وزیر جهاد کشاورزی:

رای کنترل قیمت مرغ هم باید جلوی فشار دلالان گرفته شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات تخم مرغ ممنوع است، چون بار روانی آن موجب افزایش قیمت می‌شود همچنین برای کنترل قیمت مرغ هم باید جلوی فشار دلالان گرفته شود.

رای کنترل قیمت مرغ هم باید جلوی فشار دلالان گرفته شود
کد خبر: 450686
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۱۱:۰۶:۲۹

اعتمادآنلاین| کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در موقعیت مناسب کسانی که از تنظیم بازار حمایت کردند موقعیتی برای صادرات تخم مرغ در اختیارشان می‌گذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت صمت می‌گوید، جهاد کشاورزی مرغ را از مرغداران تحویل نمی‌گیرد، افزود: این موضوع ساده‌ای است و فرق نمی‌کند وزارت جهاد کشاورزی و یا وزارت صمت آن را تحویل بگیرد.

خاوازی گفت: دستور ویژه داریم که دوستان ما در وزارت جهاد تلاش کنند که مرغداری‌ها برای تحویل مرغ خود مشکلی نداشته باشند بهر حال هر دو وزارت خانه موظف هستند که مرغ را از مرغدار تحویل بگیرند، چون مرغدار برای امنیت تامین غذایی تلاش می‌کند و همه رسانه‌ها و هر دو وزارت خانه باید دست به دست هم بدهیم که جلوی فشار دلالان به مردم را بگیریم.

محدودیتی برای تحویل نهاده‌ها به تولیدکنندگان نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی برای تحویل نهاده‌ها به تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ نداریم و نهاده‌های مورد نیاز همه زنجیره‌های مرغداری‌های گوشتی و تخم گذار کشور، را تامین کرده ایم و می‌کنیم.

خاوازی افزود: در زمینه تامین نهاده‌های دامی مشکلی نداریم و این موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی در حال پیگیری است و تولیدکنندگان مطمئن باشند که نهاده‌ها را به طور کامل در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در دو هفته گذشته، تولیدکنندگان نشان دادند که پای کار بوده و نگران مردم و افزایش قیمت‌ها هستند بنابراین وارد بازار‌های عمده فروشی شدند و حتی مرغ سبز را با بسته بندی عادی، تحویل مردم دادند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

خاوازی ادامه داد: در تولید تخم مرغ و مرغ مشکلی نداریم و حتی میزان تولید تخم مرغ بیش از نیاز کشور است ضمن اینکه من روزانه از میادین تره بار بازدید می‌کنم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ در میادین بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار و 500 تومان است یعنی قیمت هر شانه دو کیلویی, 29 هزار تومان است.

وی افزود: قیمت مرغ، کاهشی شده و در برخی استان‌ها مانند سمنان و قم به 20 هزار و 400 تومان نیز رسیده در حالی که پیش از این، قیمت هر کیلو مرغ در بازار 35 یا 36 هزار تومان بود اکنون قیمت مرغ بین 23 هزار تا 24 هزار تومان تثبیت شده است.

خاوازی ادامه داد: البته ما از این قیمت نیز راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم آن را به نرخ مصوب برسانیم ضمن اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنیم تا صف خرید ایجاد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: آن چه امروز ما و مردم را رنج می‌دهد فاصله قیمتی بین عمده فروشی و خرده فروشی و شبکه‌های موجود در خرده فروشی است که همکاران ما در وزارت صمت تلاش ویژه‌ای می‌کنند، اما گستردگی زیادی در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به 5 دسامبر «روز جهانی خاک» , افزود: از کل 8 میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی کشورمان، یک و 2 دهم میلیون آن اراضی درجه یک و 6 و 8 دهم هکتار دیگر مبتلا به برخی محدودیت‌ها مانند عمر کم خاک یا سنگریزه بودن خاک و یا شن بودن و شور بودن آن است.

خاوازی افزود: 4 و 3 دهم میلیون هکتار از زمین‌های غیر مرغوب مبتلا به شوری هستند بنابراین باید قدر خاک‌های درجه یک را بدانیم و آن را حفظ کنیم.

وی گفت: با حفظ تنوع زیستی و حفظ زندگی در خاک، باید میزان مواد آلی را در خاک افزایش دهیم که در این زمینه، راهی جز کشاورزی حفاظتی نداریم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها