کد خبر: 449961
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۵۱:۵۴
| |

رییس سازمان برنامه و بودجه:

50 هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده امسال محقق نشده است/ انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست

محمدباقر نویخت، رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: طبق قانون بودجه 571 هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای 8 ماهه اول امسال 384 هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان 334 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین 50 هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.

50 هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده امسال محقق نشده است/ انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست
کد خبر: 449961
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۵۱:۵۴

اعتمادآنلاین| محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز با اشاره به میزان مصارف و منابع 8 ماهه اول امسال از بودجه 99 اظهار داشت: طبق قانون بودجه 571 هزار میلیارد تومان برای منابع پیش بینی شده که سهم منابع برای 8 ماهه اول امسال 384 هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان 334 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شد، بنابراین 50 هزار میلیارد تومان از عدد بودجه محقق نشد.

وی ادامه داد: طبق بودجه سال 99 برای مصارف 571 هزار میلیارد تومان بود که در 8 ماهه اول امسال اجازه مصرف 384 هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این عدد 353 هزار میلیارد تومان مصرف شد و 31 هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم، یعنی این میزان صرفه جویی داشتیم.

افزایش 53 درصدی حقوق و مزایا در سال جاری

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش مصارف و در 8 ماهه اول امسال 39 درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد، گفت: این مصارف در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای یا عمرانی بوده است و در 8 ماهه اول اعتبارات هزینه‌ای 35 درصد بیشتر از اعتبارات 8 ماهه اول سال 98 بوده است.

نوبخت افزود: امسال مجموع حقوق و مزایا 53 درصد بیشتر از پارسال بود بنابراین آنچه صرفه‌جویی کردیم به بخش معیشت مردم منتقل شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی 65 درصد افزایش یافت، گفت: این افزایش اعتبارات خود را در تشکیل سرمایه بخش ساختمان نشان می‌دهد که رشد 5.4 درصدی داشته است.

نوبخت با اشاره به ناترازی ایجاد شده اظهارداشت : 50 هزار میلیارد تومان منابع محقق نشد و از سوی دیگر در بخش مصارف هم 31 هزار میلیارد تومان کمتر مصرف کردیم بنابراین 19هزار میلیارد تومان ناترازی داریم که برای تامین این عدد از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.

19 هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد : هر سال برای اینکه بتوانیم درآمدها را وصول کنیم اجازه قانونی برای استفاده 3درصدی از خزانه را داریم، بنابراین برای سال جاری اجازه داشتیم که 39 هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم که فقط 19 هزار میلیارد تومان از آن را استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در 8ماهه اول امسال 5هزار میلیارد تومان کمتر از سال گذشته از این تنخواه استفاده کردیم، ادامه داد: اجازه داشتیم تا 20هزار میلیارد تومان دیگر از این محل استفاده کنیم اما فقط 19هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که این عدد را هم تا پایان سال تسویه می‌کنیم.

انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست

نوبخت تاکید کرد: آن عده‌ای که می‌گویند دولت با کسری بودجه مواجه است و آن را به بانک مرکزی منتقل کرده باید گفت که از 39هزار میلیارد تومان اجازه قانونی برای استفاده از تنخواه بانک مرکزی فقط 19هزار میلیارد تومان ناترازی را جبران کردیم و این گفته‌ها درست نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد ناخالص داخلی در همه گروه‌ها در تابستان مثبت بود، گفت: با نفت رشد مثبت دو دهم درصد را تجربه کردیم.

وی افزود: هر چند در دوران کرونا مشاغلی را از دست دادیم اما در بخش کشاورزی 2.7 درصد مثبت و در معادن هم‌ 4 درصد مثبت بودیم البته در بخش خدمات بدون نفت منفی 3 درصد بودیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها