کد خبر: 450699
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه:

عربستان مثل مسافر وسط راه است که می‌خواهد به اتوبوس در حال سرعت، سوار شود

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اظهارات اخیر عربستان مبنی بر مشورت با کشورهای منطقه در خصوص مذاکراه با ایران گفت: جریانی که راه افتاده مانند اتوبوسی است که راه افتاده است؛ عده‌ای وسط راه می‌ایستند، اتوبوس هم سرعت گرفته یه عده می‌خواهند بپرند، عده‌ای می‌خواهند سوار اتوبوس شوند.

عربستان مثل مسافر وسط راه است که می‌خواهد به اتوبوس در حال سرعت، سوار شود
کد خبر: 450699
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به اهمیت سفر وزیر امور خارجه سوریه به تهران و با بیان اینکه وزیر خارجه قبلی سوریه مرحوم شده و قائم مقام او به عنوان وزیر خارجه جدید تعیین شد که در جریان مسائل بوده و هست، گفت: المقداد شخصی پخته و آشنا به مسائل منطقه، روابط دو جانبه و بین المللی است.

او ادامه داد: این، اولین سفر خارجی فیصل المقداد به تهران بوده که نشانه اهمیت روابط دو کشور است. در شرایطی که سوریه با آن روبرو هست یک بحث وجود دارد و آن هم وضعیت انتخابات آمریکا و تاثیر این انتخابات بر مسائل سیاسی کشورهای غرب آسیاست.

بحث دیگری که باید در خصوص سوریه مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد این است که شاهد، کاهش درگیری های نظامی در مناطق مختلف چه در جنوب سوریه چه در شمال شرق و غرب سوریه هستیم اما همچنان موضوع ادلب و یافتن راه حل‌های عملی و جدی مورد توجه است و باید به آن هم، رسیدگی کرد.

او با اشاره به روند مذاکرات آستانه خاطرنشان کرد: علیرغم وجود گروه آستانه که شامل ایران، ترکیه و روسیه هست اما حضور فزاینده نیروهای نظامی ترکیه در منطقه ادلب و شمال حلب، مسئله قابل تاملی است. همچنین در جنوب سوریه موضوع استان درعا و قنیطره که بخشی از جولان هست و ادامه حمله های رژیم صهیونیستی به این مناطق، جای بحث و گفتگو دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: از طرف دیگر همکاری های اقتصادی، فنی، نظامی و سیاسی بین دو کشور باید بحث و پیگیری شود و توسعه پیدا کند. با توجه به اینکه در سوریه، حدود 10 سال جنگ و درگیری بوده و همچنین حضور گروه های تروریستی، فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترکیه بسیاری از زیرساخت ها تخریب شده و نیازمند بازسازی و توسعه است. جمهوری اسلامی ایران در این مورد می تواند، نقش جدی و عملی ایفا کند و این موضوع نیازمند همفکری، طراحی و توافق روی استراتژی ها و هم مراحل اجرای استراتژی، بازسازی و توسعه است.


زنگنه درباره وضعیت آوارگان سوری تصریح کرد: بحث دیگر بازگشت آوارگان سوریه از کشورهای همسایه و از لبنان و اردن و امنیت آنها بوده که اینها یک بحث جدی است.

او ادامه داد: بحث قانون اساسی جدید و تشکیل کمیته های تدوین قانون اساسی سوریه مطرح است که این همان بحثی است که ایران می تواند، در آن نقش ایفا کند. گرچه کمیته هایی که تشکیل می شوند اساسا از مردم سوریه خواهد بود اما ایران و کشورهای دیگر می توانند در این مسیر به شکل گیری این کمیته ها و هماهنگی های لازم، کمک کنند.

او، متذکر شد: بحث دوم انتخابات آمریکا و آمدن جوبایدن است. با توجه به قانون یک جانبه آمریکا به عنوان «قانون قیصر» که یک نوع تحریم جدی علیه سوریه هست و مسائلی که ایجاد کرده و می کند، باید دید که آیا جو بایدن در این مورد تجدید نظر خواهد کرد یا نه. برخی از رفتارهای اعضای کنگره امریکا درباره سوریه قابل توجه است و احتمالا شاهد شرایط نسبتا متفاوتی در سیاست های بایدن نسبت به سوریه باشیم که باید در این باره هم، رایزنی بین ایران و سوریه صورت بگیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اظهارات اخیر عربستان مبنی بر مشورت با کشورهای منطقه در خصوص مذاکراه با ایران گفت: جریانی که راه افتاده مانند اتوبوسی است که راه افتاده است.

عده ای وسط راه می ایستند، اتوبوس هم سرعت گرفته یه عده می خواهند بپرند، عده ای می خواهند سوار اتوبوس شوند. عده ای مدعی هستند که می توانستند، با صاحب و یا راننده این اتوبوس صحبت کنند. این رفتار یک مقدار غیر معقول و غیر دیپلماتیک هست.

زنگنه اظهار کرد: ایران از انجام مذاکره با عربستان و یا کشورهای منطقه، هیچ وقت امتناع نکرده که حالا آقایان بخواهند در یک مسیر دیگری که راه افتاده و شرایط و قواعد خودش را دارد بخواهند در آن مسیر قرار بگیرند. این مسیر می تواند به راه خودش ادامه دهد، عربستان و کشورهای منطقه هم با ایران یک مسیر گفتگوی دیگری را باز کنند.

این دیپلمات پیشین در پایان گفت: اگر پیشرفت مناسبی حاصل و قرار شد از دیگران هم دعوت کنند موکول به آینده خواهد بود فعلا مسیر گفتگوی ایران با 5+1 راه خود و درگیری های خودش را دارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها