کد خبر: 449571
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

انتخابات عراق | آیا مردم عراق به خواسته‌هایشان خواهند رسید؟

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیری که با هدف برگزاری انتخابات زودرس در عراق از سوی پارلمان راهی کاخ نخست‌وزیری این کشور شده بود، دست آخر تحت فشارهای بسیار، روز 6 ژوئن (17 خرداد) را موعد برگزاری انتخابات در این کشور اعلام کرد.

انتخابات عراق | آیا مردم عراق به خواسته‌هایشان خواهند رسید؟
کد خبر: 449571
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیری که با هدف برگزاری انتخابات زودرس در عراق از سوی پارلمان راهی کاخ نخست‌وزیری این کشور شده بود، دست آخر تحت فشارهای بسیار، روز 6 ژوئن (17 خرداد) را موعد برگزاری انتخابات در این کشور اعلام کرد.

آنچه اعلام می‌شود درِ باغ سبزی است که قرار است مردم عراق از طریق آن به سوی دموکراسی واقعی، اتحاد، حفظ تمامیت ارضی، رونق اقتصادی و برچیدن فساد، رانت‌خواری و... برسند.

اما آیا واقعاً این امر برای عراقی که از سال 2003 آماج توطئه‌های مختلف بوده امکان‌پذیر است؟

آیا صاحبان قدرتی که اکنون خود را نه یک سیاستمدار منتخب بلکه صاحب برخی از بخش و منابع عراق می‌دانند قادر خواهند بود این کیک بسیار بزرگ را نادیده بگیرند؟

دلارهای نفتی عربستان، نفوذهای امنیتی امارات متحده عربی، باج‌گیری‌های ترکیه، عملیات ایذائی داعش در این روند و طرح‌های تغییر ذائقه قومیتی مذهبی که از چند سال پیش به ویژه بخش‌های شیعه‌نشین عراق را آماج خود قرار داده‌اند چه تاثیری بر روند برگزاری و به طور حتم نتایج آن خواهد داشت؟

همچنین نباید از نقش بالفعل آمریکا در روند تصمیم‌گیری قوای سه‌گانه عراق به آسانی عبور کرد؛ نفوذ و فشاری که باعث شده بغداد تا به امروز قادر نباشد پرونده یک ترور علیه شخصیت رسمی کشوری ثالث را، که به دعوت رسمی عراق به این کشور سفر کرده و توسط آمریکا ترور شده و طرف جانی هم رسماً مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته، به جریان بیندازد.

آیا تغییر قانون انتخابات عراق باید صرفاً به تعیین سن و تحصیلات نامزد محدود شود؟

نقش طرف‌هایی که موصل به طور اخص و نیمی از خاک عراق را به طور اعم تسلیم داعش کردند و همچنان نیز در عرصه سیاسی عراق جولان می‌دهند در انتخابات پیش رو چه خواهد بود؟

همه اینها در حالی است که به اعتراف کارشناسان عراقی، برخی از شخصیت‌هایی که داعیه حضور در خاکریز مقابل جریان‌های تکفیری-سعودی را دارند بود و نبود‌شان در این فرایند فرق چندانی ندارد و اصولاً در میان چنددستگی حاکم بر جریان‌های سیاسی شیعه عراقی باید به سرعت به فکر استراتژی قدرتمندی برای برون‌رفت از شرایط ضعف خود باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها