کد خبر: 449417
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۳:۲۸:۰۰
| |

ماسک باعث مصونیت از کرونا در هوای بسته هم می‌شود؟

سید محمد جزایری،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ماسک‌ها محافظت کامل برای افراد ایجاد نمی‌کنند و در کنار آن باید سایر توصیه‌های بهداشتی مانند فاصله گذاری، دوری از تجمعات، باز گذاشتن در و پنجره ها برای ایجاد تبادل هوا و شستن دست ها نیز رعایت شود.

ماسک باعث مصونیت از کرونا در هوای بسته هم می‌شود؟
کد خبر: 449417
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۳:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سید محمد جزایری،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هرچند ماسک تا حد زیادی از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند و به خصوص در تجمعات تاکید بر استفاده آن شده است، اما به تنهایی محافظت کامل ایجاد نمی‌کند.

جزایری گفت: هرچند اطلاعات ما در موارد مختلف درمان، کنترل و مهار ویروس کرونا هنوز ناقص است اما با سعی و تلاش محققان و پژوهشگران اطلاعات بیشتری از این ویروس به دست آمده است که به همین دلیل برخی موارد اعلام شده طی زمان، تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر پروتکل بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان از حضور در فضاهای محصور به خصوص برای طولانی مدت باید خودداری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در صورت اجبار، حتماً شرایط برای گردش هوا در این محیط‌ها فراهم شود تا کمتر در معرض بیماری کرونا قرار گیرید.

ویروس کرونا چند ساعت در هوا معلق می‌ماند؟

جزایری گفت: بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که ویروس‌ها در اندازه کووید - 19 چند ساعت، حتی تا 16 ساعت در داخل ذرات می‌تواند در هوا معلق بماند که این موضوع به درجه حرارت و رطوبت محیط بستگی فراوانی دارد.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران اظهار داشت: ساعات معلق ماندن ویروس در هوا تقریبی است اما این موضوع تایید شده که ویروس در شرایط مناسب، چند ساعتی در هوا می‌تواند معلق بماند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که امکان معلق ماندن چند ساعته ویروس کرونا وجود دارد. این موضوع علاوه بر اندازه ذره پراکنده شده در هوا به درجه حرارت و رطوبت محیط بستگی دارد.

جزایری تاکید کرد: اخیراً متاآنالیزی در مورد امکان انتشار ویروس کرونا در هوا به خصوص در فضاهای بسته مانند اتوبوس، رستوران، کلاس‌های آموزشی و آرایشگاه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد که امکان انتقال ویروس در این مکان وجود دارد و 20 تا 86 درصد از افرادی که در این محیط ها حضور داشته اند، متعاقباً به کووید - 19 مبتلا شدند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد: شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید19 در کشور به 48 هزار و 628 نفر رسیده و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

به گفته وی تا ظهر یازدهم آذر، 13 هزار و 881 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی و 2 هزار و 237 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 975 هزار و 951 نفر رسید.

همچنین تاکنون 677 هزار و 963 نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 5840 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون 6 میلیون و 168 هزار و 637 آزمایش تشخیص کووید 19 در کشور انجام شده است.

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها