مدیرعامل خانه تئاتر:

اقوام، سرآهنگان فرهنگ ایران هستند

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و دارای دکترای تخصصی مطالعات عالی هنر پژوهش هنر، در یادداشتی در مذمت تخریب چهره اقوام ایرانی نوشت.

اقوام، سرآهنگان فرهنگ ایران هستند
کد خبر: 450386
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۰۷:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی در مذمت تخریب چهره اقوام ایرانی نوشت: من با افتخار لُر هستم .ایران بزرگ کشور بی بدیلى است با اقوام و فرهنگ‌هاى سترگ که ریشه در تاریخ این کهن بوم و بر دارند.اقوام نجیبى که ماهیت‌شان به شکلى اندام‌واره‌اى سرزمین مادرى را شکل مى‌دهد. سر زمینی که از قفقاز و آسیاى میانه تا بین‌النهرین را در بر گرفته و زادگاه اولین امپراتورى تاریخ بشرى محسوب مى‌شود. در ایرانشهر بزرگ تمدن‌هاى بسیار پارسی‌تباری شکل گرفته و امتداد یافته که در راس کرسی فرهنگ بشرى تکیه زده‌اند. بسیارى از راهبردهاى فرهنگ بشرى برآمده از این تمدن‌ها بوده و اولین‌هاى فراوانى در عالم حرکت‌شان را از این سرزمین شروع کرده‌اند.

در این میان اقوام در نگاهى اندام‌واره‌اى و سیمرغى آنچنان در هم تنیده‌اند که ایرانى یکپارچه را به‌نام سرزمین "ایرانشهر"به فرهنگ بشرى معرفى کرده است. هر یک از این اقوام هویتى دارند که از ژرف‌ترین زیستگاه‌هاى انسانى دنیا با غارهاى منقوش و آثارى شصت‌وچهار هزار ساله محل سکونت قومى پارسى زبان و پارسى تبار است به نام "قوم لر"...قومى که همواره اندیشه ایرانی‌اش فخر فرهنگ سرزمین مادرى بوده است .این فرهنگ و آثار آن نه تنها سرآهنگان شایسته‌ای براى تمدن‌هاى انسانى در مجامع و موزه‌هاى برجسته دنیاست بلکه خلق و خوى انسانى -الهى مردمانش تابلویى زیبا از فرهنگ پارسى سرزمین ایرانیان است.

دراین روزها که به واسطه کاستی‌هاى نظارتى دستگاه‌هاى بى‌خاصیت دولتى شاهد پخش تصویر و کلامى بى‌مایه و دون شأن ایران و ایرانیان هستیم بر همه ایرانیان پارسى‌تبار فرض است که براى تکریم سرزمین مادرى و فرهنگ ایرانى چند اصل را در خود نهادینه کنند: نخست ؛اقوام سر آهنگان فرهنگ ایران بزرگ هستند به خود و دیگران اجازه ندهیم با هر عنوانى حتی مزاح به ریشه‌هاى این فرهنگ دیرپا جسارتى صورت گیرد. دوم ؛ مراجع اجتماعى در جوامع به همان اندازه که با سرمایه‌هاى مهر و محبت مردم به نقطه‌هاى برجسته اى دست مى‌یابند باید بدانند به همان اندازه هم مسئولیت اجتماعى دارند و نباید هر کلامى را بر زبان جارى کنند.

سوم ؛ دستگاه‌هاى نظارتى همانطور که در بسیارى مواقع سختگیری‌هاى کاذب دارند، باید بدانند نقطه‌اى که به عنوان مرز فرهنگى باید بدان توجه شود فرهنگ ایرانی‌ست که یکى از مولفه‌هاى جدى امنیت ملى کشور محسوب مى‌شود.


بدون شک در واقعه اخیر بازیگرى که چه از سر ناآگاهى و چه مزاح، کلام غیرى را بر زبان جارى کرده است باید از قوم نجیب و شریف لر عذرخواهى کند؛ سپس کارگردان و کسانى که این بخش را منتشر کرده‌اند به خاطر سهل انگارى باید مورد مواخذه قرار گیرند؛ در نهایت سیستم فرهنگى و نظارتى که به این کار مجوز داده است باید پاسخگو بوده و عذرخواهى رسمى کند.


در نهایت قوم عزیزم ، مردمان پاک نهادى که میراث‌داران فرهنگ پاک زنان پارسى ایران بزرگ هستند، وقت آن رسیده است با نگاهى به شرافت بانوانى مانند: "یوتاب"بزرگ قهرمان هخامنشى ، "بی بی مریم"مهربان قهرمانى بى بدیل، "قدم خیر"عزیز قهرمانى عاشق ، و زنان و مادران بزرگمان که در سکوت و عشق تمام مهرشان را کوهوار به زندگى و فرهنگ هدیه مى دهند تا ایران و ایرانی بماند بزرگى کرده و باز هم به خاطر فرهنگ بى‌بدیل‌مان گذشت کنیم تا درس بزرگى براى تاریخ باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها