15 پروژه برق در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

رییس جمهور در ارتباط ویدئو کنفرانس 15 پروژه صنعت برق در سیستان‌وبلوچستان را افتتاح کرد.

15 پروژه برق در سیستان و بلوچستان افتتاح شد
کد خبر: 449587
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۱۰:۳۱:۵۹

اعتمادآنلاین| معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم افتتاح این طرح ها که به صورت متمرکز در زاهدان برگزار شد، افزود: هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» در سه استان سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی با سرمایه گذاری 5936 میلیارد تومان انجام شد.

همایون حائری بیان کرد: سهم سیستان‌وبلوچستان افتتاح 15 پروژه به ارزش 1438 میلیارد تومان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر است.

وی بیان کرد: همچنین سه پروژه کلنگ زنی به ارزش 235 میلیارد تومان، شامل خط 132 کیلو ولت فنوج - کتیج به طول 150 کیلومتر مدار، خط 230 کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به طول 150 کیلومتر مدار و همچنین ساخت مرکز کنترل راهبری شبکه انتقال استان (دیسپاچینگ شرق) با نرم افزار بومی از پروژه‌های احداثی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به زمین زده شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به طرح‌های مهم افتتاحی در این استان اشاره کرد و گفت: پروژه عظیم خط 400 کیلو ولت زاهدان-بم به طول 270 کیلومتر که در تیر سال1386 عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از فراز و نشیب‌های مختلف طی 13 سال مهرسال 98 تنها با 65 درصد پیشرفت فیزیکی مواجه شد.

وی تصریح کرد: پیشرفت پروژه خط 400 کیلو ولت زاهدان - بم با ارزش 6700 میلیارد ریال طی 11 ماه اخیر از 65 درصد به میزان 100 درصد افزایش یافت و ساخت و ساز آن پس از 14 سال کامل و افتتاح شد.

حائری خاطر نشان کرد: تکمیل رینگ 400 کیلو ولت شرق کشور، بهبود پایداری و قابلیت اطمینان شبکه برق در استان و جنوب‌ شرق، کاهش تلفات شبکه و تامین نیازمندی صنایع جدید در سیستان‌وبلوچستان در سال «جهش تولید» از جمله مزایای این پروژه است.

وی افزود: هرچند در اجرای این پروژه اشتغال 60 نفر بطور مستقیم برآورد شده بود اما با به بهره‌برداری رسیدن این خط تامین زیرساخت مورد نیاز جهت راه‌اندازی صنایع بسیاری در استان را فراهم کرده که نوید بخش رفع بسیاری از مشکلات اشتغال در آینده نزدیک است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بدنبال اصلاح ساز و کار جهت ادامه ساخت و ساز این پروژه برای اولین بار در صنعت برق کشور از روش فاینانس فروشنده استفاده شد.

وی ادامه داد: اصلاح ساز و کار این پروژه در بخش تامین سیم هادی اسکواپ که به میزان سه هزار و پانصد تن از طریق فاینانس فروشنده و به مبلغ یکهزار و پانصد میلیارد ریال بود که سبب صرفه‌جویی ریالی و زمانی قابل ملاحظه‌ای نسبت به حال حاضر را در پی داشته است.

حائری به دیگر پروژه‌های افتتاحی هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» اشاره کرد و اظهارداشت: بهره‌برداری از خط 400 کیلو ولت میل نادر که برای اولین بار در صنعت برق کشور با روش EPC اجرا شد.

وی ادامه داد: این خط به طول 50 کیلومتر مدار با هدف تامین زیر ساخت انتقال انرژی تولید شده در مزرعه بادی به شبکه سراسری ساخته شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: از مزایای این پروژه امکان صادرات برق تولیدی نیروگاه‌های بادی به افغانستان، تامین بخشی از نیاز مصرف استان و افزایش سهم تولید در استان، کاهش تلفات در شبکه و فراهم ساختن زیرساخت سرمایه‌گذاری در منطقه است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه از روش EPC از نظر زمان و هزینه حدود 37 درصد صرفه جویی به همراه داشته است اظهارداشت: خط مذکور به همراه پست موقت 63 کیلو ولت میل نادر با ارزش یک هزار و 20 میلیارد ریال اجرا شده است.

حائری بیان کرد: بهره‌برداری فاز اول نیروگاه تولید پراکنده رشد آسایش به عنوان اولین نیروگاه تولید پراکنده بخش خصوصی در سیستان‌وبلوچستان با توان تولیدی 11 مگاوات به ارزش 2700 میلیارد ریال، بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه 50 مگاواتی سراوان از معدود نیروگاه‌های موبایل دولتی در کل کشور به ارزش 2000 میلیارد ریال، احداث 60 کیلومتر مدار خط 63 کیلو ولت و پست 63 کیلو ولت چانف در منطقه نیکشهر به ارزش 260 میلیارد ریال، توسعه پست‌های 63 کیلو ولت خاتم الانبیا ایرانشهر، 63 کیلو ولت نیکشهر، 63 کیلو ولت رحمت آباد سیب سوران، 63 کیلو ولت امام علی (ع) زاهدان، 63 کیلو ولت پلان چابهار، افزایش ظرفیت بانک‌های خازنی در پست‌ های میلک و سرباز و همچنین Unmanned کردن پست 63 کیلو ولت نیکشهر در مجموع به ارزش بیشاز 351 میلیارد ریال از جمله برنامه‌های افتتاح و توسعه‌ای برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است.

وی اظهارکرد: کمک به رفع افت ولتاژ، تعدیل بار فیدرهای توزیع و پست‌های مناطق، کاهش تلفات، تامین برق پایدار و مطمئن، امکان برقداری روستاهای بی برق منطقه، رفع افت ولتاژ شبکه‌های روستایی موجود منطقه چانف و جلوگیری از نوسانات ولتاژ ، اعتماد سازنده به بخش خصوصی از جمله مزایای طرح‌های اجرایی ذکر شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها