کد خبر: 450247
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۰:۵۶
| |

اف. مایکل وودریچ، استاد علوم سیاسی دانشگاه کانزاس آمریکا:

اسرائیل و عربستان در حال مانع‌تراشی برای ارتباط میان ایران و آمریکا هستند

استاد علوم سیاسی دانشگاه کانزاس معتقد است: جمهوری اسلامی نشان داده که می‌تواند در یک بازی برد-برد با دیگران کار کند، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها اکنون نتوانند این مسئله را بررسی کنند.

اسرائیل و عربستان در حال مانع‌تراشی برای ارتباط میان ایران و آمریکا هستند
کد خبر: 450247
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۰:۵۶

اعتمادآنلاین| «اف. مایکل وودریچ» استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی سال‌ها به بحث و بررسی در حوزه مسائل سیاسی و بحران‌های خاورمیانه پرداخته است.

وی در گفت‌وگو با ما نظرات خود در مورد تنش در روابط تهران و واشنگتن و شرایط فعلی را بیان کرد.

وی در مورد انتخابات در آمریکا گفت: تعجب‌آور نبود که بایدن برنده انتخابات شود اما این امر به طور کلی غیر معمول است. در بیشتر مواقع رئیس‌جمهور فعلی دارای یک مزیت است اما در مورد ترامپ، بخش گسترده‌ای از جمعیت آمریکا وی را به عنوان رئیس‌جمهور قبول نداشتند بنابراین نزدیکی نتایج تعجب‌آور است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با روی کار آمدن بایدن، سیاست خارجی آمریکا قطعاً تغییر خواهد کرد، اظهار کرد: این مساله یک لحظه یا فرصت مهم برای ایران است.

همانطور که می‌دانید مردم تحت تحریم‌ها رنج می‌برند؛ هنگامی که کسی مانند ترامپ رهبر ایالات متحده است، نه تنها آمریکا و توانایی آن را در داشتن روابط خارجی و سیاست قوی تضعیف کرده بلکه او از تصویر «شیطان بزرگ» پشتیبانی می‌کند. رهبرانی در کشورهای اروپایی و ایالات متحده وجود دارند که می‌خواهند روابط خوبی با ایران داشته باشند.

وی اضافه کرد: نتیجه انتخابات برای ایران مهم است اما من نمی‌دانم دولت یا نظام در تهران چه خواهد کرد. در حالی که سال آینده در ایران نیز رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد؛ اکنون این فرصت برای نامزدی معتدل یا عملگرا باز می‌شود.

از طرف ایالات متحده روشن است که بایدن می‌خواهد برای مذاکره مجدد با ایران تلاش کند اما من نمی‌دانم رهبران نظام و دولت ایران چه می‌خواهند. البته به طور کلی، مردم خواهان رفع تحریم‌ها هستند و دولت در ایران این فشار را احساس می‌کند اما این نوع تغییر شاید به سود همه در جمهوری اسلامی نباشد. رهبران ایران تا کنون از خود انعطاف‌پذیری نشان داده‌اند. ایران نشان داده است که می‌تواند با دیگران کار کند.

وودریچ ادامه داد: رهبران ایران، هم دولت و هم رهبر، انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی نشان داده‌اند اما منافع مختلفی نیز دارند.

من فکر می‌کنم بسیاری از افراد در ایران حتی در میان سیاستمداران می‌خواهند ایران برای کاهش تحریم‌ها مجدداً وارد مذاکره شود.

اگر تحریم‌ها برداشته شود و بازارهای اقتصادی به طور قابل توجهی برای ایران باز شود و توافق نامه‌ای در مورد توسعه هسته‌ای و برخی دیگر از فعالیت‌های بین‌المللی منعقد شود، برای همه بسیار مفید خواهد بود. جمهوری اسلامی نشان داده که می‌تواند در یک بازی برد-برد با دیگران کار کند، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که آن‌ها اکنون نتوانند این مسئله را بررسی کنند. بایدن برای بازگشت به برجام تلاش می‌کند.

وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: جنگ غیرممکن به نظر می‌رسد اما مذاکره نیز بسیار دشوار است. امید من مذاکره‌ای است که برای همه مفید باشد و نگرانی امنیتی ایران، ایالات متحده و دیگر کشورها را کاهش دهد. فکر می‌کنم دولت بایدن برای بازگشت به برجام تلاش خواهد کرد اما نمی‌دانم موفق خواهد بود یا نه.

رئیس‌جمهور منتخب بایدن به وضوح علاقه خود را برای انجام این کار نشان داد و من اطمینان دارم که او جدی است اما او نمی‌تواند توافق ضعیف‌تری نسبت به توافق قبلی را بپذیرد. اگر او به ایران یک معامله بهتر هم بدهد، فشار بیش از حد بر او وارد خواهد شد.

تصور می‌کنم که هر دو گروه سعی کنند در صورت امکان این مسئله را حل کنند. سیاست داخلی در هر دو کشور می‌تواند در توافق ایجاد مشکل کند.

وی همچنین در مورد راه کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: شاید به نظر برسد که من شوخی می‌کنم اما به نظر من مسئولان سطح بالا از هر دو طرف، از جمله روسای جمهور، باید یک هفته را در کوه‌های سوئیس با هم بگذرانند و به صحبت و گوش دادن به یکدیگر بپردازند. شاید آن‌ها بهتر یکدیگر را درک کنند.

این استاد دانشگاه در مورد آینده روابط اروپا و آمریکا هم گفت: اروپا و آمریکا بدون تردید با آغاز به کار دولت بایدن نزدیک خواهند شد. بیشتر رهبران اروپا فکر نمی‌کردند که می‌توانند با ترامپ کار کنند. اسرائیل و عربستان در حال مانع تراشی برای ارتباط میان ایران و آمریکا هستند.

وی هم‌چنین افزود: نگرانی برای ایران ممکن است اتحاد سعودی و اسرائیل در آینده باشد. واضح است که هر دو کشور سعی کرده‌اند ایالات متحده را از مذاکره یا عادی‌سازی روابط با ایران باز دارند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها