کد خبر: 450517
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۱۳:۲۷:۴۲
| |

حسین کمالی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نسبت به برخی مسائل سیاسی خودسری وجود دارد

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقش ایران در برجام گفت: در داخل، نسبت به برخی مسائل سیاسی خودسری وجود دارد، قطعا چنین اقدامی باید با مشورت دولت انجام می‌شد و باید با دولت گفتگو می‌شد و نظر دولت نسبت به این مصوبه گرفته می‌شد.

نسبت به برخی مسائل سیاسی خودسری وجود دارد
کد خبر: 450517
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۱۳:۲۷:۴۲

اعتمادآنلاین| یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید از دولت چهره‌ای گفتگوگر و منطقی به نمایش بگذاریم. مقصر اصلی وقایع گذشته دولت آمریکا بود و باید سعی کنیم، این چهره را به مردم نشان بدهیم.

«حسین کمالی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با مصوبه اخیر مجلس گفت: مجلس قانونی را تصویب کرده و به تایید شورای نگهبان رسانده است. بر آن اساس اگر گروه ‌های 4+1 و دولت آمریکا تصمیماتی متفاوت از گذشته نگیرند و رفتاری منطقی در پیش گرفته نشود، ایران تعهدات خود نسبت به برجام را به طور کامل کنار خواهد گذاشت.

او افزود: این اقدام مجلس از چند زاویه قابل بررسی است. اول اینکه بگوییم رفتار طرف مقابل چه بود؟ کار غرب در قبال ایران بسیار غیرمتعهدانه و ناصحیح بود. در مذاکراتی که در برجام صورت گرفته بود طرفین تعهداتی به هم داده بودند. یک طرف برجام به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرد. در چنین شرایطی درخواست از طرف مقابل که بر همه تعهدات خود باقی بماند نوعی خودخواهی و رفتار غیرمنطقی از طرف غربی‌‌ها است.

کمالی با اشاره به نقش ایران در برجام اضافه کرد: ایران تا حدودی ضوابط را رعایت کرده است ولی این درخواست که ایران در چنین شرایطی باید بر همه تعهدات خود باقی بماند، خواسته غلطی است و نه ترامپ و نه بایدن چنین دستاوردی نخواهد داشت. دولت آمریکا نیز باید ضوابطی را که در برجام وجود داشته است، بپذیرد. ما به مساله اینطور نگاه نمی‌کنیم که آمریکا یا دیگران هر وقت خواستند می‌توانند از برجام خارج شوند یا هر وقت خواستند به برجام برگردند اینجا زمین بازی آن‌ها نیست.

او تاکید کرد: در داخل، نسبت به برخی مسائل سیاسی خودسری وجود دارد، قطعا چنین اقدامی باید با مشورت دولت انجام می‌شد و باید با دولت گفت‌وگو می شد و نظر دولت نسبت به این مصوبه گرفته می شد به گونه‌ای که تصمیمی که گرفته شده است با مخالفت دولت و وزارت امور خارجه روبرو شده است.

کمالی تصریح کرد: در مورد نیت تصویب‌کنندگان باید گفت آن‌ها قانونی را تصویب کردند که می شد در سال گذشته یا سالهای گذشته که فردی خشن و بی‌قاعده چون ترامپ بر سر کار بود، این کار را انجام داد و دیگر عقب افتادگی به وجود نمی آمد اما اگر بر این مبنا است که بایدن در آمریکا بر سر کار آمده و چون دموکرات‌ها، زمام امور را در دست گرفته اند و موقعیت ایران در منطقه متفاوت از گذشته است و می‌توانند، فشاری را بر غربیها و دولت وارد کنند چنین کردند به عقیده من، چه با خوش گمانی و چه با بدگمانی به قضیه، ورود شده است. این مساله نباید بدون مشورت با وزارت امور خارجه و دولت به مرحله تصویب می رسید.

او تاکید کرد: حال که این تصمیم صورت گرفته، باید منافع جناحی و گروهی کنار گذاشته شود و بر اساس منافع و مصالح ملی مذاکراتی را در سطح بین‌الملل شروع کنیم. باید از دولت چهره‌ای گفتگوگر و منطقی به نمایش بگذاریم. مقصر اصلی وقایع گذشته دولت آمریکا بود و باید سعی کنیم، این چهره را به مردم نشان بدهیم. نه اینکه ج‌هانیان فکر کنند ما هستیم که به پرخاشگری با آمریکا و غرب ادامه می دهیم و چه دموکرات بر سر کار باشد چه جمهوری‌خواه، ما هستیم که سازش نمی‌پذیریم. به عقیده من این شیوه مجلس یازدهم منافع ملی را تامین نمی کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها