تا به این شکل از خطر دادن بهانه به ترامپ هم دوری کند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها