کد خبر: 450624
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۰۸:۳۱:۵۹
| |

سعید راد:

سینمای شیردل به شدت غنی و عمیق است

سعید راد با اشاره به کارنامه غنی و قابل توجه کامران شیردل در سینمای مستند و داستانی، تاکید کرد این سینماگر نگاهی تازه را وارد سینمای ایران کرد.

سینمای شیردل به شدت غنی و عمیق است
کد خبر: 450624
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۰۸:۳۱:۵۹

اعتمادآنلاین| مراسم نکوداشت کامران شیردل مستندساز برجسته امسال در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

سعید راد بازیگر سینما که در اولین فیلم بلند داستانی کامران شیردل «صبح روز چهارم»، به ایفای نقش پرداخته درباره تجربه همکاری با این چهره شاخص سینمای مستند گفت: آقای شیردل پیش از اینکه اولین فیلم داستانی بلند خود را بسازد، یکی از بهترین فیلمسازان حوزه مستند بود و با فیلم «اون شب که بارون آمد» در نقاط مختلف جهان جوایزی کسب کرده بود.

جناب شیردل تحصیل‌کرده سینما در ایتالیا بود و وقتی به ایران آمد، ما را با فکر و نوع نگاه تازه‌ای مواجه کرد. ایشان بسیار دقیق بود و در بدترین شرایط کارش را خیلی تمیز انجام می‌داد.

بازیگر فیلم «دوئل» افزود: من با کارگردانان مختلفی همچون امیر نادری، فریدون گله، شاپور قریب کار کردم؛ اما باید بگویم آقای شیردل از نظر نظم، تمیزی کار و سروقت بودن خیلی جلوتر از بقیه بود. در سینمای آن زمان به بی‌نظمی عادت شده بود ولی نظم برای شیردل به شدت اهمیت داشت. به قدری در کارش مسلط بود که اگر او را حین گرفتن سکانس بیابان هم می‌دیدید، متوجه نظم و دقت او در کار می‌شدید.

راد در ادامه بیان کرد: برای او بازیگر یا تدارکات بودن افراد تفاوتی نداشت و به عوامل فیلم‌هایش احترام می‌گذاشت. در مقابل همه احترام ویژه‌ای برای او قائل بودند. هنوز هم هر وقت او را در جایی می‌بینم، همان نظم، دیسیپلین خاص و شخصیت را دارد.

این بازیگر در ادامه صحبت‌هایش گفت: چیزی که آقای شیردل به سینمای ما اضافه کرد، تفکری بود که شاید سینمای ما نمی‌توانست با آن کنار بیاید. همین موضوع سبب شد ایشان فیلمسازی را کنار بگذارد.

بازیگر فیلم سینمایی «چ» افزود: سینمای آن روزها با تفکر بیگانه بود. سینمای آن زمان بیشتر تجاری بود و نسبتی با اندیشه نداشت. آقای شیردل با اخلاق خاص خود نمی‌توانست زمان اکران فیلم‌هایش حریف آنها شود و یک تنه با آنها مبارزه کند. آن زمان روابط تاثیر بیشتری در اکران و پخش فیلم‌ها داشت و آقای شیردل تقریبا تنها بود.

بازیگر فیلم سینمایی «سفر سنگ» بیان کرد: او تفکر خیلی زیبایی داشت و همه چیز را در طولانی مدت می‌دید. بنابراین با توجه به شخصیتش سینما را کنار گذاشت.

چراکه این موارد با اخلاق او جور در نمی‌آمد. آقای شیردل برخلاف جریان آب حرکت می کرد و حوصله این مسائل را نداشت. سینما هنوز هم مشکلاتی دارد که کارکردن امثال او را دشوار می‌کند.

راد ادامه داد: کامران شیردل انسانی به شدت راستگو است که همیشه سر حرف و عقیده خود می‌ایستد. هرچند فیلم‌های او در اکران با مشکل مواجه بود اما سینمایی که می‌شناخت به شدت غنی و عمیق بود.من قبل از اینکه جلوی دوربین آقای شیردل بروم با او دوست بودم. آدم دوست‌داشتنی و فعالی بود.

از اینکه من در ورزش فعال بودم لذت می‌برد و همیشه تشویقم می‌کرد. شیردل از سینماگران پیشروی آن دوره بود که به سینمای ضد قهرمان اعتقاد داشت. من سینمای ضد قهرمان را با امیر نادری شروع کردم اما با آقای شیردل و فریدون گله و افراد دیگری همچون ناصر تقوایی آن را ادامه دادم.

این بازیگر در پایان گفت: کامران شیردل فیلمسازی معترض بود. هرکسی که با او کار می‌کرد لذت می‌برد و همکاری‌اش را ادامه می‌داد. وقتی به کانادا رفته بودم، آنجا مرحوم جمشید الوندی را دیدم. جمشید با خیلی‌ها کار کرده بود اما فقط سراغ کامران شیردل را از من گرفت. همه از کامران خاطره خوبی داشتند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذرماه تا 2 دی ماه به صورت آنلاین برگزار می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها