رجب طیب اردوغان:

آرزو می‌کنم فرانسه هرچه زودتر از معضل مکرون خلاص شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرده فرانسه هر چه سریع‌تر از امانوئل مکرون خلاص شود و رئیس‌جمهوری فرانسه را دردسر توصیف کرده است.

آرزو می‌کنم فرانسه هرچه زودتر از معضل مکرون خلاص شود
کد خبر: 449926
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۸:۴۳:۳۹

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرده فرانسه هر چه سریع‌تر از امانوئل مکرون خلاص شود و رئیس‌جمهوری فرانسه را دردسر توصیف کرده است.

اردوغان در سخنانش که خبرگزاری آناتولی ترکیه آن را مخابره کرده، گفت: "مکرون و فرانسه یک دوره بسیار بسیار خطرناک را پشت سر می گذارند. آرزو می‌کنم فرانسه هرچه زودتر از معضل مکرون خلاص شود."

اظهارات اردوغان در پاسخ به سئوال‌های خبرنگاران در استانبول بیان شد و به طور مستقیم از شبکه‌های خبری پخش شد.

روابط بین آنکارا و پاریس طی ماه‌های اخیر وخیم شده و رئیس جمهوری ترکیه از وعده مکرون برای برخورد با "اسلام‌گرایان جدایی‌طلب" به شدت انتقاد کرده است.

دو کشور سر سر مسال مختلفی از جمله جنگ داخلی در سوریه و لیبی، کاریکاتورهای چاپ شده در شارلی ابدو، فعالیت های اکتشاف انرژی ترکیه در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی و درگیری‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ با هم اختلاف نظر دارند.

پس از سربریدن یک معلم فرانسوی توسط یک اسلامگرای تندرو در حومه پاریس، مکرون قول داد تا از ارزش‌های سکولار فرانسه در برابر اسلام رادیکال دفاع کند. این معلم به خاطر نشان دادن کاریکاتوری از پیامبر اسلام در کلاس درس به قتل رسید.

پس از آن اردوغان گفت رئیس جمهوری فرانسه نیاز دارد که به خاطر سیاست‌هایش در قبال مسلمانان از نظر روانی بررسی شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفته بود: "مشکل فردی به نام مکرون با اسلام و مسلمانان چیست؟ مکرون نیاز دارد که از نظر روانی درمان شود."

این سخنان با اعتراض فرانسه رو‌به‌رو شد و پاریس سفیر خود را از آنکارا فراخواند و ترکیه را به تلاش برای "نفرت پراکنی" علیه فرانسه متهم کرد. کشورهای اروپایی هم از فرانسه حمایت کردند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها