علی ریبعی، سخنگوی دولت:

سیاست دولت تقویت فعالیت‌های داوطلبانه است

سخنگوی دولت گفت: یکی از برنامه‌های دولت گسترش سمن‌ها و خیریه‌ها، برداشتن موانع حضور و ثبت و همچنین تقویت فعالیت آن‌ها بود. با همین سیاستگذاری‌ها اکنون خیریه‌های ما چندین برابر شده و سمن‌ها نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرده‌اند.

سیاست دولت تقویت فعالیت‌های داوطلبانه است
کد خبر: 449996
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۱:۱۰:۰۸

اعتمادآنلاین| دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: یکی از برنامه‌های دولت گسترش سمن‌ها و خیریه‌ها، برداشتن موانع حضور و ثبت و همچنین تقویت فعالیت آن‌ها بود. با همین سیاستگذاری‌ها اکنون خیریه‌های ما چندین برابر شده و سمن‌ها نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرده‌اند.

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در پایان بازدید از خانه هلال محله هرندی، در جمع خبرنگاران با تبرکی روز داوطلب گفت: ما به‌طور کلی معتقدیم که علاوه بر کارکردهایی که ساختارهای اداری ما دارند، خود جامعه از درون نظام‌های مددکاری، داوطلبی و خیریه‌ای می‌توانند کمک‌های قابل توجهی به جامعه در مواقع بحران و لزوم داشته باشند. بنابراین یکی از برنامه‌های دولت گسترش سمن‌ها و خیریه‌ها، برداشتن موانع حضور و ثبت و همچنین تقویت فعالیت آن‌ها بود. با همین سیاستگذاری‌ها اکنون خیریه‌های ما چندین برابر شده و سمن‌ها نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: وزارت کشور به عنوان نهاد مسئول دراین حوزه، به جهت تسهیل فعالیت‌ سمن‌ها کمک‌هایی را در دستور کار خود قرار داد و این موجب می‌شود که در شرایط مختلف از درون خود جامعه نظام همیاری در شکل داوطلبی بتواند به صورت موثر عمل کند و در این حوزه تجربه همکاری همه‌جانبه در ماه‌های شیوع کرونا نیز یک تجریه موفق بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با اشاره به در اولویت قرار گرفتن مساله کاهش محرومیت و آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین، بیان داشت: به دلیل مباحثی در مناطق حاشینه‌نشین وجود داشت و همچنین تاکیدی که مقام معظم رهبری در این خصوص داشتند، بخشی از فعالیت‌های اجتماعی دولت و هلال احمر به این مناطق معطوف شد. در همین راستا ما در دولت تشکیل 5000 خانه هلال را تصویب کردیم که تاکنون 3هزار خانه آغاز به فعالیت کرده و تعداد باقیمانده نیز تا پایان دولت تشکیل خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در این فعالیت‌ها الگوسازی خوبی صورت گرفت و آن الگوی محله محور کردن فعالیت‌ها بود و امروز می‌بینیم که در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و در مناطق حاشیه‌نشین استان‌های خوزستان، اصفهان و تهران و سایر شهرهای پرجمعیتی که مساله حاشیه‌نشینی و آسیب‌های ناشی از آن وجود دارد، سیاست الگویی در این راستا مبتنی بر توانمندسازی و محله گرایی است.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: در حقیقت مبارزه با نرفتن به مدرسه، بازماندگی از تحصیل و همینطور نظام بهزیستی در حوزه غربالگری از این مناطق آغاز به کار کرد. همچنین با توجه به اینکه ما در این مناطق به‌جای جاماندگی از تحصیل با ترک تحصیل مواجه هستیم، سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برنامه دارد که در این مناطق که شاید یکی از راه‌های آن استفاده از امکانات آموزش و پرورش باشد، روی آموزش فنی‌وحرفه‌ای متمرکز شویم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به ماموریتی که آقای رئیس‌جمهور به صندوق کارآفرینی امید داد، صندوق در تمام این مناطق مستقر شد تا از مشاغل خرد و کوچکی که در اینجا فعالیت می‌کنند حمایت‌هایی را صورت دهد. از سوی دیگر فعالیت‌های کلان هم در این مناطق در قالب تغییر بافت آغاز شده است. در برخی از این مناطق مقرر شد نوع شهرسازی‌ها به ترتیبی باشد که بافت منطقه را که نوعی زندگی درهم تنیده در آن وجود داشت و آسیب‌پذیری هم در آن بیشتر بود، تغییر دهد و این تغییر از سوی وزارت کشور برنامه‌ریزی و مدیریت شد.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: در مساله کرونا هم یکی از موضوعات ما افرادی بودند که در این مناطق هستند و برای مثال در یک خانه مثلا شاهد زندگی 6،7 و حتی 10 نفر هستیم. همچنین در چنین مناطقی کارگران فصلی هم تراکم بیشتری دارند که مثلا ممکن است در یک خانه 30 نفر نفر هم باهم باشند و ما تمهیداتی اندیشیدیم که مسافرخانه یا اماکنی برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائل افرادی بودند که شغل خود را از دست دادند و معمولا هم حقوق‌بگیر روزانه هسند؛ البته با برنامه‌ریزی کلانی که کردیم امیدواریم طرح معیشتی که دولت آن را در دست پیگیری دارد و درنظر دارد که این طرح را با طرح مجلس تلفیق کند، هرچه زودتر به اتفاق ‌نظر برسیم و از همین ماه اجرای آن باید آغاز شود. بخشی از این طرح معیشتی برای کسانی است که از کرونا آسیب دیدند و آن در حال طی مراحل نهایی است. همچنین آقای رییس‌جمهور تاکید کردند که مطابق وعده آغاز و انجام شود و امیدوار هستیم که کشور و شهرهای بزرگ هرچه زودتر از وضعیت قرمز خارج شوند تا کارگران روزمزد که در این شرایط دچار بیکاری شدند، بتوانند زودتر به وضعیت عادی برسیم و آن‌ها بتوانند به مشاغل خود بازگردند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها